آخرین ماه تابستان!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام امروز (شنبه) در شرایطی قدم به آخرین ماه فصل تابستان می‌گذارد که در ۵ماه نخست امسال با ۸/۳۱درصد بازدهی و عرضه ۳ شرکت صدر اصل ۴۴، کارنامه‌ای مناسب را پشت سر گذاشته است.

در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی قدم به شهریور ماه می‌گذارند که بازار نزدیک به ۲ هفته دیگر، ماه رمضان و رکود سنتی آن را پیش روی خود خواهد داشت. در همین حال عرضه احتمالی دو شرکت دیگر صدر اصل ۴۴ از جمله ذوب‌آهن اصفهان و بانک صادرات نیز از شهریور ماه، ماهی پرخبر خواهد ساخت.

اما در کوتاه‌مدت معامله‌گران در خلال هفته آینده، شاهد تحولات مهمی خواهند بود، تحولاتی که البته در حوزه‌های مختلف قابل رصد است.

در این میان در حوزه اقتصادی تشریح طرح تحول اقتصادی مهم‌ترین موضوع به شمار می‌رود. با توجه به مسائل مطرح شده اخیر در مورد این طرح ابهامات افزایش یافته است. از سویی پافشاری مجلس برای ارائه لایحه دولتی جهت اجرای طرح تحول اقتصادی سبب شده است تا از سرعت حرکت دولت کاسته شود. این امر موجب شده است برخی از وزارتخانه‌های دولتی از جمله وزارت نیرو برای افزایش بهای برق به برنامه توسعه چهارم استناد کنند.

همچنین کسری بودجه دولت و سخت‌گیری بانک مرکزی برای چاپ اسکناس موجب خواهد شد، دولت چاره‌ای جز افزایش بهای کالاهای دولتی نداشته باشد که در این راستا حامل‌های انرژی از اهمیت برخوردارند. در حوزه تحولات بین‌المللی، بهای مواد اولیه در آخرین روزهای هفته گذشته رو به افزایش گذاشت. توقف روند افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای عمده موجب جهش بهای مواد اولیه شد، بهای نفت بار دیگر به بالای مرز ۱۲۰دلار در هر بشکه رسید. بهای مس در حد ۷هزار و ۸۴۲دلار، روی یک‌هزار و ۸۰۵دلار و سرب در حد یک‌هزار و ۸۹۵دلار در هر تن رقم خورده است که جهش چشمگیری را نشان می‌دهند. در‌حال‌حاضر، اما همچنان بهای فولاد ضعیف است. بهای بیلت در بورس‌فلزات لندن در بازار شرق آسیا به ۶۸۰دلار در هر تن و در بازار مدیترانه به ۸۴۴دلار در هر تن رسیده است. افزایش بهای فلزات موجب تقویت نمادهای وابسته خواهد شد که در این میان ملی مس پس از سقوط به زیر ۷هزار ریال، روز چهارشنبه بهبود معاملات را تجربه کرد.

در کنار بازارهای جهانی در داخل بورس ایران نیز تحولاتی در حال رخ دادن است. تاخیرهای موجود در بازگشایی نمادها و راه‌اندازی ابزار جدید نیز با نزدیک شدن سال به نیمه همچنان همراه بازار است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد بهبود روند معاملات بود. پس از آزاد شدن نقدینگی معامله‌گران از نماد مخابرات ایران و تزریق نقدینگی از محل تقسیم سود ملی مس، شرایط معاملات رو به بهبود نهاد.

از سویی با نزدیکی بازار به نیمه سال، معامله‌گران حقوقی بازار نیز جابه‌جایی در پرتفوی سهام را با توجه به عملکرد دو فصل گذشته در دستور کار قرار دادند که در این میان بازار چهارشنبه نیز معاملات بلوکی سنگینی را مد نظر قرار داده‌اند. در این میان هر ۳بلوک عرضه شده شامل فجر گالوانیزه،‌ آهنگری تراکتورسازی و کنتورسازی مورد دادوستد قرار گرفت.

در بازار چهارشنبه، مخابرات ایران عمده‌ترین نماد مورد توجه معامله‌گران بود. پس از معاملات سنگین روز سه‌شنبه و در شرایطی که معامله‌گران کوتاه مدت در حال ترک نماد بودند، خریدهای گسترده معامله‌گران میان‌مدت و بلندمدت باعث شد تا پس از معامله ۲/۴۰میلیون سهم، بار دیگر مخابرات صف خرید را شاهد باشد. نماد مخابرات در شرایطی وارد سومین هفته معاملاتی خود در بورس می‌شود که هنوز در سایت رسمی بورس، میزان سرمایه و سود شرکت درج نشده است و بینندگان عرضه و تقاضای این سهم در کمال تعجب با جای خالی این اعداد مواجه هستند.

