گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته شاهد تشدید عرضه‌ها بود، به گونه‌ای که نمادهای عمده بازار تحت فشار شدید عرضه‌ها از رشد قیمتی بازمانده و حتی تا صف فروش عقب رانده شدند.

معامله‌گران در بازار دیروز تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل قرار گرفته و شاهد افزایش عرضه‌ها بودند. (شایان ذکر است در بورس‌های خارجی عموما از نماد خرس به عنوان نشانه‌ عرضه‌های قابل ملاحظه استفاده می‌شود) آنچه دیروز باعث تشدید عرضه‌ها شد، در مرحله نخست سخنان معاون وزیر بازرگانی در مورد به صلاح نبودن خروج سیمان از سبد حمایتی بود.

این اظهارنظر پس از چند هفته کش و قوس سرانجام باردیگر گروه سیمانی را به محاق فرو برد.

معامله‌گران با توجه به سخنان «مفتح» و از سویی عدم اظهارنظر «محرابیان» وزیر صنایع و معادن نسبت به تغییر فوری در شرایط شرکت‌های سیمانی که موتور عرضه‌های سنگین در گروه سیمانی را به حرکت درآورد، در مرحله اول سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران را در هم شکست و نماد سیمان تهران را تا صف فروش عقب راند، هر چند که در ساعت آخر صف فروش جمع‌آوری شد.

صف فروش فارس و خوزستان نیز با مقاومت خریداران در صفر تابلو متوقف شد.

با توجه به این شرایط فشار در نمادهای سیمانی دیروز افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. در کنار مساله سیمان حضور معامله‌گران کوتاه مدت و نزدیک شدن موعد عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز در این زمینه موثر بود.

معامله‌گران کوتاه مدت به ویژه در نماد فولاد مبارکه به عرضه‌های قابل ملاحظه پرداختند، این عرضه‌های کوتاه مدت حتی دامن کشتیرانی را نیز گرفت و نماد کشتیرانی پس از مدت‌ها عرضه به میزان حجم مبنا را تجربه کرد.

از سویی با نزدیک شدن زمان عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به ویژه در نمادهای فولادی و ملی مس که مورد توجه معامله‌گران حقوقی است و همچنین عرضه اولیه قریب‌الوقوع ششمین شرکت صدر اصل ۴۴(پالایشگاه اصفهان) موجب شده است تا عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گیرد. به نظر می‌رسد نیاز به تامین نقدینگی معامله‌گران تا زمان تحقق این عرضه‌ها، موجب افزایش عرضه‌ها در بازار شود.

دیروز در تحولات درون بازار کارشناسان بازار با دقت دریافت مجوز ۵ شرکت بورسی برای افزایش سرمایه دنبال کردند. ارائه گزارش توجیهی این افزایش سرمایه‌ها موجب گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده فعالیت این گروه از شرکت‌ها شده است.

سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به میزان ۵۰درصد، بانک کارآفرین به میزان ۹۶درصد، ایران‌دارو به میزان ۲۰درصد، سیمان ایلام و کارخانجات داروپخش دیگر نمادهایی بودند که مجوز افزایش سرمایه آنها صادر شده و تا ۶۰روز کاری باید به مرحله اجرا درآید.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه معدنی شاهد بازگشایی نماد چادرملو بودند. در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در آن شاخص ۶/۳۱واحد افت کرد. از ۱۶۶نماد مورد معامله نیز ۵۶نماد با رشد قیمت و ۷۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.