تسریع در واگذاری‌ها با تاسیس موسسات تامین سرمایه امکان‌پذیر است

گروه بورس- سرعت بخشی به روند اجرای اصل۴۴ و استفاده از روش‌های تسهیل‌کننده فرآیند خصوصی‌سازی از جمله مواردی است که می‌تواند در رونق بازار سرمایه و افزایش حجم و ارزش معاملات موثر واقع شود، برخی از کارشناسان با انتقاد از روند واگذاری‌ها پیشنهاداتی را برای بهبود این وضعیت ارائه کرده‌‌اند.

واگذاری هلدینگی

حسین خزلی خرازی، کارگزار بورس، واگذاری هلدینگی شرکت‌های اصل ۴۴ را مورد توجه قرار داد و با اشاره به مثبت بودن این نوع واگذاری گفت: قیمت‌گذاری این روش به دلیل وجود شرکت‌های زیر مجموعه بسیار پیچیده است ولی سرعت واگذاری‌ها از این طریق افزایش یافته و اهداف اصل ۴۴ زودتر محقق می‌شود.

وی ادامه داد: واگذاری ۳۰۰ شرکت به صورت مجزا با واگذاری ۱۰ هلدینگ شامل چند زیرمجموعه بسیار متفاوت بوده و بهتر است و هر چقدر این هلدینگ‌ها بزرگ‌تر باشند، نظارت و کنترل نیز راحت‌تر است.

وی در مورد پیچیدگی‌های موجود در واگذاری به صورت هلدینگ خاطرنشان کرد: دولت در ابتدا پنج درصد را به صورت خرد و به منظور کشف قیمت می‌فروشد و بعد از کشف قیمت برای بلوک‌های بعدی می‌تواند کل هلدینگ را واگذار کند که با توجه به شرایط بورس و قیمت خرده فروشی‌ آن نگرانی‌های موجود برطرف می‌شود.

این کارگزار بورس روش قیمت‌گذاری هلدینگ را طبق آیین‌نامه سازمان خصوصی سازی دانست و اظهار کرد: قیمت‌گذاری باید براساس آیین‌نامه و روش خرده فروشی که در حال حاضر در بورس اتفاق می‌افتد، صورت گیرد.

بازنگری در روش‌های واگذاری توسط بورس

خرازی؛ معایب این روش را مورد توجه قرار داد و گفت: روش‌های متعددی برای عرضه اول سهم در بورس وجود دارد که بورس در حال بازنگری در روش واگذاری است و ممکن است در آینده روش‌های مختلفی ارائه شود.

وی بهترین روش را تعهد پذیره‌نویسی دانست و تصریح کرد: یک موسسه مالی مانند شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاران قیمت سهم را کاملا مشخص و با این قیمت سهم را فروخته و به بورس و به سهامدار عمده آن شرکت تعهد می‌دهند که هر چقدر سهم در این قیمت باقی ماند آن را خریداری می‌کنیم. بنابراین خریدار تضمین دارد که این سهم روی میز باقی نخواهد ماند و فروشنده هم نگران اینکه قیمت سهم کاهش یابد نیست.

بازگشت سرمایه‌گذاران به بورس

همچنین علی اسلامی، یکی دیگر از کارگزاران بورس در گفت‌وگو با ایسنا،‌ ابلاغ بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی را مورد توجه قرار داد و گفت: طبیعتا انجام کاری با این گستردگی ابعاد و حجم، خالی از اشکال نیست ولی در مجموع عملکرد سازمان خصوصی‌سازی و همکاری سازمان بورس نسبتا مطلوب بوده است و روندی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، روندی است که بخش عمده‌ای از شرکت‌ها به عنوان تولید‌کننده صنایع و کالاهای اساسی به بخش‌خصوصی واگذار شده است و انجام چنین اقداماتی رونق مجدد بازار سرمایه را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشاهده می‌شود بخش زیادی از افرادی که در سال‌های گذشته از بازار سرمایه خارج شدند، مجددا وارد بازار سرمایه‌ شده‌اند.

جایگزینی وجوه خارج شده از بورس

وی معایب اجرای بند ج اصل ۴۴ را مورد توجه قرار داد و گفت: بخشی از مقدماتی که باید برای انجام بهتر کار صورت می‌گرفت به موقع انجام نشد و با توجه به اینکه وجه ناشی از فروش این سهام از چرخه بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارج و به خزانه دولت واریز می‌شود، ولی متاسفانه تاکنون چاره‌ای برای جایگزینی این وجوه اندیشیده نشده است. وی در توضیح این مطلب گفت: به واسطه اینکه شرکت‌های دولتی توسط دولت واگذار و فروخته می‌شد و وجوه آن به خزانه دولت واریز و جریان نقدی خروجی از بازار سرمایه از این طریق حاصل گردید ولی متقابل آن جریان نقدی ورودی در بازار ایجاد نشد که باید اقداماتی صورت گیرد که در این مقطع زمانی بستری برای جریان نقدی ورودی هم ایجاد شود.

این کارگزار بورس تصریح کرد: تاسیس موسسات تامین سرمایه و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از اقداماتی است که می‌تواند به ایجاد جریان نقدی ورودی کمک کند.