گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: فصل مجامع شروع شده و هر روز شرکت‌های بزرگ و کوچک بورسی از صنایع مختلف به مجمع می‌روند. اما دیروز مجمع بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران برگزار شد؛ مخابراتی که ارزش بازاری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان را در بازار سهام تجربه می‌کند. مجمع این شرکت دیروز شاهد استقبال قابل توجه جامعه سهامداری بود و در خلال بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهمی که در مجمع اتفاق افتاد، سهامداران شرکت با دریافت ۹۶ درصد سود قابل تقسیم عملکرد سال ۹۰، مجمع را ترک کردند. ضمن اینکه مجمع با تصویب پاداشی همانند سال ۸۹، از پرداخت پاداش ۳۵۰ میلیون تومانی به هیات مدیره شرکتی با گردش مالی ۸ هزار میلیارد تومان دفاع کرد. گزارش مجمع اخابر را در ادامه بخوانید:در مجمع عمومی عادی سالانه بزرگ‌ترین شرکت بورس، به‌رغم مخالفت نماینده دولت و نماینده بورس مبلغ ۴۲۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد.به گزارش خبرنگار ما، این سود در حالی تصویب شد که نماینده سازمان حسابرسی آن را رقمی غیر موهوم و منطقی دانست. صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش هیات مدیره از برنامه و استراتژی آینده شرکت سخن گفت و افزود: مخابرات ایران در سطح کشور و خاورمیانه حدود ۹۹ درصد مشترکان تلفن ثابت و ۷۰ درصد مشترکان تلفن همراه را در اختیار دارد.فیضی افزود: دایری تلفن ثابت و واگذاری تلفن‌همراه در سال ۹۰ هر یک به ترتیب ۷۹/۳ و ۸۰/۱۶ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.وی همچنین اضافه کرد: مخابرات طی سال ۹۰ توانست با ۵۵/۹۹ درصد رشد در نصب پورت پرسرعت دیتا و ۳۲/۱۸۸ درصد رشد در دایری پورت پرسرعت دیتا همراه باشد.

مدیرعامل اخابر از دایری یک‌میلیون شماره تلفن ثابت و شش میلیون شماره تلفن همراه، نصب یک‌میلیون و ۴۸۶ هزار پورت پرسرعت دیتا و دایری یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۵۰ پورت پرسرعت دیتا، معرفی حداقل ۲۰۰ سرویس جدید در حوزه تلفن‌همراه و اهتمام به توسعه خدمات نوین در عرصه تلفن ثابت و فناوری اطلاعات به عنوان چشم‌انداز سال جاری نام برد.

وی در پاسخ به سوال یک سهامدار درباره تعدیلات سنواتی گفت: براساس صورت‌های مالی این تعدیلات سیر نزولی داشته‌اند.ضمن اینکه نرم‌افزار کلانی در زمینه بحث‌های مالی در حال راه‌اندازی است.

درباره فروش املاک مازاد

فیضی درباره فروش برخی از املاک مخابرات گفت: املاکی که به فروش رسیده، هیچ یک برای مخابرات مفید نبود و شامل ساختمان‌های مسکونی و ... بوده که همه از طریق مزایده فروخته شده‌اند. براساس گزارش حسابرس و بازرس قانونی، شرکت دارای چندین اظهارنظر مشروط بود که مسوولان شرکت به آنها پاسخ دادند.بدهی دو هزار و ۲۳۳ میلیارد ریالی دولت و ضرورت تعدیل صورت‌های مالی از جمله بندهایی بود که در این گزارش مطرح شد.به گفته مسوولان مخابرات، این موضوع در سطوح بالاتر در حال پیگیری است و به تازگی به هیات داوری نیز ارجاع شده است، ولی امیدواریم بتوانیم همان‌طور که غیرمستقیم تاییدیه این بدهی را گرفته‌ایم، به صورت رسمی نیز این تایید را از دولت دریافت کنیم.

بند دیگر گزارش نیز به مانده بدهی مشترکین جمعا شامل یک‌هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال اقلام راکد و سنواتی اشاره کرده که از این بابت صرفا مبلغ ۲۱۵ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در صورت‌های مالی گزارش شده است.