مخابرات ایران روز چهارشنبه به لحاظ ارزش بازار فاصله خود را با فولاد مبارکه به کمتر از ۳/۲درصد رساند. در صورت ثبت یک رشد ۳درصدی دیگر، مخابرات ایران به ارزش بازار ۷هزار و ۶۵۴میلیارد تومان می‌رسد که با توجه به حدود ۲هزار میلیارد تومانی افت ارزش بازار مبارکه، مخابرات ایران صدر‌نشین بازار خواهد شد. این ارزش قابل ملاحظه موجب خواهد شد، شاخص تعادل نسبی را میان تاثیر این دو شرکت عظیم بورس شاهد باشد.

در گروه معدنی نمادهای تولیدکننده سنگ‌آهن با صف خرید مواجه هستند، اگر چه افت بهای فولاد احتمال کاهش بهای سنگ‌آهن را فراهم آورده است، اما فاصله قابل ملاحظه بهای سنگ‌آهن در داخل و خارج همچنان پتانسیل رشد سود این شرکت‌ها را ممکن می‌کند.

در گروه فلزی نمادهای فولاد مبارکه و خوزستان همچنان با صف فروش و شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی همراه بودند.

در این میان مسوولان بورس نیز تلاش‌هایی را برای کنترل عرضه‌های موجود در نماد مبارکه آغاز کرده‌اند. دکتر صالح‌آبادی در این رابطه با اشاره به نقش صادرکنندگان که در قالب جوایز صادراتی سهام فولاد مبارکه را دریافت کرده‌اند، گفت: ما معتقدیم ریزفروشی به خاطر افزایش عرضه باعث کاهش قیمت می‌شود، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر صادرکنندگان قصد فروش سهام خود را دارند، با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهند. در‌حال‌حاضر عرضه ۶درصد سهام مبارکه توسط صادرکنندگان عمده‌ترین فشار بر نماد مبارکه است که به نظر نمی‌رسد بازار توان مقابله با آن را در‌حال‌حاضر داشته باشد، مگر آنکه مدیران بورس با دخالت در این مساله فروش نقد و اقساط تمام سهام این بلوک را در دستور کار قرار دهند.

در بازار چهارشنبه بلوک سهام ۳۰درصدی فجر گالوانیزه به گروه صفا منتقل شد. گروه صفا با برخورداری از تولید پروفیل با این ترکیب به بازار تولید ورق نیز وارد شده است، امری که تولیدکنندگان ورق در کشور را به سه قطب عمده مبارکه، گیلان و کاویان و گروه صفا تبدیل می‌کند.

در گروه خودرویی سخنان رییس پلیس نیروی انتظامی برای اعلام اسامی خودروهای ناامن مهم‌ترین مساله است. در حالی که خودروسازان به دلیل افزایش بهای تمام‌شده بادشواری‌هایی مواجهند، فشار بر سر افزایش کیفیت، هزینه‌ها را دوچندان خواهد کرد. در این گروه بلوک ۱۰درصدی آهنگری چهارشنبه به گروه آریان‌فولاد رسید تا این گروه عملا یک کرسی در این شرکت را به دست آورد.

در گروه بانکداری انتشار گزارش بانک پارسیان انتظار برای بازگشایی این نماد را ایجاد کرده است. تعدیل مناسب نماد پارسیان بعد از افزایش سرمایه ۲۵درصدی و رشد ۴۵درصدی سود خالص شرکت در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، زمینه بازگشایی این نماد را فراهم می‌آورد. گروه بانکداری چهارشنبه شاهد جمع‌آوری صف فروش بانک کارآفرین بود. در گروه سیمانی نماد ایتالران روز چهارشنبه با افت ۶/۲۳درصدی بازگشایی شد.

در گروه حمل‌و‌نقل، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران احتمالا امروز (شنبه) بازگشایی خواهد شد. تعدیل فوق‌العاده ۷/۳۳درصدی این نماد در گزارش ۱۱ ماهه توجه کارشناسان را به این نماد معطوف کرده است، هرچند بهای حمل‌و‌نقل دارایی نیز همانند بهای محصولات خام در گذشته افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

در گروه واسطه‌گری مالی بازار امروز (شنبه) شاهد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری بهشهر پس از سومین تعدیل خواهد شد. در گروه واسطه‌گری، توسعه صنعتی روز چهارشنبه معاملات پرحجمی مجموعا به تعداد ۵/۲۴میلیون سهم را تجربه کرد. گروه واسطه‌گری مالی با توجه به رشد قیمت‌ها در سال جاری شرایط بهتری را تجربه کرده‌اند.

در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط متعادل‌تری را تجربه کرد که شاخص نیز در آن ۴/۷ واحد ترقی کرد که نشان از غلبه بازار بر تاثیر منفی نمادهای فولادی داشت. به‌رغم این شرایط شاخص در کل هفته ۱۵۶ واحد افت را تجربه کرد.