احمد راعی *

در پی انتشار ابلاغیه سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر اعلام برنده مزایده ترمینال دوم بندر شهیدرجایی، یک کارشناس بندری نکاتی را درباره ابهامات این ابلاغیه به رسانه‏ها ارسال کرد. ۱- چگونه درحالی که تنها یک شرکت در مرحله پایانی مزایده باقی مانده بود، برنده اعلام می‏شود؟ اخبار موجود حکایت از انصراف تنها رقیب شرکت برنده مزایده در مرحله پایانی دارد و بر اساس قوانین، با انصراف این شرکت مزایده باید تجدید شود. نه اینکه از میان یک شرکت باقیمانده نام همان شرکت به عنوان برنده اعلام شود.

۲- در حالی که یکی از شرایط اصلی سازمان برای ورود به مزایده نداشتن بدهی به سازمان بنادر و دریانوردی بوده؛ اما چگونه پس از اعلام نام برنده، اخذ گواهی آخرین تسویه از این شرکت مطالبه می‏شود؟ این در حالی است که سازمان بنادر به همین بهانه شرکت‏های دیگر را از ورود به مزایده منع کرده بود!

۳- در بند دوم این ابلاغیه اخذ تاییدیه از معاونت امور بندری سازمان مبنی بر تایید ادعای شرکت برنده مزایده برای انعقاد قرارداد مشارکت با یک شرکت خارجی (SIPG) وجود دارد. چگونه قبل از تایید چنین ادعایی به شرکت برنده مزایده اجازه ورود به مزایده داده شده؛ در حالی که همین ادعا یکی از امتیازات شرکت در مزایده محسوب شده است؟

۴- موضوع امنیتی در بند سوم نه تنها بحث امنیت مسائل کارگری است، بلکه به دلیل بعد ملی و استراتژیک بندر شهیدرجایی برنده مزایده باید از سوی مسوولان و نهادهای امینتی کشور مورد ارزیابی و تایید صلاحیت قرار گیرد؛ نه از سوی حراست سازمان بنادر. در صورت وقوع هرگونه مساله امنیتی در این بندر، جواب مسوولان سازمان بنادر چه خواهد بود؟

* کارشناس امور بندری