گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به روند رشد خود در شرایطی ادامه داد که معامله‌گران با آرامش در حوزه‌های موثر بر بازار روند جهش قیمت‌ها را تعقیب کردند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در حوزه‌های سیاسی، پس از جنگ لفظی اخیر آرامشی برقرار شده است. در این بخش موضع‌گیری مستقل مجلس شورای اسلامی نیز در احساس آرامش بازار موثر بوده است. در این میان در حوزه اقتصادی، عبور میزان تورم در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از مرز ۳۰/۲۵درصد نگرانی را برای کارشناسان ایجاد کرده است. هرچند که رشد نرخ تورم، موجب کاهش P/E بازار خواهد شد. اما افزایش ارزش دارایی‌های ثابت و همچنین افزایش سود ناشی از فروش موجودی کالاهای در حال ساخت و در انبار را نیز بر بازار تحمیل خواهد کرد. در تحولات اقتصادی تصویب انتشار اوراق مشارکت ۵/۱۷درصدی مسکن قابل توجه بود. در بازار دیروز در گروه فلزی - معدنی غیبت دو نماد فولاد خوزستان و فولاد خراسان به عنوان صدرنشین، عمده‌ترین تحول بود. نماد این دو شرکت در آستانه عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی برای تعدیل EPS متوقف شد. این امر که یادآور تعدیل ملی مس بیش از عرضه بلوک ۲۰درصدی است، موجب بروز انتقاداتی در میان کارشناسان شده است. اکثر کارشناسان معتقدند تعدیل دقیقه ۹۰ نمادهای در آستانه واگذاری و جهش قیمتی نمادها، موقعیت خریداران را به لحاظ میزان نقدینگی مورد نیاز و برنامه‌ریزی‌های قبلی با مشکل مواجه می‌سازد. از سویی تعدیل در این شرایط موجب می‌شود ارزیابی خریداران دستخوش تغییر شده و امکان درک درست از نرخ‌های سهام و رقابت‌ها وجود نداشته باشد. در‌حال‌حاضر کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه واگذاری این نمادها از ماه‌های قبل برنامه‌ریزی شده است، سازمان بورس می‌تواند اطلاعات را در هفته‌های پیش از واگذاری به بازار منتقل کند. تعدیل دقیقه ۹۰ در مواردی حتی عرضه سهامی را نظیر آلومینیوم ایران با مشکل مواجه کرده بود. در بازار دیروز خبرها حکایت از اعلام EPS ا۱۸۲تومانی برای فولاد خوزستان و ۷۶تومان برای فولاد خراسان و بازگشایی نمادها در بازار امروز (سه‌شنبه) دارد. در گروه معدنی نماد گل‌گهر دیروز بازگشایی شد که با صف خرید قابل ملاحظه همراه شد.

در گروه بانکداری، بانک کارآفرین در آستانه توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه با معاملات پرحجمی مواجه شد. تقسیم سود ۵۶۰ریالی و احتمال اعلام ۹۰درصد افزایش سرمایه از جمله شایعات پیرامون این نماد است.

در گروه فلزی پیش‌بینی شرکت تک‌کومینکو دومین تولیدکننده روی عمده جهان از اهمیت برخوردار است. بر اساس اعلام این شرکت بازار جهانی روی تا ۱۸ ماه آینده با مازاد مواجه خواهد بود و تنها در سال ۲۰۱۰ به بعد بازار بار دیگر با رشد قیمت این فلز مواجه می‌شود. مرکز مطالعات بین‌المللی سرب و روی نیز در ماه آوریل از ۲۱۵هزار تن مازاد فلز روی در بازارهای جهانی خبر داده بود.

در گروه خودرویی اعلام حذف سهمیه خودروهای پرمصرف و با حجم موتور بیش از ۲هزار سی‌سی دو شرکت زامیاد به دلیل تولید نیسان زامیاد - هرچند که این خودرو ممکن است به دلیل برخورداری از میزان تولید داخلی قطعات مشمول تعریف این مصوبه نشود - و گروه بهمن در مورد خودرو پاجرو و پارس‌خودرو در مورد ماکسیما و نیسان‌پیکاپ را در بر گرفته است. انتظار می‌رود در چند روز آینده تبعات این مصوبه بیشتر روشن شود. در گروه سیمانی عرضه سیمان کردستان دیروز در نرخ ۷هزار و ۵۰۰ریال معادل ۵۰۰ریال بیش از بهای تمام شده شرکت توسعه و صنعت غدیر دیروز با استقبال بازار مواجه نشد و تنها ۴میلیون سهم از ۳/۲۴میلیون سهم خریداری شد که به نظر می‌رسد این عرضه مجددا تکرار شود.