محمد مساح
از مرداد ماه سال جاری شاخص قیمت بورس اوراق بهادار ایران از نزدیک سطح ۱۳ هزار بازگشت نمود و حرکت تصحیحی کاهشی آغاز گردید. در مسیر کاهشی سطوح مقاوم ۱۲ هزار و ۲۰۰ و ۱۱هزار و ۸۰۰‌ واحد می‌توانند زمینه صعود و بازگشت شاخص قیمت را فراهم کنند. انتظار می‌رود شاخص قیمت در این دامنه بازگشت کند و به روند افزایشی تا سطح کلیدی ۱۳هزار و ۸۰۰‌واحد ادامه دهد، با این وجود قرار گرفتن شاخص قیمت در زیر سطح ۱۱هزار و ۸۰۰‌ واحد و عرضه‌های سنگین می‌تواند روند افزایشی چند ماهه گذشته را متزلزل نماید و حرکت کاهشی نخست تا سطح ۱۱ هزار واحد ادامه یابد.

شاخص لیزینگ و واسطه گری مالی آماده جهش
شاخص گروه لیزینگ و واسطه گری مالی در طی یک سال گذشته کف محکمی ایجاد کرده و آرایش شکل گرفته در پشت سطح ۳۰۰‌واحد نشان می‌دهد که در میان مدت
شانسی برای جهش افزایشی وجود دارد.
در صورت عبور شاخص از سطح ۳۰۰‌واحد احتمالا این شاخص ابتدا تا سطح ۳۵۰ و پس از آن تا ۴۵۰‌واحد افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد این صنعت می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد. شرکت‌های لیزینگ ایران، رایان سایپا، لیزینگ صنعت و معدن و لیزینگ خودرو غدیر در این گروه قرار دارند که در این میان رایان سایپا و لیزینگ ایران شانس بیشتری ایجاد حرکت صعودی دارند.
شاخص کانی‌های فلزی بر بالای سطح مقاوم 3000‌واحد
فشار فروش در روزهای گذشته سبب گردید که شاخص کانی‌های فلزی تا سطح ۲۹۰۰‌واحد کاهش یابد، با این وجود بازگشت دوباره شاخص بر بالای سطح ۳‌ هزار واحد انتظار بر حرکت افزایشی بلندمدت را پایدار نگه داشته است. در این گروه صنعتی شرکت‌های سنگ‌آهن گل گهر، چادرملو، باما، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، معادن منگنز ایران و معدنی دماوند قرار دارند که به نظر می‌رسد مجموع تغییرات قیمت آنها الگوی سقف را برای کوتاه‌مدت نشان می‌دهد. از دیدگاه نموداری بازگشت شاخص کانی‌های فلزی به زیر سطح ۳‌ هزار واحد زمینه‌ای را برای نزول بیشتر تا سطح ۲۷۰۰ فراهم خواهد آورد. در صورتی که این نماگر از سطح ۳۳۰۰‌واحد عبور کند حرکت افزایشی آن می‌تواند تا رسیدن به نقطه بالای جدید در ۳۷۰۰ ادامه یابد.
چادرملو و گل‌گهر با احتمال افزایش قیمت روبه‌رو هستند
در گروه سنگ‌آهن بازار با ریسک افزایش نرخ تولیدات دو شرکت چادرملو و گل گهر روبه‌رو است.
در طی پنج هفته گذشته سهام این شرکت‌ها در یک دامنه نوسان داشته است.
هر چند جو عمومی بازار در این دوره کاهشی بوده، اما اثرات منفی به مراتب کمتری بر روی چادرملو و گل گهر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد موضوعات مهمی همچون افزایش تولیدات آنها در بلندمدت و افزایش نرخ سنگ‌آهن بتواند نسبت قیمت به درآمد آنها را در سطوح بالاتر از ۸ حفظ کند، با این وجود ریسک مربوط به کاهش قیمت کالاها و پایین آمدن تورم جهانی به همراه رکود در اقتصادهای صنعتی می‌تواند برتری نسبی آنها را تضعیف کند. در طی چند ساله گذشته با وجود حرکت نزولی شاخص قیمت و مسائل سیاسی چادرملو و گل‌گهر از تضعیف ارزش دلار و افزایش قیمت‌های جهانی در کنار افزایش حاشیه سود توانستند در بازار توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنند. چنانچه شرایط عمومی بازار مثبت شود و افزایش نرخ تولیدات این شرکت‌ها در دستور کار قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت، این دو شرکت به روند افزایشی ادامه دهند.
از دیدگاه تکنیکی گذر کردن قیمت سهام چادرملو از سطح 16‌هزار ریال به منزله آغاز دوران جدیدی از حرکت‌های افزایشی است و احتمالا روند بلندمدت آن صعودی خواهد شد. همچنین تثبیت قیمت در زیر 14هزار ریال می‌تواند زمینه سقوط قیمت را تا 12‌هزار ریال فراهم کند. در شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر تا زمانی که قیمت در زیر 30‌ هزار ریال قرار داشته باشد، انتظار می‌رود قیمت در دامنه رو به جلو حرکت کند و تنها شکست سطح 26‌ هزار ریال نشانه‌ای بر روند کاهشی خواهد بود.
www.rahnemoonsarmaye.com