برندگان و بازندگان 8 مجمع عمومی

گروه بورس- گزارش برگزاری هشت مجمع بورسی که طی دو روز گذشته برگزار شد، به شرح زیر است.

مجمع «سدشت» ۴۵ تومان سود تقسیم کرد

دومین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان دشتستان پس از ورود به بورس اوراق بهادار روز گذشته در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع «سدشت» با حضور حدود ۹۷درصد سهامداران رسمیت یافت و محمدجواد صبوری، ریاست جلسه را عهده‌دار شد، نظارت بر مجمع این شرکت هم بر عهده علی محمد بد و محمدحسین ولی بود.

بر اساس این گزارش، در مجمع سیمان دشتستان کیومرث موسیوند، مدیرعامل شرکت در مقام دبیر مجمع به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت سخن گفت.

صاحبان سهام سیمان دشتستان پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس قانونی صورت‌های مالی شرکت را مورد تصویب قرار دادند. همچنین مقرر شد که به ازای هر سهم ۴۵ تومان سود نقدی پرداخت شود، به این ترتیب مجمع «سدشت» ۸۰درصد از سود تحقق یافته شرکت معادل ۱۳۵میلیارد ریال را تقسیم کرد.

انتخاب روزنامه دنیای‌اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار و موسسه حسابرسی رهیافت به عنوان حسابرس قانونی شرکت از دیگر مصوبات مجمع «سدشت» بود. سیمان دشتستان در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵، رشد ۷۰درصدی EPS را تجربه کرد و DPS شرکت نیز در سال جاری رشد ۵۰درصدی داشت.

پیشنهاد تقسیم سود ۳۰۰ریالی «خکار»

هیات‌مدیره کاربراتور ایران در نظر دارد، تقسیم سود مبلغ ۳۰۰ریال به ازای هر سهم برای سال‌مالی ۸۷ را به مجمع سالانه پیشنهاد کند.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «خکار» درآمد هر سهم سال‌مالی منتهی به اسفند امسال را با ۳۴میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۸۲۵ریال پیش‌بینی کرده است.

همچنین پیش‌بینی عملکرد کاربراتور ایران برای سال‌مالی ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی حسابرسی نشده سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۶۹درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته، ۶۸درصد افزایش، سود عملیاتی، ۹۳درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات، ۱۶درصد افزایش نشان می‌دهد که شرکت دلایل تغییر را افزایش حجم مقداری فروش براساس درخواست مشتری و افزایش نرخ مواد اولیه و دستمزد اعلام کرده است.

همچنین مبلغ ۱۳میلیارد و ۵۷۲میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۳۹۹ریال) از سود خالص سال‌مالی ۸۶

(معادل ۵۵درصد)ناشی از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (عمدتا بابت فروش سهام بانک پارسیان) بود. مطابق اطلاعات دریافتی، نرخ برابری مصارف ارزی در پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۸۷ برای هر یورو، معادل ۱۴هزار و ۵۰۰ریال محاسبه شده است.

تقسیم۱۳۰تومان سود

در مجمع «سفار»

شرکت سیمان فارس در مجمع عمومی عادی سالانه مبلغ ۱۳۰تومان سود به ازای هر سهم به سهامداران خود داد.

در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه «سفار» که با حضور ۱۹/۹۹درصد از سهامداران شرکت برگزار شد، آقای هادی طاهری ریاست جلسه را بر عهده داشت. نصرت‌ا... توکل و نادر گودرزی بر این جلسه نظارت کردند. همچنین دبیری جلسه مزبور بر عهده بهنام خوشکلام بود. در مجموع برای سال‌مالی ۸۶ مبلغ ۶۵میلیارد ریال سود (به ازای هر سهم ۱۳۰۰ریال) تصویب شد.

زیان ۷/۱میلیارد تومانی ملی سرب و روی دلایل زیان‌دهی شرکت ملی سرب و روی تشریح شد.

جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی سرب و روی روز یکشنبه با حضور ۸۹درصد سهامداران برگزار شد.

در این جلسه، براتی مدیرعامل جدید شرکت ملی سرب و روی با اشاره به مشکلات سرب و روی گفت: کاهش قیمت‌های LME، افزایش هزینه‌های تولید و عدم‌دسترسی به مواد اولیه مشکلات بی‌شماری را برای شرکت‌های گروه توسعه معادن روی ایران به وجود آورده است.

وی با اشاره به توزیع نامناسب خاک از سوی شرکت بهره‌بردار معدن انگوران گفت: در حال حاضر این شرکت با استفاده از باطله‌ها و فیلترکیک، به تولید خود ادامه می‌دهد.

براتی درباره قیمت مواد اولیه گفت: قیمت باطله در مقایسه با خاک معدن، گران است که به این منظور انجمن سرب و روی با شرکت بهره‌بردار مذاکره کرده و قیمت باطله تعدیل شده است.

