جهش 188تومانی «تایدواتر» در راند اول

«حکشتی» و «مهر» ائتلاف می‌کنند

یک منبع آگاه در بورس تهران از احتمال حضور ۶ خریدار در معامله بلوک ۲۵/۴۲درصدی «حتاید» خبر داد. این منبع در گفت‌وگویی با اشاره به حضور ۲ خریدار در معامله «حتاید» طی نخستین روز عرضه گفت: مهر اقتصاد ایرانیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی در معامله روز گذشته تایدواتر نقش محوری داشتند، اما در ظاهر قرار است

۴ خریدار دیگر از روز دوشنبه به عرصه رقابت بلوک «حتاید» وارد شوند که یکی از این خریداران یک خریدار هندی است. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آشنایی کشتیرانی جمهوری اسلامی به فعالیت تایدواتر، آیا احتمال ائتلاف «مهر» و کشتیرانی برای خرید بلوک مزبور وجود دارد، گفت: از آن جا که مهر اقتصاد ایرانیان تمایل دارد در خرید شرکت‌ها همواره اشخاص حقوقی آشنا به صنایع مربوطه را همراه خود داشته باشد، بنابراین بعید نیست مثل معامله تراکتورسازی ایران که «مهر» با سایپا در آن به ائتلاف رسید، در معامله «حتاید» نیز «مهر» با کشتیرانی جمهوری اسلامی کنسرسیوم تشکیل دهد. این منبع ادامه داد: اگر خریدار هندی به صورت جدی در عرصه رقابت بلوک مدیریتی «حتاید» حضور پیدا کرده و بلوک را خریداری کند، احتمال منتفی شدن قراردادهای داخلی این شرکت از جمله قراردادهایی که با کشتیرانی جمهوری اسلامی دارد، وجود دارد، بنابراین به نظر می‌رسد با افزایش نرخ پایه معامله «حتاید» تشکیل ائتلاف بین مهر اقتصاد ایرانیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی به زودی تحقق پیدا کند. به گفته وی، پیش از انجام این عرضه عمده نیز مذاکراتی بین «حکشتی» و «مهر» برای تشکیل کنسرسیوم جهت حضور در این معامله انجام شده بود ولی این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید. این منبع افزود: مهر اقتصاد ایرانیان قصد دارد در نرخ‌های بالای ۲‌هزار تومان نیز در عرصه رقابت تایدواتر خاورمیانه حضور پیدا کند. از «شستا» و سرمایه‌گذاری تدبیر نیز به عنوان خریداران احتمالی «حتاید» یاد می‌شود که شاید از روز شنبه به جمع رقبای این معامله عمده بپیوندند.

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: دشت اول «تایدواتر» در اولین روز رقابت میان خریداران تنها ۱۸۸تومان بود.

به گزارش خبرنگار ما، عرضه بلوکی ۲۴/۴۲درصدی سهام شرکت «تایدواترخاورمیانه» دیروز در حالی انجام شد که زمزمه‌ها حکایت از حضور حداقل چهار خریدار بالقوه در صف خریداران این شرکت دارد.

«کشتیرانی»، «مهراقتصادایرانیان»، «صندوق‌بازنشستگی» و در نهایت یک خریدار هندی به نام «الپس» چهارگزینه‌ای بودند که دیروز توجه فعالان بازار را به سمت خود جلب کردند، گرچه تا پایان زمان معاملات دیروز تنها دو خریدار که احتمالا «مهراقتصادایرانیان» و «کشتیرانی» هستند، رقابت را تا ۱۳هزار و ۱۰۱ریال ادامه دادند.

قیمت پایه این سهم همان‌ طور که سازمان خصوصی در آگهی عرضه خود عنوان کرده، قیمت پایه روز قبل به اضافه ۲۰درصد یعنی همان ۱۱هزار و ۲۲۱ریال تعیین شد.

فعالان بازار از رقابت گسترده و حضور خریداران بیشتری که دیروز وارد کورس رقابت نشدند، خبر می‌دهند.

این ۶خریدار!

در همین حال «فارس» هم گمانه‌هایی را از خریداران احتمالی مطرح کرده است. در گزارش فارس آمده است:

«بررسی‌ها و پیگیری‌های فارس حکایت از آن دارد که تا کنون خریدارانی چون سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مهراقتصادایرانیان، سازمان کشتیرانی، یک بخش‌خصوصی، یک خریدار داخلی با مشارکت یک سرمایه‌گذار هندی - اماراتی «ایندوجا» (که مالک بنادری چون بندرجبل علی است و از خریداران اصلی این بلوک به شمار می‌رود) و احتمالا شرکت تاسیسات بنادردریایی اقدام به تهیه و ارائه ضمانت‌های بانکی برای خرید این بلوک کرده‌اند.

