گروه بورس- بازار آتی با وجود افزایش حجم معاملات طی سه روز معاملاتی در بازار این هفته نتوانست هفته‌ای مثبت را در کارنامه خود ثبت کند. به گزارش خبرنگار ما، آغاز مثبت و پرحجم معاملات روز شنبه در بازار آتی با عدم انجام معامله در روزهای یکشنبه و چهارشنبه همچنان رکود این بازار را ادامه‌دار کرد.

در این هفته تعداد ۵۱ قرارداد در بازار آتی دادوستد شد که در مقایسه با هفته گذشته ۵۰ درصد کاهش داشت. در بازار این هفته، اختلاف قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش به دلیل ابهامات و نوسانات شدید بازار نقدی، مانع در انجام معاملات بیشتر شد.

در این بازار، همچنان قرارداد «مپنا» دی‌ماه با ۲۹۱ موقعیت باز صدرنشین است و «فولاد» دی ماه نیز با ۱۷۱ موقعیت باز در رده بعدی قرار دارد. هرچند کاهش قیمت‌ها در بازار نقدی سهام فرصت مناسبی را برای آربیتراژ معامله‌گران آتی ایجاد کرده است اما نوسان شدید قیمت‌ها در بورس امکان تصمیم‌گیری را سلب کرده است.

آتی بر مدار «فولاد»

بورس آتی در معاملات روز شنبه معاملات پرحجمی را در سررسیدهای «فولاد» اسفند و دی داشت. ۳۵ قرارداد معامله شده در این دو نماد ارزشی معادل ۹۷۵ میلیون و ۴۹۴ هزار ریال را برای بازار آتی ثبت کردند. روز شنبه ۲۴ قرارداد «فولاد» دی‌ماه با رشد ۳۵/۰ درصدی معامله شد که قیمت تسویه این قرارداد را به ۲۶۰۰ ریال رساند. از سوی دیگر، «فولاد» اسفندماه شاهد نوسان منفی ۱۵/۲ درصدی بود تا با دادوستد ۱۱ قرارداد در مبلغ ۲۶۸۶ ریال تسویه شود . بازار آتی بعد از اینکه روز یکشنبه را در تعطیلی سپری کرد، در روز دوشنبه شاهد معامله ۱۰ قرارداد «اخابر» اسفندماه بود. این معاملات که در نوسان منفی ۴ درصد صورت گرفت به افت ۱۳۴ ریالی قیمت «اخابر» اسفند منجر شد تا در قیمت ۳۲۱۸ ریال تسویه شود. با مثبت شدن بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه، بورس آتی نیز پس از مدت‌ها معاملات پررونقی داشت. در این روز معامله ۴ قرارداد «فملی» اسفندماه با افزایش ۱۳ ریالی همراه شد. بر این اساس «فملی» اسفندماه در نوسان ۳۲/۰ درصدی هر سهم با قیمت ۴۰۸۵ ریال تسویه شد. فولاد اسفندماه در حالی شاهد انجام معامله بر روی یک قرارداد بود که در پایان معاملات، ۹ تقاضای خرید در سیستم معاملات برای این نماد باقی ماند. فولاد اسفندماه در این روز با نوسان مثبت ۴ درصدی و افزایش ۹۹ ریالی مواجه شد. بر این اساس، «فولاد» اسفندماه در ۲۵۹۴ ریال تسویه شد. از سوی دیگر «فولاد» دی‌ماه با یک قرارداد معامله شده شاهد نوسان مثبت ۸۴/۱ درصدی بود که قیمت تسویه این نماد را به ۲۶۰۰ ریال افزایش داد. بدین ترتیب بازار آتی این هفته دارای جوی راکد بود که هرگونه تغییر در شرایط آن به تحول در بازار نقدی سهام و رفع ابهامات کلان حاکم بر فضای بورس موکول شده است.