گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل همراه اول از برنامه انتقال نماد این شرکت از فرابورس به بورس خبر داد.

وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار طی نشستی مطبوعاتی با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت فرابورسی گفت: در جریان برگزاری مجمع امسال، زمینه افزایش سرمایه با انتقال مازاد قانونی به سود انباشته فراهم شده و در حال تهیه گزارش توجیهی و نظر حسابرس هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان اقدام به اعمال افزایش سرمایه یکصد درصدی و تبدیل شدن به شرکتی ۴۰۰ میلیارد تومانی کنیم. این مقام مسوول به افزایش درآمد ۱/۱ هزار میلیارد تومانی و درآمد ۴/۵ هزار میلیارد تومانی شرکت اشاره کرد و گفت: درآمد کل همراه اول در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ به ترتیب ۱/۲، ۸/۳ و ۳/۴ هزار میلیارد تومان بود. در برابر افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی در سال های گذشته، درآمد همراه اول طی سال ۹۰ بیش از ۱/۱ میلیارد تومان رشد کرد و به ۴/۵ هزار میلیارد تومان رسید که ناشی از افزایش سهم از بازار همراه اول است.

صدوقی با اعلام اینکه این شرکت ۶۸ درصد از مشترکین فعال را پوشش داده، در رابطه با سود خالص تصریح کرد: طی سال‌های ۸۷ تا ۹۰ سود خالص همراه اول به ترتیب ۸۹۵، ۱۰۱۶، ۱۱۵۳ و ۱۵۷۰ میلیارد تومان بود.

سهم ۵۰ درصدی دولت از درآمد ۴/۲ هزار میلیارد تومانی این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه نکاتی را برای اولین بار در بخش مالی اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: در حالی طی سال‌های ۸۵ تا ۸۹ به ترتیب ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت مالیات، سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و سود سهام پرداختی به دولت پرداخت کرده‌ایم که در سال گذشته و در نتیجه واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت، ۲۴۰۰ میلیارد تومان بابت موارد فوق به دولت پرداخته کردیم.این درحالی است که در برابر پرداخت ۵۰ درصد این سود به دولت، سود سهامدار عمده حداکثر ۷۰۰ میلیارد تومان است. به عبارتی دیگر به ازای هر ۱۰ ریال سود سهامدار عمده، دولت ۳۳ ریال سود از همراه اول دریافت کرده است.

به گفته وی، از ۴/۲ هزار میلیارد تومان پرداختی به دولت، یک هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان سهم سازمان تنظیم مقررات، ۴۰۴ میلیارد تومان مالیات، ۲۱۲ میلیارد سود سهام پرداختی به دولت و ۲۱۲ میلیارد تومان دیگر بابت سایر پرداختی‌ها بود.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت از ۵۵۸ تومان سال ۸۹به ۷۶۰ تومان در سال گذشته افزایش یافته و سود تقسیم شده هم با ۴۸ درصد رشد به ۷۴۰ تومان رسیده به برنامه راهبردی ۵ ساله شرکت (۹۱ تا ۹۵) اشاره کرد و گفت: این برنامه ۴ رکن و هر رکن ۴ اولویت و در مجموع ۲۵۰ پروژه تعریف شده دارد.

پروژه ۶۰۰ میلیارد تومانی همراه اول

صدوقی با بیان اینکه شفاف‌سازی و ورود به فرابورس از مهم‌ترین دستاوردهای همراه اول به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: در حالی رتبه ۱۴ بین ۷۹۱ اپراتور دنیا و رتبه اول خاورمیانه را همچنان حفظ کرده‌ایم که یکی از برنامه‌های سال جاری اجرای پروژه‌‌هایی با حجم سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی و با هدف نوسازی و توسعه شبکه و حذف نودهای ۱۷ و ۱۸ ساله قدیم از خردادماه جاری است. وی با اشاره به تقسیم ۷۴۰ تومان سود برای سال مالی ۹۰ میان صاحبان سهام شرکت تصریح کرد: شرکت برای مجمع سال آتی در نظر دارد سود سهامداران را در همان روز مجمع به حسابشان واریز کنیم.

وی درباره برنامه ورود همراه اول به بورس‌های جهانی توضیح داد: در حالی بخشی از سرمایه همراه اول از طریق مجموعه نور دنا در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده که فعلا برنامه‌ای برای ورود به بازارهای جهانی نداریم مگر اینکه مسوولان بازار سرمایه چنین قصدی داشته باشند.

ورود جدی به سه بانک

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته اکثر شرکت های سرمایه‌گذاری و بانک ها اقدام به خرید ۱۰ درصد سهام شناور همراه اول کرده و حاضر به عرضه سهام نیستند. از طرفی دیگر بسیاری متقاضی خرید همراه اول بوده ولی مخابرات نیازی به فروش سهام ما ندارند. همچنین همراه اول از طریق سرمایه‌گذاری نور دنا و از محل نقدینگی شرکت اقدام به خرید ۱۰ درصد سهام بانک انصار، ۳ و یک درصد از سهام بانک‌های سینا و ملت کرده و علاقه‌مند به مالکیت ۱۰ درصدی این بانک‌ها است.

وی در رابطه با اختلاف ۵ و ۲۸ درصدی در سهم سازمان تنظیم مقررات از دیتا، صدا و تلفن همراه گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای اثبات حقانیت، مقرر شد در مرحله اول اجرای این موضوع تا اتمام بررسی‌های کارشناسی برای اختلاف پرداخت، متوقف شود.