گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی سپری کرد؛ به طوری که حجم کل سهام مبادله شده در این روز با تغییر نه چندان محسوسی به بیش از 54 میلیون سهم رسید.

همچنین ارزش کل ناشی از این معاملات نیز معادل ۱۵۵ میلیارد ریال بود. در همین حال روز گذشته بیشتر نمادهای معامله شده در بازار، شاهد رشد قیمت بودند؛ به طوری که از ۵۴ نماد معامله شده در بازار تنها ۷ نماد با افت مواجه شدند و به جز اوراق‌ مشارکت، سایر نمادها، افزایش قیمت را تجربه کردند. در این میان، بیمه نوین، سبحان‌دارو، لیزینگ ایرانیان و باغمیشه با ۵ درصد رشد قیمت، بیشترین افزایش نرخ را به خود اختصاص دادند. همچنین نمادهای «فولای»، «وگستر»، «فن‌آوا»، «سیستم» و «ثباغ» نیز رشد قیمتی در محدوده ۴ درصد را تجربه کردند.
همچنین در این بازار تمامی امتیازات تسهیلات مسکن نیز با رشد قیمت روبه‌رو شدند و در مرز 71 تا 72 هزار تومان معامله شدند.
این در حالی است که هر سهم پتروشیمی کازرون با افت ۹۲/۴ درصدی، بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد. همچنین نمادهای بانک ایران زمین، پتروشیمی لردگان، عمران و توسعه شاهد، روان فن‌آور و همراه اول نیز در فهرست نمادهای منفی دیروز قرار گرفتند.
جابه‌جایی‌های بلوکی«شکبیر»
در همین حال، پتروشیمی امیرکبیر به دنبال معاملات بلوکی خود در روز یکشنبه، دیروز نیز شاهد جابه‌جایی بلوکی سهام خود بود.
براین اساس در معاملات دیروز بلوک 30 میلیون سهمی از سهام «شکبیر» به قیمت هر سهم 2019 ریال معامله شد که با احتساب داد و ستد بلوکی روز یکشنبه، تاکنون دو بلوک 30 میلیونی از سهام این شرکت احتمالا از سوی صندوق بازنشستگی خرید و فروش شده است.
همچنین نماد معاملاتی میدکو نیز از پرمعامله‌ترین نمادهای دیروز بود. به طوری که ۱۱/۹ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۸/۱۹ میلیارد ریال دادوستد شد. از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی ۱۴ هزار و ۴۱۰ برگه داشت. همچنین در این بازار ۸ هزار و ۸۷۰ برگه اوراق اجاره ماهان، ۴ هزار و ۶۶۰ برگه اوراق اجاره سامان و دو هزار و ۴۷۰ برگه اوراق مشارکت نارنجستان خریدوفروش شد.
توقف«همکاران سیستم»
در همین حال، نماد معاملاتی همکاران سیستم در پایان روز کاری گذشته متوقف شد.
در جریان معاملات دیروز هر سهم«سیستم» پس از ثبت رشد 40/4 درصدی به نرخ 8879 ریال رسید و معامله 172 هزار سهم به ارزش 5/1 میلیارد ریال را در کارنامه خود ثبت کرد و به ‌این ترتیب در پایان ساعات کاری معاملات دیروز متوقف شد.ناظر بازار فرابورس علت توقف نماد مزبور را برگزاری جلسه هیات‌مدیره به منظور تصویب افزایش سرمایه در روز یکشنبه 20 آذرماه عنوان کرده است.
هفته پررونق
در همین حال، به رغم تعطیلات هفته جاری و کم بودن تعداد روزهای معاملاتی، بازار فرابورس این هفته را با رونق معاملات سپری کرد.
در این هفته ۱۵۹ میلیون سهم و حق تقدم در ۱۱ هزار و ۶۸۴ مرتبه میان سهامداران فرابورس جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم ۴۹۲ میلیارد ریال رسید. در روز شنبه هفته جاری، تنها ۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۵۹ میلیارد ریال خرید و فروش شد. این در حالی است که حجم کل معاملات روز یکشنبه با رشد چشمگیر ۱۴۰ درصدی به ۵۳ میلیون سهم رسید. ارزش کل معاملات این روز معادل ۱۷۷ میلیارد ریال بود.
معاملات آخرین روز کاری هفته نیز در مقایسه با روز قبل، تغییر چندانی نداشت تا به ‌این ترتیب پایان هفته‌ای متعادل به لحاظ ارزش معاملات و پررونق از جهت افزایش قیمت‌ها در فرابورس رقم بخورد.