سنا- بورس اوراق بهادار تهران سال ۹۰ را با فراز و نشیب‌های فراوانی پشت سر گذاشت و در نهایت ارزش بازار بیش از ۱۲ درصد رشد یافت.

یکی از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی امسال قدرت گرفتن بازارهای رقیب بورس بود که این امر تاثیر بسزایی در روند معاملات تالار شیشه‌ای داشت. در بورس کالای ایران نیز رویدادهای ریز و درشتی رخ داد که روند صعودی معاملات تالار نقره‌ای و رشد ارزش قراردادهای این بازار نشان از اوضاع مطلوب کالایی‌ها در بازار سرمایه دارد.

خبرنگار سنا در خصوص وضعیت جاری بورس اوراق بهادار و بورس کالا گفت و گویی را با روح‌الله میرصانعی دبیر‌کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار انجام داد که در ادامه آمده است:

ارزیابی شما از روند معاملات تالار شیشه‌ای در سال ۹۰ چیست؟

امسال اتفاق‌هایی که پیرامون بورس تهران افتاد، تاثیر زیادی بر روی روند معاملات و قیمت سهام داشت. از مسائل سیاسی و التهاب بازارهای ارز و سکه گرفته تا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، همه از عوامل تاثیر گذار بر معاملات بورس تهران بودند، البته این اتفاق‌ها نتوانست مانع رشد بورس شود.

در مجموع عملکرد بورس تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاخص کل بورس در سال جاری نسبت به سال ۸۹ رشد کمتری داشت؛ اما با در نظر گرفتن اتفاق‌های خارج از بورس در سال ۹۰ و احتمال کاهش رشد بازارهای رقیب در سال‌های آینده، عملکرد بورس در مجموع قابل قبول بود.

اما روند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس امسال

خیره‌کننده بود؛ به طوری که هشت شرکت در سال ۹۰ وارد تالار شیشه‌ای شدند و سهام شرکت‌های زیادی در فرابورس عرضه و چند محصول جدید نیز در بورس کالا پذیرش شدند.

همچنین براساس آخرین گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ شرکت سهامی عام طی چند ماه اخیر در سازمان بورس ثبت شده اند و می‌توان شرایط ورود برخی از آنها را به بازار مهیا کرد.

در سال آینده اگر فضای اقتصادی آرام باشد و اوضاع سیاسی بهتر شود به طور قطع، بازدهی بورس تهران افزایش خواهد یافت و دیگر شاهد نوسان زیاد قیمت‌ها در بازار سهام نخواهیم بود.

براساس آمار تمام شاخص‌ها در بورس کالای ایران نیز رشد داشته‌اند، آیا این بازار دوران بلوغ خود را پشت سر گذاشته است؟

معاملات بورس کالا را باید از دو جنبه (معاملات نقدی و قراردادهای آتی) بررسی کنیم. با اینکه بورس کالا در بخش معاملات نقدی با رشد حجم و ارزش معاملات در رینگ‌های فلزی و پتروشیمی روبه‌رو شد؛ اما باید اذعان کرد که اعمال برخی محدودیت‌ها، آمار این معاملات را پایین آورد.

امسال معاملات آتی بورس کالا همه را غافلگیر کرد و سکه سرمایه‌گذاران زیادی را به تالار معاملات آورد، ‌آیا این رشد قابل پیش‌بینی بود؟

افزایش حجم معاملات آتی و استقبال از قراردادهای سکه قابل پیش‌بینی بود اما اینکه ارزش این بازار به رقم‌های کنونی برسد، دور از انتظار بود.

معاملات آتی بورس کالا در حال گذراندن دوران بلوغ خود است و اگر در این بازار چند محصول دیگر در کنار سکه طلا خرید و فروش و معاملات بر خط و آپشن در بورس کالای ایران راه‌اندازی شود، به زودی شاهد شکوفایی قراردادهای آتی و حضور مستقیم مردم در این معاملات خواهیم بود.