گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در سایه ادامه رشد نماد تازه وارد نفت و گاز پارسیان و انتشار گزارش‌های شرکت‌های بورسی برای سال مالی ۱۳۹۱ با رشد شاخص همراه شد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ترافیک انتشار گزارش‌های پیش‌بینی‌ شرکت‌های بورسی برای سال مالی ۹۱ بودند که به‌رغم محافظه کارانه بودن اکثر گزارش‌های منتشره برخی از گزارش‌ها با شرایط مناسبی به بازار ارائه شدند که با استقبال معامله‌گران روبه‌رو شد. در این راستا، نمادهای همراه اول و حفاری شمال که گزارش‌های سال ۹۱ آنها با رشد سود‌آوری ارائه‌ شده بودند، در بازگشایی با استقبال معامله‌گران همراه شدند. در همین حال نمادی نظیر پتروشیمی اراک نیز که با دیدی محافظه کارانه گزارش خود را ارائه‌ کرده بود افت ۴درصدی را ثبت رساند.

در معاملات دیروز اما نمادی که جریان کلی بازار را در اختیار داشت، نفت و گاز پارسیان بود که در سومین روز حضور در تابلو با عرضه‌های سنگین خریداران کوتاه مدت همراه شد. دیروز نفت و گاز پارسیان با معامله بیش از ۱۶۰میلیون سهم با صف خرید مواجه شد. کارشناسان بازار با دقت روند تحولات این نماد را به عنوان یک نماد مهم در پرتفولیوی سرمایه‌گذاری غدیر دنبال می‌کنند. در حال حاضر با توجه به سهم نزدیک به ۸۰درصدی نفت و گاز پارسیان در سبد غدیر، قیمت تعادلی این نماد نقش مهمی را در تعیین ارزش خالص دارایی‌های غدیر در هنگام بازگشایی دارد.

دیروز سرمایه‌گذاران همچنین شاهد روند تحولات موثر بر بازار در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بودند. در عرصه اقتصادی، حضور وزرای اقتصاد و صنایع در جمع صنعت گران برای تشریح مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از اهمیت برخوردار است. برخی منابع از احتمال اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در اسفند ماه خبر می‌دهند. سیدشمس‌الدین حسینی در همایش گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، ‌کمک به تامین مالی، کاهش هزینه‌های مالی، ‌اصلاح نظام مالیاتی و اجرای قیمت‌گذاری ترجیحی را از جمله تعهدات دولت به صنعت همزمان با اجرای مرحله دوم این قانون اعلام کرد.

وی با بیان اینکه می‌دانیم هنوز مشکلات حل نشده است، افزود‌: اما تمام تلاش خود را برای انجام تعهد تخصیص ارز با قیمت یک هزار و ۲۲۶ تومان انجام خواهیم داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال از تولیدکنندگان خواست تا شفافیت در قیمت کالاها را با توجه به اینکه دولت ارز واردات رسمی را با نرخ مصوب در اختیار قرار می‌دهد، ‌در نظر داشته باشند. در همین حال وزیر صنایع، معادن و بازرگانی نیز گفت: قیمت بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، گاز و آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش خواهد یافت.

مهدی غضنفری افزود: به عبارت دیگر، در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی از یارانه حامل‌های انرژی که به نوعی هم‌اکنون مشمول دریافت یارانه هستند، کم می‌شود.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت در شرایطی رخ می‌دهد که اگر عددی به عنوان متوسط قیمت یکی از حامل‌های انرژی مذکور تعیین شود، به این معنا نیست که تمامی تولیدکنندگان باید همان قیمت را باید پرداخت کنند، بلکه بسته به شرایط تولید، هر واحد تولیدی، نوعی از تعدیل قیمت را تجربه خواهد کرد.

اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند تاثیرات مهمی را بر صنایع انرژی‌بر داشته باشد.

در تحولات سیاسی نیز دیروز نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به کاترین اشتون کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و احتمال بازگشت تهران و گروه ۵+۱ به میز مذاکرات از اهمیت برخوردار است. در همین حال دیروز تیمی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه مذاکرات و تدوین مدالیته جدید برای رفع ابهامات وارد کشورمان شد.

در بازار دیروز در گروه فولادی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: این شرکت، بیش از ۴۸ درصد محصولات فولادی کشور را در ۱۰ماهه گذشته تولید و حدود ۱۰ درصد آن را صادر کرده است. محمدمسعود سمیعی نژاد میزان تولید کلاف گرم را در این مدت حدود چهار میلیون و ۶۳۰هزار تن دانست و اظهار کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵درصد افزایش یافته است. وی تولید فولاد خام(تختال) این شرکت را به همراه شرکت زیر پوشش خود (سبا) در این مدت، حدود چهار میلیون و ۶۶۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان تولید۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. وی افزود: با توجه به نیاز بازار داخل، حدود ۳۷۰ هزار تن از محصولات فولادی تولید شده شرکت فولاد مبارکه امسال به کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، ژاپن، کره، چین و هندوستان صادر شده است.

در گروه تجهیزات، دیروز سازمان خصوصی‌سازی قیمت‌گذاری چند نیروگاه برق را برای واگذاری به پیمانکاران حوزه برق تصویب کرد. بر همین اساس نیروگاه‌های زاگرس، کنارک، پرند و هسا برای واگذاری بابت رد دیون دولت قیمت‌گذاری و واگذار خواهد شد. وزارت نیرو اخیرا از تصفیه بدهی مپنا از محل واگذاری یک نیروگاه برق و برخی املاک خبر داده است.

در گروه خودرویی، دیروز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری عملیات اجرایی ساخت کارخانه خودروسازی سایپا کردستان در شهر بیجار آغاز خواهد شد. کارخانه خودرو سایپا بیجار با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر احداث می‌شود.

بنابراین گزارش، کارخانه خودروسازی بیجار بر اساس زمانبندی‌های به عمل آمده در کمتر از ۳ سال به بهره‌برداری خواهد رسید و در زمینه تولید خودرو فعالیت خواهد داشت.

در گروه انفورماتیک، دیروز کار بهره‌برداری از شبکه شاپرک برای ارتباط میان دستگاه‌های کارت خوان بانک‌ها آغاز شد. در این گروه، انتظار می‌رود با حل برخی موارد باقی مانده، ابتدای هفته آینده عرضه اولیه کارت اعتباری کیش به روی تابلو بورس برود. در گروه ساختمانی اقبال معامله‌گران به نمادهای این گروه به تشکیل صف‌های خرید در اکثر نمادهای وابسته به آن شد که در این گروه نمادهای زیر‌مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن و سرمایه‌گذاری ساختمان با صف خرید همراه شدند.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادل و رو به رشد بود که در آن شاخص کل ۹/۴۴ واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۹۲۳واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۴/۱۲۹میلیارد تومان رسید که ۶۸درصد آن را معاملات نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۱۸۵نمادی که به روی تابلو رفتند ۸۴نماد با کاهش قیمت و ۹۴نماد با رشد ارزش همراه شدند.