گروه بورس- هدیه لطفی: ذوب‌آهن اصفهان با معاملات سنگین خود در روز گذشته باعث رونق مجدد معاملات بازار فرابورس شد، به طوری که حدود 66 درصد از حجم کل سهام خرید و فروش شده در این بازار در اختیار نماد «ذوب» بود.

براساس این گزارش، روز گذشته نه تنها ۵/۵۴ میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش ۸/۱۲۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد، بلکه در پایان صف خریدی معادل ۵/۷ میلیون سهم برای آن باقی ماند و در نتیجه هر سهم این شرکت با ۵ درصد رشد، به قیمت پایانی ۲۲۷۱ ریال رسید و بدین ترتیب ۶۶ درصد از معاملات ۸۲ میلیون سهمی فرابورس از این راه شکل گرفت.
یادآور می‌شود، در مجموع روز گذشته حدود 6/82 میلیون برگه اوراق بهادار در میان 5 هزار و 454 نفر سهامدار فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به 4/294 میلیارد ریال رسید.
در همین حال، بانک ایران‌زمین نیز با خرید و فروش بیش از ۱۲ میلیون سهم به ارزش ۲/۱۷ میلیارد ریال، معاملات پررونقی را ثبت کرد.
در بازار پایه نیز دو شرکت پتروشیمی امیرکبیر و آینده‌سازان بهشت پارس هر کدام به ترتیب با دادوستد 2 و 3/1 میلیون سهم در رتبه‌های برتر قرار گرفتند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره ماهان۲ با جابه‌جایی ۴۰ هزار و ۱۱۰ برگه داشت. همچنین در این بازار ۲۲ هزار و ۴۵۰ برگه اوراق اجاره ماهان۱، ۵۸۳۰ برگه اوراق اجاره امید و ۵۲۶۰ برگه اوراق اجاره سامان خرید و فروش شد. همچنین روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی، ۱۱۲ میلیون و۵۰۰ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز را به ارزش پایه هر سهم ۲هزار و۲۶۶ ریال و ارزش کل ۲۵۴ میلیارد و ۹۲۵میلیون ریال در بازار سوم عرضه کرد که به دلیل نبود مشتری روی میز فروش باقی ماند. افزون بر این، دیروز نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص سعدی شیراز پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه بازگشایی شد، اما معامله‌ای را به ثبت نرساند.