نوسان در سوددهی پالایشگاه‌‌های اصفهان و تبریز

گروه بورس- در آستانه عرضه سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز اطلاعات مالی این شرکت‌ها از سوی بورس اعلام شد.

براساس این گزارش‌ها میزان تحقق سود هر سهم سال ۸۶ شرکت‌های مزبور برخلاف آنچه در امیدنامه پذیرش و درج ارسالی به بورس آمده با کاهش روبه‌رو بوده است. بنابراین گزارش، شرکت پالایش نفت اصفهان درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۶ را در امیدنامه پذیرش و درج که در اردیبهشت ماه ۸۷ منتشر شده بود براساس عملکرد واقعی ۹ماهه با سرمایه چهارهزار و ۱۶۲میلیارد و ۲۵۸میلیون و ۱۰۰هزار ریال مبلغ یک‌هزار و ۸۵۲ریال اعلام کرده بود که براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده تنها مبلغ یک‌هزار و ۳۳۹ریال سود برای هر سهم محقق کرد.

خالص درآمد (هزینه)های عملیاتی سال ۸۶ پالایش نفت اصفهان به مبلغ ۴۸۳هزار و ۳۱میلیون ریال شامل مبلغ ۳۷۳هزار و ۷۶۴میلیون ریال هزینه‌های عمومی، اداری و فروش و مبلغ ۸۹هزار و ۲۶۷میلیون ریال مستمری کارکنان بازنشسته قبل از موعد تا سن بازنشستگی است.

براساس اطلاعات ارسالی شرکت، درآمد متفرقه سال ۸۶ عمدتا ناشی از درآمد فروش کالای مازاد و ضایعات، ارائه کالا و خدمات به شرکت نفت سپاهان و ارائه کالا و خدمات به شرکت پالایش نفت جی می‌باشد و در پیش‌بینی سال ۸۷ مبلغی از این بابت در نظر گرفته نشده است.

براساس اطلاعات دریافتی، شرکت اعلام کرده است هزینه تامین ذخیره کسور بازنشستگی سال ۸۶ مربوط به احتساب فوق‌العاده‌‌های ویژه و کارگاهی در حقوق مشمول کسور بازنشستگی کارمندان بازنشسته و بازماندگان کارمندان متوفی قبل از اول فروردین ۸۵ و همچنین احتساب فوق‌العاده‌های ویژه و کارگاهی در حقوق مشمول کسور بازنشستگی کارمندان شاغل صنعت نفت از بابت ذخیره سهم کارفرما برای سال مالی ۸۵ و کلیه سنوات خدمات کارکنان قبل از سال ۱۳۸۵ می‌باشد، شایان ذکر است که در پیش‌بینی سال ۸۷ مبلغی از این بابت در نظر گرفته نشده است.

همچنین درآمد هر سهم شرکت برای سال ۸۷ نیز یک‌هزار و ۷۶ریال خالص پیش‌بینی شده که این رقم از رقم تحقق یافته سال ۸۶ نیز کمتر است.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۸۷ نسبت به عملکرد واقعی (حسابرسی نشده) سال مالی قبل به ترتیب فروش ۲۰درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۳درصد افزایش، هزینه‌های عملیاتی ۳۶درصد کاهش، سود عملیاتی ۲۳درصد کاهش و سود خالص ۲۰درصد کاهش نشان می‌دهد که شرکت دلایل تغییرات را اعلام نکرده است.

بنابر این گزارش، هیات مدیره شرکت تصمیم دارد به ازای هر سهم سال ۸۷ مبلغ ۱۹۱ریال و به ازای هر سهم سال ۸۶ مبلغ ۴۹۶ریال سود پیشنهاد کند. بر این اساس رقم پیشنهادی برای تقسیم سود سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ از کاهش چشمگیری برخوردار است.

شرکت اعلام کرده است که فروش سال ۸۷ بر مبنای نرخ فرآورده‌ها در فروردین ۸۷ و با نرخ تسعیر ارز ۹هزار وچهارریال محاسبه شده است.

ظرفیت پالایشگاه در هر روز ۳۷۵هزار بوده و کل تولید به عنوان فروش در نظر گرفته شده است. خرید نفت خام در سال ۸۷ بر مبنای هر بشکه ۱۰۰دلار و بر اساس ۹۴درصد فوب خلیج فارس (به ازای هر بشکه ۹۴دلار) محاسبه شده است. شرکت در سال ۸۶، نفت خام را بر اساس ۷/۹۳درصد فوب خلیج‌فارس خریداری کرده است.

شرکت اعلام نموده است که کرایه حمل و هزینه‌‌های ستادی با احتساب ۱۰درصد رشد نسبت مقادیر سال ۸۶ برآورد شده است.

پالایشگاه تبریز

از سویی شرکت پالایش نفت تبریز نیز پیش‌بینی هر سهم سال منتهی به پایان اسفند ماه ۸۶ خود را در امیدنامه پذیرش و درج که در اردیبهشت ماه ۸۷ منتشر شد بر اساس عملکرد واقعی ۹ ماهه با سرمایه یک‌هزار و ۹۲۴میلیارد و ۱۰۵میلیون و ۵۰۰هزار ریال مبلغ یک‌هزار و صد و نود و سه ریال اعلام کرده بود که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده از این میزان تنها مبلغ یک‌هزار و ۱۳۰ریال برای هر سهم محقق شده است که شرکت دلایل مغایرت را اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار ما عصر روز گذشته نشست معارفه پالایشگاه اصفهان برگزار شد که فردا مشروح آن منتشر می‌شود.

عرضه اولیه شرکت پالایشگاه نفت اصفهان

عرضه اولیه سهام شرکت پالایشگاه نفت اصفهان برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در تابلوی اصلی بازار اول و در نماد (شپنا) در هفته آتی از روز یکشنبه مورخ ۹/۴/۱۳۸۷ به بعد به محض سپرده شدن سهام صورت می‌گیرد.

تاریخ دقیق و میزان عرضه سهام مذکور در عرضه اولیه متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.