گروه بورس- هدیه لطفی: محدودیت حجمی در سفارش‌های نمادهای معاملاتی بازارهای فرابورس افزایش یافت. ناظر بازار فرابورس با اعلام این خبر افزود: از امروز محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) نمادهای معاملاتی عمران و توسعه شاهد، همکاران سیستم، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق به میزان 50 هزار سهم افزایش می‌یابد.

همچنین دیگر نمادهای بازار اول فرابورس از جمله بانک سرمایه، سرمایه‌گذاری خوارزمی، میدکو، همراه اول، پتروشیمی پردیس و لیزینگ ایرانیان نیز شامل افزایش محدودیت ۱۰۰ هزار سهم می‌شوند.
امیر هامونی در ادامه بیان کرد: از امروز این محدودیت حجمی در بازار دوم فرابورس نیز اعمال می‌شود، به طوری که حجم سفارش نمادهای پتروشیمی زاگرس، بانک ایران زمین و حق‌تقدم آن، بانک الکترونیکی آرین، بانک گردشگری و بانک دی به 100 هزار سهم افزایش خواهد یافت.
وی افزود: نمادهای معاملاتی بازار پایه نیز برای اعمال این محدودیت به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول شامل نمادهای فن‌آوا، پتروشیمی ممسنی، بیمه نوین و حق‌تقدم آن و پتروشیمی لردگان هستند که حجم سفارش آنها به ۵۰ هزار سهم خواهد رسید.
همچنین محدودیت سفارش پتروشیمی امیرکبیر و بانک تات به 100 هزار سهم افزایش می‌یابد.
هامونی در ادامه بیان کرد: بازار ابزارهای نوین مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست، به طوری که محدودیت حجمی در هر سفارش نمادهای «صامید»، «ماهان۱»، «ماهان۲»، «مسکن»، «ساما»، «پانفت»، «نارنج»، «بعثت»، «سعدی»، «شرق» و «کشاورز» از امروز به میزان ۵۰ هزار سهم اعمال می‌شود.
ناظر بازار فرابورس علت این افزایش حجم سفارش‌ها را سرعت‌بخشی به جریان معاملات عنوان کرد و افزود: در گذشته کارگزاران فرابورسی برای ثبت سفارش‌های خود در حجم بالا مشکل داشتند و با توجه به محدودیت حجم سفارش 10 هزار سهمی، برای مبادله 100 هزار سهم باید 10 بار ثبت سفارش انجام می‌دادند که این عمل نه تنها وقت‌گیر بود، بلکه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داشت.
هامونی افزود: بنابراین کمیته نظارت فرابورس نحوه و تعداد حجم سفارش خرید و فروش برای کارگزاران را تغییر داد و از این پس سرعت‌بخشی به جریان معاملات بیشتر خواهد شد، همچنین ثبت سفارش در فرابورس به استانداردهای بورس نزدیک‌تر می‌شود.
حاکمیت قرمزها
از سویی دیگر، بازار فرابورس روز کاری گذشته را در شرایط نه چندان مطلوبی سپری کرد. به طوری که از ۵۴ نماد معامله شده در این بازار، ۳۲ نماد با افت قیمت مواجه شدند و تنها ۱۱ نماد شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.
همچنین در مجموع دیروز بیش از 58 میلیون سهم در بازار فرابورس دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم 6/167 میلیارد ریال رسید که بخش عمده‌ای از این معاملات به خرید و فروش سهام میدکو مربوط بود.
در این بازار هر سهم «میدکو» بدون تغییر قیمت در همان نرخ ۲۰۶۹ ریال ثابت ماند و این شرکت با مبادله بیش از ۳۴ میلیون سهم به ارزش ۶/۷۱ میلیارد ریال، معاملات پررونقی را رقم زد.
بانک سرمایه نیز دیگر نماد پرمعامله دیروز بود، به طوری که 4/10 میلیون سهم آن به ارزش 26 میلیارد ریال خرید و فروش شد، اما در پایان معاملات هر سهم این شرکت با کاهش نرخ 67/0 درصدی به قیمت 2510 ریال رسید. در همین حال، سیمان سبزوار و افرانت هر کدام به ترتیب با ثبت 83/2 و 31/2 درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.
این در حالی است که پتروشیمی ممسنی، کویرتایر و فولاد آلیاژی یزد، بیشترین کاهش نرخ را به خود اختصاص دادند.
همچنین تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با افت قیمت همراه بودند.
در بازار دوم نیز ۶ نماد معاملاتی، بانک گردشگری، پتروشیمی زاگرس، بانک الکترونیکی آرین، بانک دی، بانک ایران زمین و حق‌تقدم آن شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که در این میان بانک دی با خرید و فروش ۵ میلیون سهم به ارزش ۲/۶ میلیارد ریال، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره امید، سپرده بانک کشاورزی، اجاره سامان، مشارکت نارنجستان، مشارکت مسکن مهر، مشارکت نفت، سپرده سعدی و اجاره ماهان دادوستد شد که در جزئیات این مبادلات می‌توان به خرید و فروش 5 هزار و 400 برگه از اوراق اجاره امید، 5 هزار و 360 برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، 4 هزار و 430 برگه از اوراق اجاره سامان و دو هزار و 900 برگه از اوراق مشارکت نارنجستان اشاره کرد.
بازگشایی و توقف نمادها
در همین حال روز گذشته نمادهای معاملاتی پتروشیمی ممسنی و سرمایه‌گذای خوارزمی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، هر کدام به ترتیب با محدودیت دامنه نوسان تا سقف 5 و 50 درصد بازگشایی شدند.
این در حالی است که در پایان معاملات دیروز نماد شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور به دلیل تعدیل در اطلاعات پیش‌بینی سود، متوقف شد.