گروه بورس- هدیه لطفی: حجم کل معاملات فرابورس در سایه جابه‌جایی‌های بلوکی میدکو با رشد 107 درصدی به بیش از 60 میلیون سهم رسید.

در ابتدای ساعات کاری معاملات دیروز جو متعادلی بر بازار سرمایه حکمفرما بود، اما با گذشت زمان موج منفی در این بازار آغاز شد، به طوری که در پایان معاملات سهام تمامی شرکت‌های بورسی با افت قیمت مواجه شدند و شاخص کل بورس نیز با کاهش چشمگیر ۴۱۲ واحدی به کار خود پایان داد.
بازار فرابورس هم از این جو منفی بی‌نصیب نماند و از 53 نماد معامله شده در این بازار تنها 16 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که نمادهای معاملاتی میدکو و کویرتایر تنها نمادهای مثبت بازار اول بودند.
در همین حال، روز گذشته به لطف جابه‌جایی‌های بلوکی میدکو، حجم و ارزش کل معاملات فرابورس با افزایش روبه‌رو شد، به طوری که در مجموع خرید و فروش ۹/۶۰ میلیون سهم به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال در این بازار ثبت شد.همچنین حجم معاملات میدکو در روز گذشته به ۲۹ میلیون سهم رسید که حدود ۲۵ میلیون سهم آن مربوط به مبادلات بلوکی این شرکت بود.در بازار دیروز سه بلوک مجزا از سهام میدکو خرید و فروش شد که در دو بلوک ۱۰ میلیون سهم و در بلوک دیگر ۵ میلیون سهم دادوستد شد.
همچنین ارزش کل معاملات میدکو در روز گذشته به 8/63 میلیارد ریال رسید. در همین حال، نمادهای بانک ایران‌زمین، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری توسعه شمال، بانک دی و عمران و توسعه شاهد هر کدام به ترتیب با مبادله 7/10، 7/7، 2/6 و 6 میلیون سهم، معاملات پرحجمی داشتند.از سویی دیگر بنا به اعلام ناظر بازار، روز گذشته نماد معاملاتی حق‌تقدم باغمیشه بازگشایی شد و افت 8/15 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.همچنین نمادهای معاملاتی سبحان‌دارو، بیمه نوین و همکاران سیستم نیز شاهد افت 5 درصدی سهام خود بودند.از طرفی دیگر نماد معاملاتی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دوره آبان‌ماه با نماد (تسه 9008) نیز روز گذشته بازگشایی شد و هر سهم آن 723 هزار و 322 ریال قیمت خورد.این در حالی است که با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت سبحان‌دارو، نماد مزبور در پایان معاملات دیروز متوقف شد.
درج «بیمه ما»
از سویی دیگر، روز گذشته شرکت بیمه ما در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد.به استناد تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت بیمه ما از تاریخ 6 آذرماه سال جاری با نماد «وما» در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج نام شد.