گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از توافق این گروه با ایمیدرو برای بهره‌برداری از معدن سنگان خبر داد.

محمدرضا حیدری در جمع خبرنگاران افزود: براساس این توافق ۵ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله تولید خواهیم کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه دهم خردادماه این معدن به گروه اختصاص خواهد یافت، گفت: توافق شرکت با ایمیدرو بهره‌برداری ۲۵ ساله از این معدن است.مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی همچنین از تولید سه خط فولاد به ظرفیت سه‌میلیون تن شمش فولاد در تربت حیدریه خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم این برنامه‌ها ظرف سه سال آینده اجرایی شود.وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در چهارماه گذشته گفت: برای اصلاح ساختار شرکت با همکاری بانک ملی و خرید ۴۰۰ میلیارد تومان از سهام این بانک در پایان سال ۹۰ توانستیم، نه‌تنها سهام مدیریتی خود را در برخی شرکت‌ها افزایش دهیم بلکه سود این سهام را وارد شرکت کنیم.

به گفته وی، براساس این جابه‌جایی ۸/۹ درصد مالکیت پتروشیمی خارک، ۷ درصد پتروشیمی شازند، ۶/۱۲ درصد شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت‌های سیمانی، دارویی، پتروشیمی، فولاد و معادن به سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و شرکت‌های سرمایه‌پذیر کنترلی آن منتقل شده است.

حیدری در ادامه به اشاره به بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به بانک ملی در نتیجه خرید سهام گفت: سود سهام خریداری شده از بانک ۵۰ درصد به سود شرکت اضافه خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد: این بدهی با افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی بازگردانده می‌شود.

وی حداقل میزان افزایش سرمایه را در مرحله اول ۵۵۰ میلیارد تومان مناسب دانست.

چرا توسعه صنایع بهشهر؟

حیدری درباره دلایل خرید ۵/۸ درصد از سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر گفت: پیش از خرید بلوکی مزبور، ۳۵ درصد سهام و ۳ عضو از ۷ عضو هیات‌مدیره از طریق بانک ملی ایران و شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اختیار این شرکت بوده است، اما پس از خرید سهام جدید و کسب کنترل و مدیریت شرکت مزبور، ارزش دارایی توسعه صنایع بهشهر تحت اختیار «وبانک» افزایشی در حدود یک‌ عضو دیگر هیات مدیره پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: خالص ارزش دارایی‌های توسعه صنایع بهشهر با احتساب ارزش برخی شرکت‌ها به قیمت تابلو، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، در حالی که شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی سهام طلایی شرکت مزبور را در قیمت‌های مطلوب خریداری کرده است.این مقام مسوول در «وبانک» همچنین درآمد خالص شرکت توسعه صنایع بهشهر در صورت‌های مالی تلفیقی را ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد که این گردش قابل ملاحظه می‌تواند به طور بهینه مورد استفاده قرار بگیرد.مدیرعامل «وبانک» تنوع در پرتفوی توسعه صنایع بهشهر را از اهداف گروه خود دانست و گفت: از طریق این شرکت افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع هدف همانند صنایع غذایی، بهداشتی و واسطه‌گری‌ مالی و ... ایجاد خواهد شد.حیدری انتقال ۹۰۰ میلیارد تومان سهام سیمانی به سیدکو را در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۰ از دیگر فعالیت‌های «وبانک» دانست و تصریح کرد: به این ترتیب ۷ درصد از کل سیمان کشور در این هلدینگ مدیریت می‌شود.وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ درصد پرتفوی «وبانک» سیمانی است. او با اشاره به روند سودآوری شرکت افزود: با برنامه‌های انجام شده سود هر سهم شرکت در سال ۹۰ از ۵۰۸ ریال به ۷۵۲ ریال افزایش یافت.

آخرین وضعیت زیرمجموعه‌ها

وی پیش‌بینی کرد: در سال ۹۱ نیز ۴/۹۹ درصد از درآمدها از محل سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر باشد که بر این اساس بانک اقتصاد نوین و سرمایه‌گذاری توسعه ملی ۳۱ درصد، پتروشیمی اراک و خارک ۲۴ درصد، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو) ۱۷ درصد) سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر ۱۱ درصد، ایران ترانسفو ۴ درصد، بین‌المللی توسعه ساختمان و صنعت ملی ۵/۳ درصد و سایر شرکت‌ها ۵/۹ درصد در این سودآوری سهم خواهند داشت. اما از آنجا که وبانک حدود ۵۰ درصد مالکیت پتروشیمی شازند و ۶۸ درصد مالکیت پتروشیمی خارک را در اختیار دارد و طبق برآوردها قیمت سهام این شرکت در سال‌جاری روند صعودی خواهند داشت، خالص ارزش دارایی‌های «وبانک» نیز که به ازای هر سهم ۵ هزار و ۴۰۶ ریال است، افزایش خواهد یافت.وی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت «خوراک گاز و مایع» واحدهای پتروشیمی برای مدت حداقل ۱۰ سال هر مترمکعب حداکثر ۶۵ درصد قیمت در مبدا خلیج‌فارس تعیین شده که پیش‌بینی می‌شود. همین امر سود پتروشیمی شازند را به طور چشمگیری افزایش دهد. مدیرعامل «وبانک» در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعیین تکلیف شرکت‌های زیانده گروه گفت: براساس قانون حفظ و توسعه صنایع ایران می‌توان صنایعی را که در محدوده شهری قرار دارند به شهرک‌های صنعتی منتقل و اراضی آنها را تغییر کاربری به تجاری، مسکونی یا اداری داد که در این راستا تصمیم داریم نساجی‌ها یا شرکت‌های لوازم خانگی خود را طبق این قانون منتقل کرده و با نقدینگی حاصل از فروش اراضی به اصلاح ساختار آنها بپردازیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از کارخانه‌های مزبور را منتقل کرده‌ایم و قصد خروج از این شرکت‌ها را نداریم. وی در پایان از توافق با بانک ملی برای واگذاری شفا دارو به «وبانک» تا پایان خردادماه سال جاری سخن گفت.