گروه بورس- هدیه لطفی: کلیه نمادهای اوراق مشارکت و اجاره در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران متوقف شدند. به گزارش خبرنگار ما، کلیه نمادهای اوراق مشارکت و اجاره بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به منظور بررسی در خصوص بازنگری در نرخ سود اوراق مشارکت و نرخ اجاره بهای اوراق اجاره، تا پایان معاملات روز چهارشنبه 12 بهمن متوقف شدند.

این در حالی است که به دلیل عملکرد مناسب بازارگردان در نمادهای اوراق مشارکت مسکن مهر، تسهیلات بانک مسکن و اوراق گواهی سعدی، این سه نماد در فهرست توقف‌ها قرار نگرفتند. روز گذشته بازارگردان اوراق مزبور به تعهد خود در جمع‌آوری اوراق عمل کرده و باعث عدم تشکیل صف فروش برای آنها شد و به‌این ترتیب اوراق یادشده متوقف شدند.
بر این اساس در بازار دیروز 215 میلیارد ریال از اوراق مشارکت مسکن مهر مبادله شد.همچنین تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با افت قیمتی در محدوده 5 درصد را ثبت کردند.
افزایش سود صکوک ماهان به ۲۰درصد
در این راستا، نامه درخواست شرکت هواپیمایی ماهان مبنی بر افزایش نرخ سود اوراق صکوک منتشره از سوی این شرکت هواپیمایی تحویل سازمان بورس شد.معاون مالی و اداری هواپیمایی ماهان با بیان این مطلب گفت: بنابراین درخواست، شرکت هواپیمایی ماهان پس از اعلام بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی مبنی بر افزایش سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت، سود اوراق صکوک خود را در 2 مرحله به20 درصد افزایش داد. رضا نمک شناس افزود: شرکت ماهان در 2 مرحله اوراق صکوک اجاره منتشر کرد که سود مرحله اول آن برای 29میلیارد و 100میلیون تومان معادل 5/17درصد و مرحله دوم برای 91میلیارد و 400میلیون تومان معادل 17درصد بود که سود این اوراق پس از تایید سازمان بورس اوراق بهادار و ضامن به 20درصد افزایش خواهد یافت.
وی دلیل این افزایش را حمایت از سهامداران شرکت و حفظ اعتماد عمومی به ویژه سرمایه‌گذاران بر روی صکوک ماهان اعلام کرد و گفت: هر چند این افزایش، هزینه قابل ملاحظه‌ای را برای شرکت رقم می‌زند، اما این حرکت در راستای حفظ حقوق سرمایه‌گذارانی است که به شرکت ماهان اعتماد کرده‌اند و حمایت از سیاست‌های بانک مرکزی برای حفظ آرامش در بازار سرمایه صورت می‌گیرد.در همین حال روز گذشته مدیر عامل فرابورس از عرضه سهام ذوب‌آهن خبر داد و گفت: نماد ذوب‌آهن اصفهان از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن، در بازار دوم فرابورس ایران بازگشایی می‌شود. مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: شرکت ذوب‌آهن پیش از این ۲بار در بورس پذیرش شده بود اما عرضه آن صورت نگرفت اما پذیرش این بار این شرکت منجر به عرضه خواهد شد و روز چهارشنبه تعداد ۷/۵۵۰ میلیون سهم معادل ۷درصد سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.وی ادامه داد: شرکت ذوب آهن دومین شرکت دولتی است که در راستای اصل ۴۴ در فرابورس پذیرش و عرضه می‌شود و پیش از این سازمان خصوصی سازی سهام شرکت بالاست را به عنوان نخستین شرکت دولتی در فرابورس عرضه کرده بود.امید‌قائمی افزود: ذوب‌آهن با سرمایه ۷۸۶۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون ریال در زمینه انجام عملیات ذوب و ریخته‌گری و نورد فلزات آهنی و فولاد آلیاژی برای تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد تولید ورق فعالیت دارد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مالک ۱۰۰ درصد سهام این شرکت است و تعداد کل سهام قابل عرضه در عرضه اولیه ۵۵۰ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۴۲۰ سهم خواهد بود. وی یادآور شد: در روز عرضه اولیه به روش گشایش نماد، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت گشایش می‌یابد. قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده خواهد بود. از روز پس از گشایش نماد، دامنه نوسان قیمت نیز به میزان ۵ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود. به گفته مدیر عامل فرابورس محدودیت خرید هر معامله‌گر آنلاین ۷ هزار سهم و محدودیت خرید هر ایستگاه کاری ۷۷۰ هزار سهم است. امید قائمی با اشاره به درج نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن در بازار دوم فرابورس ایران و محدودیت‌های موجود در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یادآور شد: این صندوق‌ها سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند و آن دسته از صندوق‌ها که دارای ایستگاه معاملاتی مجزا هستند، مجاز به ثبت سفارش خرید در این نماد معاملاتی نیستند.
عدم عرضه «دهدشت»
از سویی دیگر، عرضه اولیه سهام شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت در بازار پایه فرابورس به تعویق افتاد. قرار بود روز گذشته نماد مزبور در بازار پایه بازگشایی و معاملات آن آغاز شود که به دلیل عدم ارائه به موقع اطلاعات مالی، این بازگشایی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. این در حالی است که روز گذشته بلوک ۱۹/۷۷ درصدی معادل ۸/۱۴۸ میلیون سهم از سهام پتروشیمی لردگان در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.
رونق در بازار
براساس این گزارش، بازار فرابورس دیروز را با رونق معاملات سپری کرد به طوری که ارزش کل معاملات با جابه‌جایی ۴/۹۱ میلیون سهم به رقم ۶۲۲ میلیارد ریال رسید.در این روز همراه اول و میدکو هر کدام به ترتیب با معاملات ۱۷۸ و ۱۱۹ میلیارد ریالی خود سهم بسزایی در رشد معاملات داشتند.همچنین بانکی‌ها از جمله بانک دی و بانک سرمایه نیز شاهد دادوستد ۵/۱۰ و ۶/۷ میلیون سهم بودند. در مجموع در بازار دیروز از ۴۴ نماد معامله شده، ۲۳ نماد با کاهش قیمت، ۱۵ نماد با افزایش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.