گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس در فاصله یک روز مانده به پایان سال شاهد افت چشمگیر معاملات خود بود تا در غیاب معامله‌گران، شرکت‌های فرابورس با جابه‌جایی 5/14 میلیون سهم به ارزش 121 میلیارد ریال مواجه باشند که در مقایسه با روز چهارشنبه به ترتیب افت 71 درصدی حجم و 37 درصدی ارزش معاملات را ثبت کرد.

در این روز بانک دی با جابه‌جایی ۶ میلیون سهم به ارزش ۸/۸ میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری مسکن تهران، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سرمایه‌گذاری کارکنان بانک‌ها و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز با خرده معاملاتی در محدوده ۸۴۳ هزار تا ۵/۱ میلیون سهم در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در همین حال همراه اول با خرید و فروش ۵۰۰ هزار سهم به ارزش ۲۹ میلیارد ریال، معاملات پررونقی را رقم زد. اوراق مشارکت نارنجستان و اجاره امید نیز معاملات ۲۹ و ۱۳ میلیارد ریالی را شاهد بودند. در همین حال، اوراق مسکن مهر به دلیل پرداخت سود سه ماهه در تاریخ ۵ فروردین ماه سال ۹۱ متوقف شد. در بازار دوم فرابورس نیز روز گذشته تنها سه نماد پتروشیمی زاگرس، بانک دی و پتروشیمی مارون شاهد مبادله سهام خود بودند که هر سه نماد مزبور با رشد قیمت روبه‌رو شدند. در بازار پایه نیز سرمایه‌گذاری پارس آریان معاملات پیش از گشایش نماد را انجام داد طی این معاملات تعداد ۶/۲۲۸ میلیون سهم مزبور به ارزش ۴۳۸ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین نمادهای اعتباری توسعه و تدبیرگران فارس و خوزستان نیز شاهد معاملات سهام قبل از گشایش نماد بودند.
در این بازار همچنین 56 هزار سهم شرکت بورس اوراق بهادار به ارزش 252 میلیون ریال و به صورت توافقی معامله شد. در مجموع دیروز از 48 نماد معامله شده در بازار، 19 نماد با افزایش نرخ، 23 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند که در این میان نمادهای معاملاتی عمران و توسعه شاهد، میدکو، همکاران سیستم و پتروشیمی مارون در فهرست نمادهای مثبت و در مقابل نمادهای معاملاتی آ‌س‌پ، کویرتایر، مرجان کار، فولاد آلیاژی یزد و بالاست در فهرست نمادهای منفی قرار گرفتند. امتیاز تسهیلات مسکن نیز با تغییر نرخی در محدوده یک درصد در مرز 715 هزار ریال معامله شدند. این در حالی است که نماد بانک ایران‌زمین به دلیل تعدیل در پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. همچنین نماد کابل تک پس از خروج از بورس تهران امروز در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد.