گروه بورس - رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار حداکثر و حداقل بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تا هفته آخر مردادماه به ترتیب 72 و 4/1-درصد عنوان کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی از ابتدای فعالیت خود تا مدت یادشده موفق شد بیش از 72درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کند.
رتبه‌های دوم و سوم بازدهی نیز در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهایت‌نگر و پیشتاز است که هرکدام به‌ ترتیب ۷/۵۱ و ۴۵درصد را از آن سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند.
در ادامه این گزارش که روی سایت رسمی سازمان بورس منتشر شده، رتبه‌های چهارم تا یازدهم هم به‌ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا با 43درصد، خبرگان سهام با 2/26درصد، حافظ با 5/25درصد، گلچین با 17درصد، بانک صادرات با 5/12درصد، آگاه با 2/2درصد، بانک تجارت با 09/0‌درصد و در نهایت بانک سپه با 4/1- درصد است.
البته یادآور می‌شود که زمان شروع به‌فعالیت هرکدام از این صندوق‌ها متفاوت است که درجدول بالا قابل مشاهده است.
از سوی دیگر «رضا کیانی»، رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌و‌گو با سنا به آغاز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه و بانک تجارت در بازار سرمایه اشاره و اظهار امیدواری کرد، پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ در هفته جاری شروع شود.
وی همچنین از آغاز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاداب و بانک پاسارگاد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا روز ۲۳ مردادماه گذشته به بیش از ۱۲۵ میلیارد ریال رسید.
کیانی اظهار داشت: در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، حافظ، نهایت‌نگر، بانک ملی ایران و سهم آشنا صندوق‌هایی هستند که ارزش آنها از مرز یک میلیارد تومان گذشته است.
وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت ۹۲ روز از فعالیتش با بیش از ۲۵ میلیارد ارزش، بیشترین ارزش را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام به خود اختصاص داده است.
کیانی خاطرنشان کرد: در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری که کمتر از یک ماه از فعالیت آنها می‌گذرد، صندوق سرمایه‌گذاری بانک سپه با نزدیک به 800 میلیون تومان، بیشترین ارزش را از آن خود کرده و پس از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه و بانک تجارت با حدود 700 و 500 میلیون تومان ارزش خالص دارایی قرار گرفته‌اند.
رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به روند صعودی تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: تعداد این صندوق‌ها ۷۵۳ سرمایه‌گذار شامل ۷۱۱ سرمایه‌گذار حقیقی و ۴۲ سرمایه‌گذار حقوقی بوده است.
به گفته کیانی در مجموع 57 درصد از ارزش صندوق‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران حقیقی و 43 درصد آن در مالکیت سرمایه‌گذاران حقوقی قرار دارد.
کیانی نسبت به حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و رشد صندوق‌های کنونی ابراز امیدواری کرد و افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب‌ترین راه برای جذب سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای است.