گروه بورس- نمادهای کوچک و بعضا تازه‌وارد فرابورس با معاملات خرد و اندک خود در روز گذشته رونق اندکی را به بازار برگرداندند.
در این روز ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آلیاژی یزد هر کدام به ترتیب معاملات ۴ و ۱/۲ میلیون سهمی را ثبت کردند و در پایان صف خریدی معادل ۱۳۱ هزار سهم برای «فولای» تشکیل شد. در ظاهر یکی از دلایل رونق مبادلات این نماد افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی آن است که قرار است به زودی انجام شود.

توکاریل نیز دیگر نمادی بود که مورد توجه بازار قرار گرفت و در مجموع یک میلیون سهم آن به ارزش 2/3 میلیارد ریال خرید و فروش شد.در مجموع روز گذشته به‌رغم افت 8 میلیون سهمی حجم معاملات، ارزش کل مبادلات سهام 100 درصد رشد را تجربه کرد و خرید و فروش 13 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 193 میلیارد ریال در سامانه معاملات فرابورس به ثبت رسید که گواهی سپرده سعدی با جابه‌جایی 5/94 میلیارد ریالی اوراق خود، نقش مهمی در رشد مزبور داشت.
همچنین همراه اول، اوراق اجاره امید و سامان نیز به ترتیب با معاملات ۵/۱۲، ۴/۱۱ و ۲/۱۱ میلیارد ریالی خود در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.افزون بر این، در پایان روز کاری گذشته نمادهای معاملاتی افرانت و عمران و توسعه شاهد جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه متوقف شدند، این در حالی است که بیمه ما و سبحان‌دارو با نوسان مثبت بازگشایی شدند.قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن نیز همچنان تغییر قابل توجهی نداشت و در محدوده ۶۸ هزار تومان مبادله شد.
پای تعاون به فرابورس باز می‌شود
در حالی که بازار دیروز تغییر چندان قابل توجهی را نسبت به روزهای اخیر تجربه نکرد، مدیرعامل فرابورس از پذیره‌نویسی شرکت بیمه تعاون، به عنوان نخستین شرکت تعاونی سهامی عام در فرابورس خبر داد و گفت: این نخستین شرکتی است که تمام پذیره‌نویسی آن تنها از طریق فرابورس و شبکه کارگزاری انجام می‌شود.
مصطفی امید‌قائمی با اعلام این خبر افزود: پذیره‌نویسی این شرکت از تاریخ یکم خرداد در بازار سوم فرابورس آغاز می‌شود و به مدت 15 روز ادامه دارد. وی افزود: نماد معاملاتی شرکت مزبور راس ساعت 8:30 بازگشایی خواهد شد و در هر زمانی که سقف سرمایه تعیین شده قبل از انقضای مهلت پذیره‌نویسی تامین شود، عملیات پذیره‌نویسی متوقف می‌شود.
امیدقائمی ادامه داد: سرمایه این شرکت مبلغ ۲۸۰ میلیارد ریال منقسم به دویست و هشتاد میلیون سهم یک هزار ریالی با نام است که ۵۵ درصد آن توسط موسسان پرداخت شده و ۴۵ درصد آن از طریق پذیره‌نویسی در فرابورس تامین می‌شود. وی تاکید کرد: تعداد سهام قابل پذیره‌نویسی برای اشخاص حقیقی حداقل ۳ هزار سهم و حداکثر ۵۰۰ هزار سهم و برای اشخاص حقوقی حداقل ۵۰ هزار سهم و حداکثر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم است. پذیره‌نویسی سهام شرکت به تعدادی بیشتر از حداکثر تعیین شده، منوط به تقاضای خریدار و موافقت نمایندگان هیات موسس قبل از شروع پذیره‌نویسی است.
بازار پایه میزبان دو نماد جدید
همچنین با درج دو شرکت نیک صنعت پارسیان و بیمه آرمان در بازار پایه، تعداد نماد معاملاتی در این بازار به ۶۷ عدد رسید.بر اساس موافقت کمیته عرضه، شرکت نیک صنعت پارسیان با سرمایه ۳۰میلیارد ریال و زمینه فعالیت فرآوررده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، در بازار پایه فرابورس درج شد.
همچنین بیمه آرمان که 600 میلیارد ریال سرمایه اولیه دارد و مرداد ماه سال گذشته، 210میلیارد ریال از این سرمایه بوسیله پذیره نویسی در فرابورس تامین شده بود سرانجام به بازار پایه پیوست.
فرابورس به حقانی کوچ می‌کند
در این روز معاون اجرایی فرابورس هم از مشخص شدن ساختمان فرابورس خبر داد و گفت: ساختمان فرابورس به بزرگراه حقانی می‌رود.
محسن حمیدیان با اعلام این خبر افزود: پس از مدت‌ها بررسی و مشاهده ساختمان‌های مختلف در نقاط اداری تهران در نهایت فرابورس تصمیم گرفت تا ساختمان گروه توسعه ملی را خریداری کند.
به گفته وی، شرکت فرابورس در مزایده ساختمان گروه توسعه ملی شرکت کرد و با برنده شدن در این مزایده ،تا اواسط سال 92 به این ساختمان، واقع در بزرگراه حقانی نبش دیدار نقل و مکان می‌کند.