گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد ۵/۳۳ واحدی شاخص کل بود؛ رشدی که به مدد افزایش قیمت نمادهای وابسته به بازار جهانی و خودروسازان به دست آمد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات سیاسی، شاهد اعلام احتمال منتفی شدن سوال از رییس جمهوری بودند. با توجه به این شرایط معامله‌گران با آرامش بیشتری در خصوص تحولات سیاسی به داد ستد سهام پرداختند. دیروز رییس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه برخی نمایندگان در حال رایزنی و مذاکره برای به تاخیر انداختن طرح سوال از رییس جمهور در صحن علنی مجلس تا بعد از تعطیلات عید هستند، از احتمال منتفی شدن، سوال از

رییس‌جمهور خبر داد.

در همین حال احتمال از سر گیری مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ موجب توجه معامله گران به تحولات اقتصادی و درون بازار شده است. در حوزه اقتصادی، معامله‌گران شاهد اعلام خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی بودند. این امر موجب شد تا دیروز نمادهای

خودروساز با رشد قیمت همراه شوند که در این بین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای دومین بار در سال جاری، با درخواست خودروسازان داخلی مبنی بر افزایش قیمت انواع محصولات آنها موافقت کرد تا قیمت خودروهای داخلی رسما صعود کند.

بیشترین افزایش قیمت را خودروهای مونتاژی مانند نیسان ماکسیما و تیبا داشته‌اند و ظاهرا پراید نیز کمترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز برای کم کردن شکاف قیمت کارخانه و بازار، رای به افزایش قیمت آنها داده است. ظاهرا این سازمان قصد دارد از این پس قیمت خودروها را به صورت «شناور» تعیین کند، به این معنا که قیمت هر خودرویی متناسب با نرخ آن در حاشیه بازار، تعیین خواهد شد.

با توجه به این شرایط معامله‌گران دیروز شرایط بهتری را شاهد بودند. در گروه تجهیزات، معامله گران دیروز در ابتدای بازار شاهد توقف نماد صدرا بودند؛ این توقف که به دلیل عدم ارائه اطلاعات صورت گرفت موجب شد تا مدیرعامل صدرا در مصاحبه ای به برخی از شایعات پاسخ دهد. به گفته مهدی اعتصام طی روزهای گذشته سهام شرکت صدرا که با حمایت روبه‌رو شده بود‌، صف خرید داشت. از طرف دیگر عملکرد ۹ ماهه شرکت هم به موقع ارسال نشد و سازمان بورس هم طبق ضوابط و به درستی اقدام به توقف نماد کرد.

وی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به عملکرد ۹ ماهه صدرا در این هفته به سازمان بورس ارائه خواهد شد، ادامه داد: واقعیت این است به دلیل اثرپذیری مسائل متعدد مربوط به سال‌های قبل و اقدام سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام آذراب در دو مرحله، در دوره ۹ ماهه پوشش خوبی از لحاظ سودآوری داده نشده است.

اعتصام با اشاره به اثر واگذاری سهام آذرآب از یک سو و پابرجابودن مشکلات قدیمی‌مربوط به تسهیلات، عدم استمهال، جرایم بانکی، عدم دریافت مطالبات و غیره از سوی دیگر، ادامه داد: با مدنظر قرار دادن این گونه مسائل، طی روزهای گذشته اقدام به حمایت از سهامداران خرد کردیم تا با توجه به عملکرد ۹ ماهه صدرا، فشار کمتری به این دسته از سرمایه‌گذاران وارد شود.