همچنین در سرفصل حساب‌ها و اسناد پرداختنی نیز مبلغ ۲۸۶ میلیارد ریال مغایرت رفع نشده شرکت‌های گروه وجود دارد.

در این رابطه مسوولان به تشکیل کمیته پیگیری متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی و کارگزاران و ... اشاره کردند. به گفته آنان با توجه به روند رو به کاهش مطالبات مزبور نسبت به سنوات قبل ذخیره محسوبی کفایت می‌کند. مدیرعامل مخابرات اغلب این مبالغ را شامل بدهی‌های بهمن و اسفند سال گذشته دانست و گفت: این ارقام سیر نزولی دارند.

بند دیگری از گزارش حسابرس به انتقال دارایی‌های مورد بهره‌برداری توسط شرکت‌های گروه به دارایی‌های ثابت استهلاک‌پذیر مربوط بود که در این زمینه نیز به گفته مسوولان به دلیل عدم تفکیک بهای تمام شده عرصه، اعیان و تاسیسات ساختمان مرکزی شرکت اصلی، اعمال حساب قطعی و محاسبه استهلاک آن تا پایان سال قبل میسر نشده است. همچنین سود حاصل از فروش املاک مزبور به دلیل عدم تعیین بهای تمام شده توسط کارشناس امکان‌پذیر نشد، اما اکنون از کارشناسان دعوت شده تا نسبت به این امر اقدام کنند.

روایت رییس مجمع از اوضاع «اخابر»

در این باره سید هاشمی، رییس مجمع نیز به خرید ساختمان اصلی مخابرات در سردار جنگل به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان اشاره کرد که حدود ۱۳ میلیارد تومان آن با واگذاری به دو بانک بازگردانده شده است.وی همچنین به خرید ساختمان دیگر مربوط به دیتا در خیابان زرافشان اشاره کرد که به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان خریداری شده است. در بند ۵ گزارش نیز وضعیت مالیاتی شرکت مطرح شده که به گفته مسوولان مخابرات، این شرکت به عنوان هلدینگ در فعالیت‌های خود تا ۹۹ درصد معاف از مالیات است.همچنین درباره برگ‌های اجرایی صادره از سوی شهرداری برای تعدادی از شرکت‌های گروه که براساس آن ۸/۱۰۶ میلیارد ریال عوارض شهرداری مطالبه شده، مسوولان شرکت اعلام کردند: با توجه به عدم ارائه اسناد و مدارک از سوی شهرداری بندرعباس احتساب مبلغ مزبور در اعداد هزینه‌های شرکت ضرورت ندارد.مدیران شرکت همچنین در پاسخ به بند دیگری که مربوط به حق‌السهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از درآمد سال ۸۹ بود، تصریح کردند که این سود در سال‌های ۸۹ و ۹۰ توزیع نشده و با زمان تعیین تکلیف در حساب‌ها می‌ماند.

پاداش هیات مدیره تغییری نکرد

در انتهای مجمع و زمان تصمیم‌گیری درباره پاداش هیات مدیره، رییس مجمع در واکنش به مساله پاداش ۱۰۰ میلیونی مدیرعامل شرکت و اخباری که طی چند روز گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شد، گفت: شرکت مخابرات با ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی سال گذشته تنها ۳۵۰ میلیون تومان پاداش برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته بوده که بنابر تاکید رییس‌جمهوری، مجمع مخابرات به عنوان بخش خصوصی می‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کند.بر این اساس، مجمع بزرگ‌ترین شرکت بورس پاداش امسال هیات مدیره را نیز همانند سال قبل ۳۵۰ میلیون تومان تصویب کرد.این شرکت همچنین روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد و اطلاعات را به عنوان روزنامه کثیرالانتشار خود انتخاب کرد.یادآور می‌شود که مجمع مخابرات به ریاست سید هاشمی و نظارت خانم خسروی به نمایندگی از دولت و گلچین به نمایندگی از سهام عدالت برگزار شد.