رشد بازار با محوریت پتروشیمی‌ها
گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته برای دومین روز کاری پی در پی با رشد سه رقمی مواجه شد و به مدد رشد نمادهای وابسته به گروه پتروشیمی از جمله نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس و خارک با رشد 125واحدی به کار خود پایان داد.

معامله‌گران دیروز با خبرهای مثبت و منفی متعددی مواجه بودند؛ در بخش خبرهای مثبت بازار همچنان معطوف به تصمیم تازه بانک مرکزی برای آزاد‌سازی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها است که این امر به معنای رشد‌ سود‌آوری شرکت‌های دارای صادرات و پذیرش قیمت گذاری بازار آزاد به عنوان مبنای فروش شرکت‌های دارای قیمت گذاری مبتنی بر بازار جهانی است.
در همین حال، دیروز همچنان موضوعات مرتبط با تحریم از سوی بازار با دقت دنبال شد که در آخرین تحول تصمیم سویفت برای قطع همکاری با برخی از بانک‌های کشورمان که از سوی اتحادیه اروپا تحریم هستند مهم ارزیابی می‌شود.
در همین حال معامله‌گران در انتظار شفاف‌سازی بانک‌ها در مورد تاثیر این تصمیم هستند. دیروز در گروه مالی بانک تجارت که مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود با معامله ۵/۴میلیون سهم افت ۹درصدی قیمت را تجربه کرد تا نزدیک ۲۵۰میلیارد تومان از ارزش بازار این بانک کاسته شود.
به نظر می‌رسد برگزاری مجمع انتخاب اعضا هیات مدیره موجب رفع حساسیت سهامداران به روند قیمتی این بانک شده است.
در خبرهای وابسته به گروه بانکی دیروز دو مقام مسوول‌ بانک‌های بورسی از توافق و برنامه بانک مرکزی برای برگشت بخش قابل توجهی از حدود ۳ هزار میلیارد تومان به حساب بانک‌ها طی دو روز اخیر خبر دادند. در گروه پتروشیمی دیروز رشد قیمت اوره باعث افزایش قیمت سهام تولید کننده این محصول با پیشروی سه پتروشیمی پردیس، کرمانشاه، شیراز و در نهایت نفت و گاز پارسیان شد تا این گروه پیشرو بازار دیروز باشد.
در گروه خودرویی، سهام شرکت‌های خودرویی حاضر در بورس به دلیل لغو افزایش 6 تا 9 درصدی قیمت خودرو با کاهش قیمت و صف‌های فروش روبه‌رو شدند تا احتمالا میانگین بازدهی منفی 26 درصدی خودرو سازان در روزهای پایانی سال بیشتر تضعیف شود. در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری شاهد با انتقال یک بلوک از سوی بانک دی مواجه شد.
دیروز معاون عملیات بازار بورس از فروش ۳/۶۶ میلیارد تومانی بلوک ۳۹/۱۴درصدی سهام شاهد توسط بانک دی به همان قیمت پایه ۲۵۵ تومانی هر سهم خبر داد.
در نهایت بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن با توجه به انتقالات عمده در مجموعه بانک ملی ارزش معاملات به 2/97میلیارد تومان رسید.