شروین شهریاری

پرسش از آقای سالار نیا از طریق پست الکترونیک: علت اقبال بازار به سهام شرکت‌های روغنی نظیر صنعتی بهشهر چیست؟ پاسخ: ساختار قیمت‌گذاری روغن نباتی در کشور، متاثر از دو بخش آزاد و دولتی بوده و مولفه‌های زیادی در این خصوص اثرگذار هستند. هر ساله دولت با توجه به قیمت روغن‌خام، هزینه‌های تصفیه و دستمزدها، قیمت روغن یارانه‌ای و تعادلی را در احجام مختلف اعلام می‌کند و شرکت‌های مارگارین و صنعتی بهشهر موظف به فروش محصولات با نرخ تعیین شده هستند؛ در حالی که نرخ فروش آزاد محصولات به‌رغم متاثر بودن از قیمت جهانی روغن‌خام، در قالب عرضه و تقاضا و رقابت موجود میان کارخانجات و بازار تعیین می‌‌شود. در بخش فرو‌ش‌ آزاد محصولات روغن نباتی از سال گذشته شاهد یک افزایش ناگهانی قیمت بودیم که مهم‌ترین عامل این افزایش، بالا رفتن قیمت جهانی روغن‌خام (ماده اولیه) بوده است. اما عامل مهم‌تر، «کشش بازار» برای خرید تولیدات صنعتی بهشهر و در نتیجه آن افزایش قیمت محصولات آزاد شرکت است.

گفتنی است حدود ۶۰درصد محصولات بهشهر در بودجه سال‌جاری به قیمت آزاد به فروش می‌رسند. قیمت فروش محصولات در بودجه حدود ۱۲۰۰تومان برای هر کیلو در نظر گرفته شده است؛ در حالی‌ که میانگین نرخ فعلی فروش محصولات حدود ۵۰‌درصد در بازار آزاد بالاتر است که رشد چشمگیری نسبت به پیش‌بینی اولیه نشان می‌دهد.

از سوی دیگر رشد قیمت جهانی روغن خام از ۸۰۰‌دلار به ازای هر تن در سال گذشته میلادی به حدود ۱۴۰۰دلار در حال حاضر باعث رشد قابل‌ملاحظه بهای تمام شده محصولات تولیدی این شرکت می‌شود.

اما با توجه به رشد بهای فروش و حفظ برخی موجودی‌ها از سال گذشته، انتظار می‌رود که در سال‌جاری انتظار پوشش کامل پیش‌بینی درآمد ۹۰۶‌ریالی برای «غبشهر» وجود داشته باشد که همین امر در کنار دارا بودن نسبت P/E پایین و حمایت برخی سهامداران عمده، اقبال فعلی بازار به سهام این شرکت را موجب شده است.

* پرسش از طریق تلفن: وضعیت شرکت لاستیک دنا و علت توقف نماد را توضیح دهید.

پاسخ: بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۰ آبان ۸۶، شرکت با مشکلات متعددی رو به رو است که به برخی از مهم‌ترین آنها در ادامه اشاره می‌شود:

۱ - در تاریخ ترازنامه، شرکت مبغ ۲/۲۳میلیارد تومان (معادل بیش از ۱۱۰‌درصد سرمایه شرکت) مطالبات معوق از یک شخص حقیقی (عنبری) بابت فروش محصولات داشته که نحوه وصول آن و قرار داد معامله با فرد مذکور در اختیار حسابرس قرار نگرفته است.

۲ - مبلغ ۱۷‌میلیارد تومان در سرفصل حساب‌های دریافتنی از فروش محصولات به نام برخی شرکت‌های خصوصی انجام شده که این مبلغ به حیطه وصول شرکت در نیامده است. البته فروش کالا به این شرکت‌ها از ابتدای سال ۸۶ متوقف شده است.

۳ - «پدنا» مواد اولیه خود را با واسطه‌های داخلی (از جمله شرکتی به نام دنکو) تامین کرده که بنابر نظر حسابرس در خصوص معاملات و نحوه تصفیه حساب با این شرکت ابهامات با اهمیتی وجود دارد.

۴ - شرکت مبلغ ۳۴‌میلیارد تومان بدهی بانکی سررسید شده دارد که مشمول جریمه دیر کرد شد.

۵ - دنا مواردی از نقض قانون تجارت از جمله علی‌الحساب‌های پرداختی به سهامدار عمده و یکی از اعضای هیات‌مدیره داشته است.

۶ - صورت وضعیت اسناد دریافتنی و پرداختنی با صورت تاییدیه‌های احراز شده توسط حسابرس مغایرت دارد که آثار ۱۵‌میلیارد تومانی آن بر وضعیت شرکت و ترازنامه و صورت سود و زیان مشخص نمی‌باشد.

۷ - پرو‍ژه تایرهای فوق سنگین به‌رغم سرمایه گذاری حدود ۳۳‌میلیارد تومان در دارایی ثابت بعد از ۱۱ سال اجرایی نشده است.

۸ - نسبت بدهی بالاتر از یک است؛ یعنی صاحبان سهام در برابر دارایی‌های شرکت مالکیتی نخواهند داشت. از سوی دیگر فزونی حدود ۶۰‌میلیارد تومانی بدهی جاری بر دارایی جاری قابل تامل است که ادامه روند فعالیت شرکت را با مشکل مواجه کرد. زیان انباشته نیز در تاریخ ترازنامه بیش از سرمایه ثبت شده بوده؛ بنا براین شرکت مشمول مفاد ماده ۱۴۱قانون تجارت است.

۹ - در بخش دارایی ثابت؛ بیش از ۶۰‌درصد از آن به ماشین‌آلات طرح توسعه متوقف شده مربوط می‌شود که به دلایلی نامشخص، ۱۱‌سال است راکد مانده است.

سایر دارایی‌های ثابت به ویژه زمین و ساختمان باید مورد ارزیابی مجدد توسط کارشناس قرار گیرد. نتایج تجدید ارزیابی احتمالی می‌تواند موجب بهبود وضعیت حقوق صاحبان سهام در طی یک دوره شود.

۱۰ - عدم شفافیت و نقض مکرر آیین نامه‌های سازمان بورس از جمله عدم ارائه صورت‌های مالی و گزارش‌ها به بورس، احتمال انتقال شرکت به تابلوی چهارم را افزایش داده است.

در مجموع با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد روند فعالیت کنونی لاستیک دنا با ابهامات و مشکلات متعددی توام است که تا زمان رفع آنها و شفافیت اطلاع‌رسانی، بازگشایی نماد کماکان امکان‌پذیر نخواهد بود.

Shahriary_sh @yahoo.com