بازار منفی و زخم کهنه معدنی‌ها

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران سومین هفته اردیبهشت‌ماه را نیز با ثبت یک روز منفی و کاهش قیمت بیشتر سهام عمده بازار شروع کرد. در بازار دیروز معامله‌گران به‌رغم شروعی متعادل با انتشار خبری در خبرگزاری فارس در مورد عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده با افت شدید قیمت‌ها به رهبری ‌شرکت‌های معدنی مواجه شدند. نگاه سهامداران ‌شرکت‌های معدنی که در ماه‌های اخیر همواره از مساله عوارض دولتی نگران بوده‌اند؛ در آستانه شروع بررسی لایحه بودجه و تعیین درآمدهای دولتی از امروز به صحن مجلس است. جایی که بودجه نامتعادل دولتی نیازمند تامین درآمدهای جدید برای جبران هزینه‌های سنگین دولت است. دیروز مدیرکل دفتر صادرات گمرک گفت: گمرک خواهان مشخص شدن تعرفه صادرات گندله و کنسانتره سنگ‌آهن خام از سوی مجلس است.

حسن علیدوستی در مورد وضع تعرفه ۷۰ درصدی صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده گفت: این مطلب جدیدی نیست، بلکه مصوبه سال ۸۹ و قبل از آن بود که در قانون بودجه سال ۹۰ منعکس شد و فعلا به طور موقت برای دو ماه اول سال ۹۱ هم وضع شده، اما در حال مکاتبه هستیم که در لایحه بودجه ۹۱ که در دست بررسی قرار دارد، تکلیف این مساله روشن شود.

مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی یادآور شد: لایحه بودجه ۹۱ هنوز در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود، اما خبر موثقی از تصویب نمایندگان در این مورد به دست نیامده و موضوع خبری در واقع منعکس شد، تا نمایندگان در مورد لغو یا ابقای این ماده تصمیم‌گیری کنند.

علیدوستی یادآور شد: سال ۸۹و قبل از آن نیز تعرفه ۷۰ درصدی صادرات گندله و کنسانتره سنگ‌آهن خام وضع شده بود، اما هنوز برای سال ۹۱ قطعی نشده، چون هنوز لایحه بودجه ۹۱ تبدیل به قانون نشده است.

دیروز با افت قیمت صبانور صادر‌کننده اصلی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، دو شرکت گل گهر که ۹۰۰ هزار تن و چادر ملو که دارای ۸۰۰ هزار تن تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده هستند نیز با افت همراه شدند که به تبع آن سه شرکت سرمایه گذاری امید، معادن و فلزات و سپه نیز با کاهش قیمت همراه شدند.

در همین حال معامله‌گران همچنان با نگرانی به تحولات اقتصادی نگاه می‌کنند، جایی که دو مساله مهم پیش روی معامله‌گران است؛ نحوه اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و فشار سنگینی که به ‌شرکت‌های تولیدی وارد خواهد ساخت، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل است. بررسی وضعیت درآمد هزینه‌های ‌شرکت‌ها بر مبنای کف تامین ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه نشان دهنده احتمال بروز مشکلات سنگین برای واحدهای تولیدی است. در همین حال با در پیش بودن مذاکرات بغداد و احتمال حصول توافقی در مسائل پرونده هسته‌ای کشورمان و به دنبال آن کاهش ارزش دلار نیز نگرانی دومی است که تحلیل‌های موجود را با مشکل مواجه ساخته است.

در بازار دیروز در گروه بانکی، بانک ملت در آستانه فصل مجامع با صف خرید همراه شد. انتظار می‌رود این بانک بتواند با افزایش سرمایه ۱۵ درصدی تقسیم سودی مناسب را هم داشته باشد. در همین حال برخی از شنیده‌ها حکایت از تصمیم مسوولان برای عدم صدور مجوز افزایش سرمایه برای بانک‌هایی دارد که مقررات اصل ۴۴در مورد حداکثر مجاز سهامداری را رعایت نکرده‌اند. براساس این مقررات حداکثر میزان مالکیت سهامداران سهامی عام ۱۰ درصد و سهامی خاص و حقیقی ۵ درصد تعیین شده است. در این گروه، بانک‌های پاسارگاد و انصار نیز معاملات پرحجمی را شاهد بودند.

در گروه حمل‌ونقل سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مورد مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی، اعلام کرد: تعیین اپراتور دوم این بندر براساس مصوبه نماینده ویژه رییس‌جمهور و ابلاغیه رحیمی صورت گرفته است.

در گروه واسطه‌گری مالی دیروز نزدیکی مجمع صنایع شیمیایی ایران در تکرار روند رخ داده در سال گذشته صف خرید آتیه دماوند منجر شد.

در گروه غذایی، شایعه اولیه در مورد افزایش بهای آرد و گندم ‌شرکت‌های تولید محصولات غذایی تکذیب شد. براساس خبرهای اولیه قرار بود قیمت گندم از ۳۶۰ تومان به ۴۴۰ تومان افزایش یابد که تلاش برای جلو‌گیری از گرانی روز افزون مواد غذایی به نظر می‌رسد به انصراف مسوولان از این تصمیم منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص کل ۱/۲۹ واحد افت کرد و به ۲۶ هزار و ۹۳۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز ۴/۹۶ میلیارد تومان بود که ۹/۳۲ درصد آن را جابه‌جایی مجدد یک بلوک ۱۱۴میلیون سهمی بانک انصار تشکیل داد. از ۲۱۵ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۷ نماد با کاهش قیمت و ۷۲ نماد با رشد ارزش همراه شدند.