گروه بورس- مجید اسکندری: هفته‌ای که گذشت برای فعالان بازار سرمایه، روزهای پرباری را به همراه نداشت. در هفته منتهی به سه‌شنبه دهم آبان‌‌ماه، مجموعه بازار سرمایه به رکودی نسبی دچار شد که این وضعیت، گریبان صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز گرفت و بیشتر آنها را با کاهش بازدهی مواجه ساخت.

بر این اساس، در دوره مورد گزارش از مجموع ۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار، تنها ۱۵ صندوق توانستند بازدهی مثبتی را برای سرمایه‌گذاران خود رقم زنند اما ۴۲ صندوق در روند کاهشی، بازدهی منفی را به ثبت رساندند. در این میان تعداد ۴ صندوق نیز تغییری در بازدهی خود شاهد نبودند.
هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، توسعه صادرات، ارگ، یکم سامان، پارس ، کارگزاری بانک ملی ایران، بانک اقتصاد نوین، بانک دی، یکم ایرانیان، پاسارگاد، سهم آشنا، آتیه ملت، آرین، تجربه ایرانیان و مهر شریعه باوجود جو روانی منفی حاکم بر بازار، راه رشد را در پیش گرفتند.
در همین حال صندوق‌های امین کارآفرین، توسعه فردا و شاخصی کارآفرین تغییری در وضعیت خود مشاهده نکردند.
در مقابل این حرکت‌ها، بازدهی 42 صندوق دیگر منفی بود که در این میان صندوق رضوی با 2/4 درصد بازدهی منفی، بیشترین زیان را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. صندوق‌های شاداب با 7/2 درصد بازدهی منفی و کارآفرینان برتر نیز با 6/2 درصد بازدهی منفی پس از «رضوی» زیان‌ده‌ترین صندوق‌ها در هفته گذشته به شمار می‌آیند.
براساس اطلاعات موجود، بازدهی بازار در هفته دوم آبان‌‌‌ماه (تا روز سه‌شنبه)، صفر اعلام شده است که مشابه عملکرد سه صندوق سرمایه‌گذاری است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در 6 ماهه اخیر، بازدهی بیش از نیمی از صندوق‌ها منفی بوده است، این در حالی است که در دوره یادشده، شاخص کل بازار، رشد 6/1 درصد را در کارنامه خود درج کرده است.
در شش ماه اخیر، صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با برخورداری از ۱۰ درصد بازدهی، توانسته است گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران در این دوره باشد. پس از این صندوق، صندوق‌های مهر ایرانیان و امید ایرانیان، هر کدام با ۳/۸ درصد بازدهی، صدرنشین این دسته از بازیگران بازار بوده‌اند.
در این میان صندوق‌های رضوی، شاداب و ارگ به ترتیب با بازدهی‌های 2/18-، 9/17- و 16- درصد، ضعیف‌ترین عملکرد را طی 6 ماه از خود نشان دادند. براساس اطلاعات منتشر شده درخصوص فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از آغاز فعالیت نهادهای یادشده تاکنون، فعالان بازار نتایج مثبتی از عملکرد آنها گرفته‌اند، به گونه‌ای در مدت یادشده، از 60 صندوق سرمایه‌گذاری، تنها سه صندوق بازدهی منفی داشته‌اند.
بر این اساس صندوق کارآفرینان برتر با ۱/۱۴- درصد بازدهی، صندوق امید سهم با ۲/۵- درصد بازدهی و صندوق تدبیرگران آگاه با ۱/۵- درصد، زیان‌ده‌ترین صندوق‌ها از ابتدای فعالیت این نهاد‌ها در بازار سرمایه به شمار می‌روند.
در همین حال در مدت یادشده، صندوق بورسیران با ثبت 1/62 درصد بازدهی پیشتاز بوده و شاهد ایستادن صندوق‌های گنجینه بهمن با 4/58 درصد بازدهی و صندوق آگاه با 4/57 درصد بازدهی در پله‌های پایین‌تر از خود است.
جدول زیر، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری فعال در بازار سرمایه را براساس بازدهی هفتگی مرتب کرده است.