گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر کاهش نسبی نگرانی سیاسی با افزایش انگیزه خرید مواجه شد؛ هر چند که این افزایش انگیزه تغییر جدی در شاخص به وجود نیاورد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون حصول اجماع نگرانی معامله‌گران را کاهش داد. در همین حال سازمان ملل متحد نیز شاهد صدور قطعنامه‌ای بدون اجماع بود. با گذشت دو مساله مهم سیاسی، احتمالا بازار تا چند هفته شاهد آرامش بیشتری خواهد بود.

در بازار دیروز نگاه‌ها به سوی بازار ارز و ابهام در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بود. در حالی که بهای ارز در بازار تهران عملا ۴نرخی شده است، روز گذشته سایت بانک مرکزی از انتصاب معاون ارزی جدید بانک مرکزی خبر داد، اما معاون پیشین از این تغییر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در حکمی از سوی رییس‌ کل بانک مرکزی، مینو کیانی‌راد به عنوان «معاون ارزی» بانک مرکزی منصوب شد.

وی پیش از این مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی بوده است و چهارمین معاون ارزی بانک مرکزی در ۵/۲ سال اخیر به شمار می‌رود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم صدر‌نشینی عجیب گروه قندی بودند.

واردات یک میلیون تنی شکر در حالی از ابتدای سال در عین بی‌نیازی صورت گرفته که نگرانی از وقوع دوباره تراژدی غم‌بار سال ۸۵ و دپوی محصولات کارخانجات در انبارها افزایش یافته است.

براساس گزارش‌های موجود، در ابتدای سال ۸۹ میزان شکر مانده از سال قبل ۳۶۹ هزار تن، تولید یک میلیون و ۱۷۸ هزار تن و واردات یک میلیون و ۸۰۵ هزار تن بوده که مجموع آنها ۳ میلیون و ۳۵۲ هزار تن می‌شود. در حالی که میزان مصرف این سال به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تن محدود شده است.

بر این اساس، یک میلیون و ۵۷ هزار تن شکر برای سال ۹۰ در انبارها باقی ماند‌، پیش‌بینی تولید امسال هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، اما همچنان ۹۸۹ هزار تن شکر از اول سال تاکنون وارد کشور شده است که براساس آمار تولید و مصرف، اساسا مازاد بر مصرف کشور می‌باشد.

در گروه فولادی، دیروز سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه ۳/۰۶ درصدی سهام فولاد مبارکه در نرخ پایه ۳هزار و ۱۳۰ریال کرد که در کمال تعجب این بلوک را سرمایه گذاری امید خریداری کرد. امید که در ابتدای امسال با افزایش سرمایه و صرف سهام و همچنین انتشار اوراق مشارکت، نقدینگی قابل ملاحظه‌ای را در اختیار گرفته بود، با خرید این بلوک غیر‌موثر شگفتی ساز شد. این بلوک متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد بود که به دلیل عدم پرداخت اقساط از طریق سازمان خصوصی‌سازی مجددا عرضه شد. در همین حال برخی کارشناسان با توجه به مشکلات مالی صندوق بازنشستگی فولاد خواهان واگذاری دارایی‌های دیگر این صندوق از جمله سرمایه گذاری معادن و فلزات و فولاد خراسان هستند. در گروه خودرویی، آمار منتشره از پولدار‌ترین شرکت‌های ایران شاهد حضور ۲شرکت خودرویی در میان ۵شرکت برتر بود. شرکت‌های ایران خودرو، مپنا، سایپا، پتروشیمی بندر امام(ره) و فولاد مبارکه ۵شرکت پر دارایی بودند.

در گروه ساختمانی، «آ س پ» با تقسیم ۸۲۵ ریال سود نخستین مجمع خود را پس از ورود به بازار سرمایه برگزار کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۷/۳۹میلیارد تومان سهام مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. از ۲۰۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۲نماد با کاهش قیمت و ۸۲نماد با رشد ارزش مبادله شدند.