گروه بورس-هدیه لطفی: مدیر بودجه و مجامع شرکت سرمایه‌گذاری البرز از تعدیل EPS این شرکت تا پایان شهریور ماه خبر داد. «سعید قربانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: سه شرکت پخش البرز، تولی‌پرس و دارویی سبحان که از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری البرز هستند، تا پایان شهریور ماه تعدیل EPS خواهند داشت.

وی افزود: به دنبال این تعدیل، پیش‌بینی درآمد هر سهم «والبر» نیز افزایش خواهد یافت.

حفظ «تولید دارو»

«قربانی» در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: آیا قصد فروش سهام شرکت تولید دارو را نیز همانند دو شرکت «پیاذر» و «ویتانا» دارید؟ گفت: در حال حاضر فقط قسمت داروسازی شرکت تولید دارو در اختیار سرمایه‌گذاری البرز است و بقیه بخش‌های آن از جمله قسمت‌های دامی آن به فروش رسیده است. وی افزود: قصد فروش بخشی از دارایی‌های تولید دارو را داریم که می‌توان به فروش قطعه زمینی واقع در اطراف تهران اشاره کرد. مهندس قربانی در ادامه گفت: بخش بهداشتی شرکت تولید دارو که در شهر تاکستان واقع شده است، در سال گذشته به شرکت تولی‌پرس واگذار شد.

آخرین خبرها از غیربورسی‌ها

مدیر بودجه شرکت سرمایه‌گذاری البرز در خصوص سوالی درباره «وضعیت شرکت‌های غیربورسی زیرمجموعه البرز» گفت: بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه «والبر» از جمله «افشره»، «کامپیوتر البرز» و «لاله‌های خرداد» را منحل کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: اگر مساله زمین شرکت «پارس ماشین» برطرف نشود، این شرکت را هم منحل خواهیم کرد. وی در ادامه افزود: تنها شرکت‌های غیربورسی که از وضعیت مناسب برخوردارند برای شرکت سود به همراه دارند از جمله پخش البرز، سولفاتیک، سبحان دارو، البرز بالک، توسعه باغات سبز و فرآورده‌های شیمی درمانی سبحان را حفظ کردیم و بقیه شرکت‌ها را یا در حال انحلال یا توقفشان هستیم.

اصلاح وضعیت شرکت‌های زیرگروه

«قربانی» در خصوص سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص «استراتژی جدید شرکت» گفت: استراتژی خاصی را در پیش رو نداریم و تنها قصد اصلاح و بهبود شرکت‌های زیرگروه را در پیش گرفته‌ایم.

پرتفوی مردادماه «والبر»

ارزش بازار پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز برابر ۸۴۹میلیاردو ۵۸۶میلیون ریال در پایان مردادماه بود که نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره این پرتفوی رشدی معادل ۱۷۵درصد را تجربه کرد.

براساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران بورسی، از آنجایی که ۶۶درصد از حجم پرتفوی «والبر» به گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی اختصاص دارد، ارزش بازار پایان دوره این گروه به بهای تمام شده ابتدای دوره برابر ۸/۱۷۴درصد رشد داشت.

از سوی دیگر ۱۸درصد این پرتفوی به سایر تعلق دارد که بهای تمام شده این تعداد سهام برابر ۳/۱۱۸ میلیارد ریال اعلام شده است.

حدود ده درصد دیگر این پرتفوی به گروه واسطه‌گری‌های مالی و دو درصد دیگر آن به ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی اختصاص دارد.

در همین دوره شرکت «والبر» اقدام به تحصیل سهام گروه دارویی سبحان کرد. بهای تمام شده این میزان سهام تحصیل شده برابر ۱۹۰میلیون ریال بود.

از سوی دیگر سهام گروه بهمن را در مردادماه به مبلغ ۱۰۱میلیون ریال واگذار کرد.

سهام شرکت‌‌های تولیددارو، دارویی سبحان، تولی‌پرس، کیوان و ایران‌دارو در سبد سهام بورسی «والبر» قرار دارند. همچنین سهام شرکت‌های سولفاتیک، افشره، تولید فرآورده‌های شیمیایی ایران، پاکینه‌شوی، پارس ماشین، پخش البرز، کامپیوتر البرز، سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، نمایندگی بیمه ایمن‌البرز، توسعه باغات سبز، لاله‌های خرداد، سیمان کویر کاشان، شیمی دارویی ریحانه، سبحان دارو، بانک سرمایه، سرمایه‌گذاران نهادی، تولید مواد دارویی البرز بانک، بیمه دی و اسکان و مائده‌غدیر متعلق به بخش غیربورسی پرتفوی مردادماه «والبر» هستند.

شایان ذکر است که ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برای هر سهم براساس آخرین سرمایه شرکت معادل ۵۰۶میلیارد ریال، مبلغ یک‌هزارو ۳۹۹ریال درنظر گرفته شده است.