وی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تصویری از وضعیت صدرا در سال آینده قابل ترسیم است؟ پاسخ داد: اطلاعات مربوط به بودجه ۹۱ شرکت در موعد مقرر ارسال می‌شود اما همانطور که همگان می‌دانند صنعت پیمانکاری دستخوش مسائل متعددی است. از سوی دیگر در گروه تجهیزات، آذراب نیز با احتمال افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی از محل تجدید ارزیابی مواجه است هر چند هنوز مشخص نیست موضع بورس در قبال چنین افزایش سرمایه‌هایی چگونه خواهد بود.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی‌ایران در بازارهای بین‌المللی بالا است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به پتانسیل رشد شرکت‌های پتروشیمی‌گفت: تقاضای زیادی برای محصولات تولیدی این شرکت‌ها در بازار وجود دارد. غلامعلی کیانی افزود: صادرات محصولات پتروشیمی‌محدود به چند کشور خاص نیست، هم اکنون مواد پتروشیمی‌تقاضای زیادی در بازارهای بین‌المللی دارند به طوری که شرکت‌های پتروشیمی‌ایرانی به راحتی محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که تاکنون حتی یک شرکت خارجی هم وجود نداشته که بگوید از این تحریم‌ها راضی است. کیانی با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی‌فعال در بورس اوراق بهادار امانتدار صاحبان سرمایه هستند، تصریح کرد: مدیران شرکت‌ها به دنبال راهکاری برای صادرات محصولات خود هستند و اجازه نمی‌دهند، شرکتشان با مشکل مواجه شود.بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی در پایان به افزایش نرخ برابری ارز با پول رایج کشور اشاره کرد و گفت: نباید این موضوع را از جنبه منفی نگاه کرد، بلکه این افزایش موجب بالا رفتن تولید داخل و رشد صادرات می‌شود. به علاوه، واردات کم ارزش و کم بها قدرت رقابت را از دست می‌دهند و این امر به نفع تولید داخل است.

در گروه کانی غیرفلزی دیروز ناظر معاملات بورس از معامله بلوک کاشی اصفهان خبر داد. به گفته علی صحرایی شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از سرمایه‌گذاری صدر تامین و صندوق بازنشستگی بیش از ۵۵ میلیون و ۶۵۶ سهم کاشی اصفهان را عرضه کرد و این تعداد سهام به همان قیمت ۲۹۰ تومانی هر سهم و بدون رقابت به فروش رسید.

در گروه انفورماتیک، روزسه‌شنبه معامله‌گران شاهد عرضه اولیه ۱۰درصد سهام ایران کیش خواهند بود.

بنابراین طبق هماهنگی به عمل آمده، سه‌شنبه جاری ۲۳ اسفند، ۱۰ درصد از سهام این شرکت معادل ۲۲/۹ میلیون از سوی سهامداران عمده یعنی سرمایه‌گذاری خوارزمی ‌و مجموعه انفورماتیک در بازار دوم معاملات سهام عرضه اولیه می‌شود.

با عرضه اولیه سهام کارت اعتباری ایران کیش که چهارصد و شصت و نهمین شرکت بورسی به شمار می‌رود، تعداد شرکت‌های جدید واردشده به بورس در سال‌جاری به ۸ شرکت خواهد رسید.

براساس این گزارش، این شرکت که برای سال مالی جاری ۱۶۷۴ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کرده، نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال آینده را ۱۷۲۱ ریال برآورد کرده است. در همین حال کارشناسان بازار انتظار دارند با ایجاد شبکه شاپرک و تغییرات در بازار کارت‌های بانکی سود شرکت‌های پی اس پی در سال آینده با کاهش ناشی از محدود شدن درآمدها مواجه باشد. در گروه انفورماتیک، داده‌پردازی ایران با تعدیل منفی ناشی از عدم قطعی شدن یک قرارداد شرکت مواجه است.

در مجموع بازار دیروز معامله‌گران شاهد رشد ۳۳/۵ واحدی شاخص کل بودند. ارزش معاملات نیز با انتقال دو بلوک سهام کاشی سینا و چینی ایران در خارج از زمان معاملات به ۱۲۸میلیارد تومان رسید. از ۲۱۲ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۲۸ نماد با کاهش قیمت و ۸۲ نماد با رشد ارزش همراه شدند.