گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ضمن اعلام برگزاری زودهنگام مجمع سالانه، از افزایش ۱۰ درصدی پیش‌بینی سود سال مالی ۹۰ خبر داد. مهندس غلامعلی کیانی در نشست مطبوعاتی روز گذشته در جمع خبرنگاران بازار سرمایه به تشریح عملکرد سال مالی ۹۰ پرداخت و افزود: در این سال توانستیم سرمایه شرکت را از ۶۰۰ میلیارد تومان به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که در هفته نخست بهمن‌ماه اوراق سهام این افزایش سرمایه یکصد درصدی منتشر می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که مجمع سال مالی ۹۰ «غدیر» در ۲۹ یا ۳۰ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، اعلام کرد: به تمامی شرکت‌های زیرمجموعه خود اعلام کردیم تا هر چه سریع‌تر حسابرسی صورت‌های مالی خود را به پایان رسانده و مجامع را زودتر برگزار کنند؛ به طوری که این تسریع در برگزاری مجامع، برای نخستین بار در تاریخچه فعالیت سرمایه‌گذاری غدیر به ثبت خواهد رسید.

مهندس کیانی هدف از اجرای این برنامه را ادای تعهد نسبت به سهامداران عنوان کرد و گفت: قصد داریم تا قبل از برگزاری مجمع سالانه به عرضه ۵ درصدی از سهام «نفت و گاز پارسیان» نیز اقدام کنیم.

او افزود: این عرضه در دهم بهمن‌ماه صورت می‌گیرد. وی با اشاره به این مطلب که نباید فرصت‌ها را از دست داد و هر آن که احساس می‌شود کاری به نفع سهامداران باید به انجام برسد باید به آن سرعت داد، اظهار کرد: عرضه نفت و گاز پارسیان به گونه‌ای خواهد بود که هم از نظر قیمت برای سهامداران جذاب باشد و هم منفعت کل بازار سرمایه را مدنظر قرار گیرد.

سیاست تقسیم سود ۹۰؛ حداکثر میزان

مهندس کیانی از تقسیم کل سود سال ۹۰ خبر داد و تاکید کرد: از اهداف اصلی غدیر تقسیم سود حداکثری است؛ زیرا بر این باوریم که بخش عمده‌ای از منابع مالی ما باید از محلی غیر از سرمایه سهامدارانمان تامین شود.

وی افزود: این امر در راستای تقویت سهام در بازار است.

کیانی در همین باره به برگزاری مجامع شرکت‌های «پتروشیمی پردیس» و «موتوژن» در ۲۸ دی‌ماه اشاره و خاطرنشان کرد: «پتروشیمی پردیس» مبلغ ۵۵۰ تومان و «موتوژن» مبلغ ۸۰ تومان سود به ازای هر سهم میان صاحبان سهام خود تقسیم خواهند کرد.

وی افزود: به تمامی شرکت‌های زیرمجموعه اعلام داشته‌ایم که یک هفته بعد از برگزاری مجمع، سود سهامداران حقیقی را پرداخت کنند. همچنین سود سهامداران حقوقی چهار تا ۶ ماه زودتر از موعد همیشه توزیع خواهد شد.

غدیر دو هزار میلیارد تومانی می‌شود

وی ضمن پیش بینی ۸۳۵ ریال سود به ازای هر سهم برای سال مالی ۹۱ و تعدیل مثبت ده درصدی سود سال ۹۰ (۷۱۵ ریال به ازای هر سهم) تصریح کرد: در این سال مالی بر آنیم تا سرمایه شرکت را به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. همچنین سود سال جاری شرکت کاملا عملیاتی بوده و از درآمد شش تا هشت هزار میلیارد تومانی شرکت‌های زیرمجموعه حاصل خواهد شد.

کیانی افزود: که در تمامی پروژه‌های معدنی، پتروشیمی ساختمانی و عمرانی نگرش بسیار ظریفی داریم تا سرمایه سهامداران را در پروژه‌های غیراقتصادی قفل نکنیم و بتوانیم حاشیه سود شرکت را تامین کرده و ریسک فعالیت‌ها را به بهترین نحو کنترل کنیم.

عبور از تحریم‌ها

مدیرعامل غدیر در خصوص عبور از تحریم‌ها به بازآرایی دوباره مسیرها اشاره کرد و افزود: تحریم‌ در روند فعالیت ما ایجاد مزاحمت کرده اما ما را از پا در نیاورده است. از آنجایی که ۷۰ درصد فروش شرکت‌های زیرمجموعه غدیر از طریق صادرات به خارج از کشور صورت می‌گیرد بنابراین، ارزآوری مجموعه بالا بوده و به تبع آن سود شرکت‌ها افزایش یافته که آثار آن نیز در صورت‌های مالی شرکت‌ قابل مشاهده است.

وی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی غدیر در حوزه پتروشیمی را افزایش مالکیت غدیر به بیش از ۵۰ درصد در «پالایشگاه نفت تبریز» برشمرد.

وضع معادن

کیانی به آخرین وضعیت معادن طلای زرشوران و گهرزمین اشاره کرد و گفت: با هدف تقویت پرتفولیوی غدیر در دو بخش معادن و صنایع معدنی اقدام به تاسیس شرکتی به نام طلای زرشوران کرده‌ایم که ۴۰ درصد آن متعلق به غدیر و ۶۰ درصد آن هم به بانک صادرات اختصاص دارد؛ اما ما از مسوولان بانک صادرات درخواست افزایش سهم غدیر در این شرکت کرده‌ایم تا عملیات معدن تسریع شود.

«کیانی» در رابطه با معدن گوهرزمین هم تصریح کرد: پیش از این، ۲۲ درصد از سهام این معدن را خریداری کرده بودیم اما متاسفانه ایمیدرو در اقدامی غیراصولی اقدام به برگزاری مناقصه‌ای در مورد این معدن کرده بود که خوشبختانه دو روز پیش موفق به دریافت حکم توقف این اقدام شدیم و آن را روی میز رییس ایمیدرو گذاشتیم؛ زیرا این معدن از طرف سازمان خصوصی واگذار شده بود و اقدام ایمیدرو خلاف قانون اصل ۴۴ و سیاست‌های اقتصادی است.

وی در پایان به فعالیت‌های غدیر در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: در یک شرکت ریلی نیرو با برخورداری از یک‌هزار و ۵۰۰ واگن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در آینده سهم خود را در این شرکت افزایش می‌دهیم.