اوراق مشارکت رهن ثانویه تا 2 هفته دیگر عرضه می‌شود

گروه بورس- اوراق مشارکت رهن ثانویه با وجود این که برای اولین بار از طریق بورس در کشور عرضه می‌شود ولی می‌تواند بازار پر رونقی برای آن پیش‌بینی کرد. دکتر علی سعیدی، مدیر پژوهش و تولیدات اسلامی شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران در گفت‌وگو با برنا با بیان این مطلب تصریح کرد: نرخ سود، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای برای موفقیت اوراق مشارکت رهن ثانویه دارد و این روش یکی از بهترین روش‌ها برای خانه‌دار کردن خانوار‌های کم‌بضاعت است.

وی با بیان اینکه بازار رهن ثانویه مسکن، بازاری است که در آن دارایی بانک‌ها تبدیل به اوراق‌بهادار می‌شود، گفت: بانک مسکن ۱۰‌هزار میلیارد ریال و بانک ملی ایران ۵‌هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق‌بهادار کرده تا از این طریق توان مالی و نقدی اقشار متوسط جامعه را برای خرید مسکن بالا ببرد.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از جدید‌ترین و مدرن‌ترین ابزار مالی در بازار پول و سرمایه کشور همین اوراق مشارکت ثانویه است که در صورت عملی شدن و اجرای صحیح آن ریسک نقدینگی و ریسک تغییرات قیمت را بسیار کاهش می‌دهد.

مدیر پژوهش شرکت بورس در خصوص زمان واگذار این اوراق، گفت: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است تا ۲ هفته دیگر این واگذاری‌ها صورت گیرد. وی بیان کرد: این اقدام برای تامین منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن است که کمک بسیار زیادی به تعادل نسبی بازار مسکن خواهد کرد.

دکتر سعیدی تصریح کرد: این برنامه به گونه‌ای طراحی شده است که بانک وجوه خود را از محل تنظیم مطالبات خود در کار ساخت و ساز بگذراند وبانک مسکن از طریق شرکت مدیریت سرمایه گذاری مسکن را تاسیس کند.

به این‌ترتیب شرکت سرمایه گذاری مسکن اوراق مشارکت را تعیین و مبلغی را برای مشارکت پرداخت می‌کند.

وی از جمله مهم‌ترین دلایل موفقیت این اوراق را نرخ سود و زمان مناسب برای انتشار آن در بورس اعلام کرد.

سعیدی بیان کرد:بانک اقتصاد نوین، شرکت لیزینگ اقتصاد نوین و بانک پارسیان هم در حال برنامه‌ریزی برای ورود در این بازار هستند.

وی در پایان تاکید کرد: بدیهی است نرخ این اوراق در مقایسه با اوراق مشارکتی که دولت منتشر کرده است، بیشتر نیست و فروش این اوراق به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.