مدیرعامل ملی سرب و روی درباره آینده این صنعت گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های LME در سال ۲۰۰۸ نیز به همین منوال باشد پس باید خود را با شرایط وفق دهیم و راهی برای جبران زیان پیدا کرد.

وی افزود: به این منظور مذاکراتی با سهامدار عمده انجام و تدابیری برای کاهش هزینه‌های تولید در نظر گرفته شده است.

کاهش سود سهام ۷۰۰تومانی «فرآوری» به یک تومان

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران به ازای هر سهم، یک تومان سود به سهامداران پرداخت می‌کند.

روز گذشته جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرآوری مواد معدنی یکی دیگر از شرکت‌های هلدینگ توسعه معادن روی با حضور ۸۰درصد سهامداران برگزار شد.

در این جلسه نیز همچون مجمع روز ماقبل، مشکلات پیش روی صنعت سرب و روی بازگو شد.

موسوی، رییس جلسه در مجمع یادشده با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص واگذاری معدن انگوران گفت: به‌رغم تاکید صریح ریاست جمهوری مبنی بر واگذاری این معدن به شرکت توسعه معادن روی و پیگیری وزیر امور اقتصادی و دارایی، با گذشت بیش از دو سال، هنوز این معدن در اختیار دولت مانده است.

وی افزود: ریزش معدن انگوران در چند مرحله حکایت از عدم برداشت تخصصی و نبود توانایی لازم برای این کار است، از سوی دیگر تولیدکنندگان به دلیل عدم برخورداری از سهمیه مناسب خاک، با کاهش تولید و زیان‌دهی روبه‌رو شده‌اند و اگر وضعیت به همین منوال باشد، بیم آن می‌رود که صنعت سرب و روی با تعطیلی و بیکاری چهارهزار نیروی شاغل در این صنعت روبه‌رو شود.

در این جلسه پس از ارائه گزارش عملکرد هیات‌مدیره و تصویب صورت‌های مالی، پیشنهاد پرداخت ۶ ریال سود از سوی مجمع به سهامداران ارائه شد که در نهایت پرداخت ۱۰ریال سود به ازای هر سهم به تصویب رسید. یادآور می‌شود شرکت یادشده در مجمع سال قبل خود مبلغ هفت‌هزار ریال سود به ازای هر سهم پرداخت کرده بود.

ایندامین سایپا ۵۵ تومان سود داد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایندامین سایپا روز گذشته با حضور ۹/۸۷درصد از سهامداران شرکت برگزار شد.‌

ریاست جلسه شرکت ایندامین سایپا بر عهده مهندس محمد حیدری بود.

مهندس بذرپاش و خسرو شیرزاد اصفهانی بر این جلسه نظارت کردند.

بر همین اساس در مجمع یاد شده صورت‌های مالی سال مالی ۸۶ این شرکت مورد تصویب اکثریت آرا قرار گرفت. در پایان مبلغ ۵۵ تومان سود به ازای هر سهم ایندامین سایپا از سوی اعضای این جلسه تصویب شد.

سود ۱۷۰ریالی«پگاه اصفهان»

شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان مبلغ ۱۷۰ریال سود را به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در این مجمع بیش از ۳/۹۱درصد سهامداران شرکت حضور داشتند. محمدحسن واصفی به نمایندگی از شرکت صنایع شیر ایران رییس مجمع، قادر صمدنژاد و رسول پورشیرازی ناظران و طهماسب علی بخشی، مدیرعامل شرکت نیز دبیری جلسه را بر عهده داشت.

بعد از قرائت گزارش هیات‌مدیره و استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورت‌های مالی منتهی به اسفند ماه سال ۸۶ مورد تصویب سهامداران حاضر در مجمع قرار گرفت.

مجمع کابل باختر برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه کابل باختر در خصوص میزان تقسیم سود به نتیجه قطعی نرسید.

این مجمع روز گذشته با حضور ۸۶درصد سهامداران برگزار شد. ریاست مجمع، بهروز خالق نماینده سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ناظران مجمع محمد امین عادل نماینده سرمایه‌گذاری صبا تامین و محمدحسین حمزه زاده نماینده سازمان تامین اجتماعی بودند.

خبرنگار ما به دلیل آنچه که روابط عمومی شرکت آن را «عدم اجازه هیات‌رییسه عنوان کرد»، نتوانست در مجمع حضور داشته باشد تا از جزئیات گزارش هیات‌مدیره نکاتی را به سهامداران اطلاع دهد.

خبرنگار ما همچنین توانست بعد از مجمع این اخبار را از روابط عمومی شرکت کابل باختر این‌گونه کسب کند:

لازم به ذکر است که تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود شرکت به جلسه اعضای هیات‌مدیره شرکت با هیات‌رییسه مجمع موکول شده است.

آخرین EPS سال مالی ۸۶ کابل باختر ۸۰ ریال اعلام شده بود.