گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با ترافیک بازگشایی و توقف نمادهای معاملاتی آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته نمادهای معاملاتی پتروشیمی امیرکبیر و اوراق اجاره صامید بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی باغمیشه متوقف شد.

در این روز نماد معاملاتی پتروشیمی امیرکبیر پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم بازگشایی شد، اما معامله‌ای را به ثبت نرساند. همچنین نماد معاملاتی اوراق اجاره واسط مالی فروردین به منظور تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری امید (صامید)، دیگر نمادی بود که روز گذشته پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه بازگشایی شد و هر گواهی مزبور با رشد قیمت 03/0 درصدی روبه‌رو شد و در مجموع 9 هزار و 660 برگه از این گواهی به ارزش 9 میلیارد و 992 میلیون ریال مبادله شد.
این در حالی است که در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی باغمیشه به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه پس از ثبت افت ۵/۰ درصدی قیمت هر سهم متوقف شد و در آخرین روز کاری خود خرید و فروش ۶/۱ میلیون سهم به ارزش ۷/۶ میلیارد ریال را به ثبت رساند.
در همین حال، در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز بنا به پیغام ناظر بازار، بیش از 82 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده شرکت پتروشیمی لردگان عرضه شد، اما معامله‌ای بر آن صورت نگرفت. این در حالی است که هر سهم «شلرد» با 11/4 درصد افت به نرخ 1074 ریال رسید و با معامله 6/52 هزار سهم به ارزش 56 میلیون ریال بازار دیروز را به پایان رساند.
همچنین در این روز بازار پایه شاهد معامله سهام ۷ شرکت دیگر بود که در این میان می‌توان به جابه‌جایی ۵/۴ میلیون حق‌تقدم سرمایه‌گذاری شمال به ارزش ۸/۱ میلیارد ریال و ۷۷۵ هزار سهم فن‌آوا به ارزش ۵/۱ میلیارد ریال اشاره کرد.
در همین حال، بانک گردشگری و بانک ایران‌زمین در بازار دوم و عمران و توسعه شاهد و میدکو در بازار اول معاملات پرحجمی را رقم زدند، به طوری که 39 میلیون سهم «وگردش» به ارزش 6/53 میلیارد ریال و 8/18 میلیون سهم «وزمین» به ارزش 9/28 میلیارد ریال خرید و فروش شد. حجم معاملات «ثعمرا» و «میدکو» نیز به ترتیب معادل 9 و 8/5 میلیون سهم بود.
در مجموع روز گذشته شروع مثبتی برای فرابورس بود به طوری که بیش از ۸۵ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۲/۲۰۹ میلیارد ریال در این بازار دادوستد شد، که در مقایسه با معاملات روز ماقبل رشد مناسبی را تجربه کرد. همچنین در این روز از ۴۹ نماد معامله شده در بازار، ۲۲ نماد با افزایش قیمت، ۲۰ نماد با کاهش نرخ و مابقی بدون تغییر قیمت بودند که در این میان امتیازات تسهیلات بانک مسکن تمامی دوره‌ها به جز دوره بهمن و اسفندماه با افت قیمت مواجه شدند.