سنا- به منظور دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر، نیازمند رشد بنگاه‌ها و توسعه طرح‌ها هستیم و برای این منظور باید سرمایه‌گذاری توسعه یابد که این امر نیازمند تامین مالی است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین کنفرانس تامین مالی اسلامی با بیان مطلب بالا گفت: باید متناسب با هر فرد و میزان ریسک پذیری وی، ابزارهایی در چارچوب موازین شریعت برای جذب سرمایه طراحی شود.

دکتر علی صالح‌آبادی در بیان مشخصات منابع تامین مالی افزود: یکی از این منابع بودجه دولت است، اما با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که بخش خصوصی توان ورود به آن را دارد منع شده و تنها می‌تواند منابع خود را صرف زیرساخت‌های اساسی کشور کند، بنابراین، منبع دولت محدود است.

وی ادامه داد: به منظور توسعه بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هستیم که منابع مالی غیر از دولت را طلب می‌کند، البته بانک‌ها با ارائه تسهیلات می‌توانند کمک کننده باشند که این منبع نیز محدود است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از منابع مالی خصوصی به عنوان سومین منبع تامین مالی کشور نام برد و افزود: منابع خصوصی می‌توانند شرکت‌های سهامی خاص ایجاد کنند که برای تامین مالی پروژه‌های کوچک مناسب است، اما این مورد نیز از محدودیت برخوردار است.

صالح‌آبادی تصریح کرد: منابع تامین مالی عمومی می‌توانند نقش مهمی در تامین مالی بازار سرمایه ایفا کنند، زیرا توسط تک‌تک افراد جامعه می‌تواند تامین شود و محدودیت کمی دارد. در این راستا بنگاه‌های بزرگ که بیشتر مورد اعتماد هستند، توان جذب سرمایه‌های عمومی را دارند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تمام ابزارها باید در چارچوب شرع باشد تا توان معرفی آن را به جامعه داشته باشیم، یادآور شد: برای این منظور پنج سال پیش کمیته فقهی سازمان بورس با پنج فقیه تشکیل شد تا ابزارهای طراحی شده را بررسی کرده و در صورت صلاحدید تصویب و برای اجرای نهایی به بورس ارائه کند.

وی صکوک اجاره، استصناع و مرابحه را به عنوان ابزارهای جدید مالی بازار سرمایه نام برد و ابراز داشت: اوراق اجاره و مرابحه درآمد ثابت دارند و اوراق مشارکت جزو ابزارهایی با درآمد انتظاری هستند که می‌توانند جذب‌کننده سرمایه مردم باشند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: دومین هدف بازار سرمایه ایجاد منابع مالی بلند مدت برای طرح‌های اختصاصی و تخصیص بهینه منابع است. به این ترتیب تقسیم ریسک نیز در بازار سرمایه انجام می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای رسیدن به اهداف مطرح شده طراحی ابزارهای مالی از طریق خدمات تخصصی انجام می‌شود. شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوره سرمایه‌گذاری نیز به بنگاه‌ها و پروژه‌ها، خدمات تامین مالی ارائه می‌کنند.

وی به ایجاد فضای اعتمادسازی و اطمینان بخشی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران در فضایی کارآمد سرمایه‌گذاری می‌کنند و این امر مزیت بازار متشکل اوراق بهادار است که حمایت‌های قانونی از سرمایه‌گذار را باعث می‌شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: چنانچه سرمایه‌گذاران در هر موردی با هر یک از ارکان بازار سرمایه اختلاف نظر داشته باشند، این اختلاف در کمیته داوری رسیدگی شده و رای این کمیته قابل ابطال توسط هیچ مرجع قانونی نیست.

پیشنهاد راه‌اندازی بازار ایده در فرابورس

صالح‌آبادی تصریح کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، پیشنهاد راه اندازی بازار ایده در فرابورس را مطرح می‌کنیم، به این معنی که فرد طرح خود را به گروه مربوطه مانند فولاد، معدن و... ارائه می‌کند، سپس این ایده بررسی شده و به ترتیب تجاری‌سازی می‌شوند، به این شکل حق ثبت اختراع و نوآوری و اجرای ایده‌ها تامین مالی خواهد شد.

صالح‌آبادی از اداره کل مالکیت صنعتی‌سازی ثبت اسناد و املاک کشور، پارک‌های علم و فن‌آوری، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، صندوق‌های نوآوری، معامله‌گران اوراق، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر و شرکت‌های صنعتی به عنوان فعالانی که می‌توانند از راه اندازی بازار ایده در فرابورس حمایت کنند نام برد. البته تا کنون چند شرکت هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به مدیریت ریسک نرخ ارز که از مباحث روز است، نیز اشاره و اظهار کرد: ‌بازار سرمایه می‌تواند این ریسک را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده با ارائه سازوکار در بازار سرمایه مدیریت کند زیرا با توجه به ابزارهای موجود در بازار سرمایه کشف نرخ درست با همکاری مقامات مالی و ارزی صورت می‌گیرد.

صالح‌آبادی با اشاره به بحران مالی اروپا و آمریکا، نتیجه ایجاد این بحران را فاصله‌ بین اقتصاد واقعی و اقتصاد مالی دانست و تاکید کرد: نظام اقتصاد اسلامی این فاصله را کاهش می‌دهد، به طوری که در کشورهای غربی، ابتدا بحران اقتصادی گریبان‌ بنگاه‌ها را گرفت و هم اکنون نیز دولت‌ها زیر سوال رفته اند، در این شرایط تنها راه فرار از مشکلات، به کارگیری اقتصاد اسلامی است.