این در حالی است که در بین این ۶ خریدار شرکت‌هایی مانند تاسیسات دریایی و بخش‌خصوصی داخلی از شانس کمتری برخوردارند که براساس قرائن موجود رقابت اصلی بین گروه سرمایه‌گذار خارجی از یک طرف و کنسرسیومی دو یا سه عضوی از داخل کشور از طرف دیگر خواهد بود که باید منتظر تصمیمات مدیران این گروه از خریداران در روزهای آینده نشست.»

از سوی دیگر خریدار سوم «حتاید» بعد از رسیدن قیمت به ۱۲ هزار و ۲۳۰ ریال وارد کورس رقابت شد.

کارگزاری رضوی عرضه بلوک ۲۴/۴۲درصدی «حتاید» را که معادل ۹۱میلیون و ۲۵۸هزار و ۴۱۷سهم است، عهده‌دار است.

این عرضه بلوکی در بازار اول و به صورت «یکجا و نقد» یا «۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد اقساط» انجام شده است. با توجه به افزایش ۱۸۸ تومانی قیمت پایه معامله، ارزش این بلوک به ۱۲۰میلیارد تومان رسید که ۸/۱۶درصد رشد قیمت پایه را نشان می‌دهد.

با این اوصاف فعالان بازار به انتظار روز شنبه نشسته‌اند تا شاهد رقابت نفس‌گیر خریداران باشند.

آیا «تایدواتر»، «صدرا»ی دوم است؟

اما «شاهین چراغی»، رییس هیات‌مدیره کارگزاری مهرآفرین معتقد است: با توجه به استراتژیک بودن تایدواتر، بهتر است این مجموعه به خریداری که توان مدیریتی این شرکت را داشته باشد واگذار شود، چرا که در غیر این صورت باید انتظار صدرای دیگری را در بورس تهران بکشیم.

رحمانی: «حتاید»، «خصدرا» نیست

اما علی رحمانی با این نظر چندان موافق نیست و گفت: «سرمایه‌‏گذاران و متقاضیان شرکت تایدواتر خاورمیانه باید با شرایط خاصی که این شرکت دارد، بدون مقایسه آن با دیگر شرکت‌‏ها به خریداری این سهم بپردازند.»

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، در گفت‌وگو با «ایلنا»، افزود: «شرکت تایدواتر با سازمان بنادرو دریانوردی قرارداد دارد و این سازمان مقام ناظر و ناظم بر این شرکت است و وظیفه دارد مراعات این شرکت را بکند.» وی خاطرنشان ساخت: «به نظر نمی‌‏رسد ابهامی پیرامون سهام شرکت تایدواتر وجود داشته باشد، ضمن اینکه قرار است تا پایان امسال قرارداد بلند مدتی برای این شرکت با بندر شهید رجایی تنظیم شود که طی آن وظایف و تعهدات طرفین تعیین خواهد شد و شرکت طی این قرارداد می‌‏تواند به کار اصلی خود که تخلیه و بارگیری کانتینر است، بپردازد.»

«رحمانی» در پاسخ به این نکته که عده‌‏ای معتقدند ممکن است تایدواتر به سرنوشت صدرا دچار شود و خریدار سهامش متضرر شود، گفت: «صدرا یک شرکت پیمانکاری بود که به اجرای پروژه می‌‏پرداخت و ماهیت فعالیت آن با شرکت تایدواتر متفاوت بود، ضمن اینکه در بورس هیچ شرکتی با مشخصات و مشابه تاید واتر وجود ندارد و نباید در تصمیم‌‏گیری راجع به خرید، سهام آن را با شرکت دیگری مقایسه شود.»

وی اظهار داشت: «کسانی که مایل به سرمایه‌‏گذاری در این شرکت هستند، باید با توجه به شرایط خاص این شرکت در مورد آن به تصمیم‌‏گیری بپردازند و تنها می‌‏توان فعالیت این شرکت را با شرکت‌‏های مشابه در کشورهای دیگر مقایسه کرد نه شرکت‌‏های داخلی.»

واما ماجرای تعویق‌های عرضه «حتاید» ...

اولین بار عرضه بلوکی شرکت تایدواتر قرار بود در ۲۷فروردین انجام شود که به دلیل برگزاری مجمع در ۲۵ فروردین و سود انباشته ۱۵۰تومانی و تاثیر آن روی قیمت عرضه آن متوقف شد. این بار نیز در آستانه عرضه مجدد این سهم موضوع انعقاد قرارداد شرکت با سازمان بنادر مطرح شد و عرضه سهم را در آستانه تعویق مجدد قرار داد.

این قرارداد قرار بود بین سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت تایدواتر به ازای خدماتی که به سازمان بنادر ارائه می‌شود منعقد شود که موضوع آن از ۲ماه گذشته مطرح بود که در نهایت یک روز قبل از عرضه مطرح شد و مقرر شد عرضه سهام شرکت با قرارداد یکساله با سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گیرد که باید دید سرانجام با موفقیت صورت می‌گیرد یا مانند عرضه اول در فروردین به تعویق می‌افتد؟!