گروه بورس- اعظم شریفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدترین هفته فعالیت خود طی دو ماه گذشته را تجربه کردند.
به گزارش خبرنگار ما، افت ۸/۲ درصدی بازدهی بورس طی هفته گذشته در کنار ابهامات اساسی سرمایه‌گذاران که ابطال گسترده واحدهای سرمایه‌گذاری را به دنبال داشته، موجب شد تنها ۲ صندوق سرمایه‌گذاری به بازدهی مثبت اندک ۳/۰ درصدی دست یابند.

به نظر می‌رسد تمایل سرمایه‌گذاران به خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنار افت دسته‌جمعی قیمت‌ها در بازار سهام، مدیران صندوق‌ها را مجبور به فروش سهام جهت تامین وجوه ابطال شده واحدهای سرمایه‌گذاری کرده است. بر این اساس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی دو هفته گذشته شاهد دو کارنامه بسیار متفاوت بودند. در حالی که در عملکرد هفته ماقبل موجی از بازدهی مثبت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیده می‌شد، طی هفته گذشته کارنامه‌ای کاملا منفی برای این نهادهای مالی فعال به ثبت رسیده است. بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته گذشته نشان می‌دهد به جز 2 صندوق تجربه ایرانیان و مهر ایرانیان با کارنامه مثبت 3/0 درصدی، دو صندوق امین گلوبال و پیشگام بازدهی صفر داشتند. در همین حال 10 صندوق سرمایه‌گذاری دیگر بازدهی منفی زیر یک درصد را تجربه کردند. صندوق‌های یکم ایرانیان، بانک گردشگری، آرین، حافظ، خوارزمی، توسعه صادرات، توسعه فردا، آتیه ملت، امید ایرانیان و کارگزاری بانک ملی ایران از صندوق‌هایی بودند که به ترتیب با بازدهی منفی 1/0 درصد تا منفی 9/0 هفته گذشته را سپری کردند. به این ترتیب در مجموع 38 صندوق سرمایه‌گذاری به رغم بازدهی کاملا منفی، توانستند در مقایسه با شاخص عملکرد بهتری داشته باشند و از افت کمتری نسبت به کاهش 8/2 درصدی شاخص تجربه کنند. بررسی عملکرد هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد شاداب با بازدهی منفی6، بورس بیمه با کاهش 6/7 درصد، رضوی با افت 8 درصد و کارآفرینان برتر با زیان‌دهی 8/8 درصدی در انتهای جدول عملکرد هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفتند. نگاه کلی به آمار صدور و ابطال واحدها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیانگر آن است که با تشدید روند منفی بازار در روزهای آغازین هفته، روند ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شتاب گرفته است و طی این روزها صندوق‌های بزرگ شاهد افزایش خروج سرمایه‌گذاران بوده‌اند.
اولین محک صندوق‌ها در بازار منفی
از اوایل سال 88 بازار سهام همواره در دوره‌های شش ماهه شاهد رشد و افزایش شاخص کل بوده است. اما در هفته گذشته برای نخستین بار در بیش از دو سال اخیر، بازدهی شش ماهه شاخص وارد محدوده منفی شده است. اما مطالعه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری که عمده فعالیت آنها در بازار مثبت سپری شده، نشان می‌دهد که این نهادهای مالی در اولین تجربه خود در بازار منفی توانسته‌اند در عملکرد شش ماهه اخیر از شاخص بازار پیشی بگیرند. میانگین شاخص صندوق‌ها در حالی در کارنامه 6 ماهه اخیر امسال بازدهی 3/2 درصدی را ثبت کرده که بازدهی شاخص در دوره مزبور، منفی 8/1 درصد گزارش شده است. عملکرد صندوق‌ها در این دوره به عنوان اولین محک برای سبقت گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شاخص در دوره 6ماهه (28 فروردین تا 28 مهرماه) طی دو سال گذشته، به ثبت رسیده است. برتری صندوق‌ها بر شاخص در حالی رقم خورده که در کارنامه 6 ماهه اخیر 33 صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی از 1/0 درصد تا منفی 9/25 درصد را داشتند. در فاصله زمانی 28 فروردین تا 28 مهرماه صندوق ارگ با بازدهی منفی 9/25 درصد، کمترین بازدهی را کسب کرده است؛ همچنین در این دوره صندوق حافظ تنها 1/0 درصد بازدهی منفی داشت. از سوی دیگر مهرایرانیان طی 6 ماه اخیر با بازدهی مثبت 5/8 درصدی صدرنشین شد و امید ایرانیان در کنار کارگزاری بانک تجارت با بازدهی 8 و 7/7 درصدی رتبه‌های بعدی را در جدول بهترین‌ها به دست آوردند.