گروه بورس- هدیه لطفی: ارزش کل معاملات بازار فرابورس با 100 میلیارد ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه، به بیش از 218 میلیارد ریال رسید.
در بازار دیروز حدود ۵/۵۰ میلیون سهم در ۵۸۰۶ مرتبه میان سهامداران فرابورس جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم ۵/۲۱۸ میلیارد ریال رسید که اوراق اجاره امید با معامله ۳۳ هزار برگه به ارزش ۴/۳۳ میلیارد ریال، بیشترین نقش را در رشد ارزش معاملات داشت.

همچنین نمادهای عمران و توسعه شاهد، آ.س.پ، بانک ایران‌زمین، پتروشیمی مارون و باغمیشه نیز به ترتیب با ارزش معاملات 6/27، 27، 6/26، 6/15 و 7/14 میلیارد ریالی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
همچنین در این روز از ۴۹ نماد معامله شده در بازار، ۲۶ نماد با افزایش قیمت، ۱۱ نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند. در این راستا می‌توان به افزایش نرخ نمادهای همراه اول، فولای، باغمیشه، لیزینگ ایرانیان اشاره کرد. این در حالی است که نمادهای مرجان کار، بالاست، کویرتایر، میدکو، همکاران سیستم و بانک سرمایه با افت قیمت مواجه شدند.
همچنین تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز رشد قیمت را تجربه کردند و در محدوده 72 هزار تومان معامله شدند.
در بازار پایه نیز بهشت پارس با جابه‌جایی یک میلیون سهم به ارزش ۲/۲ میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد.
پتروشیمی ممسنی نیز معامله 970 هزار سهم به ارزش یک میلیارد ریال را ثبت کرد.همچنین نمادهای فن‌آوا، بیمه ما، پترول و سنوین نیز با معاملات اندکی بازار را ترک کردند.
در بازار ابزارهای نوین مالی هم بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره امید با جابه‌جایی ۳۳ هزار و ۱۲۰ برگه داشت. همچنین در این بازار ۶ هزار و ۲۶۰ برگه مشارکت نارنجستان، ۵ هزار و ۷۰ برگه مشارکت مسکن مهر، ۲هزار و۴۸۰ برگه مشارکت نفت فصلی، هزار و ۶۱۰ برگه مشارکت بعثت، هزار و ۵۰۰ برگه مشارکت بوتان، هزار برگه مشارکت ایران شرق، ۶۵۰ برگه اجاره ماهان۲، ۵۷۰ برگه اجاره سامان،۳۱۰ برگه گواهی سپرده سعدی و ۸۰ برگه اجاره ماهان خرید و فروش شد.
عرضه اولیه سرمایه‌گذاری مسکن تهران
در همین حال، امروز ۱۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود.
بر این اساس، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با سرمایه 300 میلیارد ریال در نظر دارد 30 میلیون سهم معادل10 درصد از سهام خود را برای اولین بار در بازار اول فرابورس عرضه ‌کند.
سهمیه هر ایستگاه معاملاتی و هر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تا سقف ۴۲ هزار سهم در نظر گرفته شده است. همچنین سقف خرید برای هر مشتری برخط ۵۰۰ سهم است.