گروه بورس، علیرضا باغانی- مدیر مالی شرکت سامان گستر اصفهان اعلام کرد: فروش پروژه‌های انجام شده توسط «ثامان» از سوی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت و به صورت لیزینگ فروخته خواهد شد.

مجید نوریان طی گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد «ثامان» در شناسایی سود پروژه‌ها، تغییر رویه‌ای داشته است، گفت: پیش از این شرکت خود نسبت به فروش پروژه‌ها اقدام می‌کرد، اما فروش پروژه‌ها هم‌اکنون به صورت لیزینگی و از سوی شرکتی تحت عنوان لیزینگ ساختمان سپاهان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در این روش وزن سود ناویژه کمتر شده و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «ثامان» بیشتر شده است، در حالی که در روش قبلی فروش پروژه‌ها باعث می‌شد که سود ناویژه شرکت بالا رود و در واقع سود اصلی شرکت ناویژه بود.

وی درباره مزیت‌های این روش گفت: در روش فروش پروژه‌ها به صورت لیزینگی، بازاریابی بهتری انجام می‌شود، ‌ضمن اینکه وجوه عایدی شرکت با اطمینان بیشتری حاصل می‌شود و از همه مهم‌تر شرکت سامان‌گستر به طور مستقیم درگیر مسائل مربوط به فروش نمی‌شود.

مدیر مالی «ثامان» افزود: ۱۰۰درصد سهام شرکت لیزینگ ساختمان سپاهان با سرمایه‌ای معادل ۲میلیارد تومان متعلق به سامان‌گستر بوده و در واقع این شرکت اولین شرکت لیزینگی فعال در صنعت ساختمان است.

نوریان در پاسخ به این پرسش که آیا «ثامان» برنامه‌‌ای برای ورود به حوزه انبوه‌سازی دارد؟ گفت: در این رابطه حضور در دو پروژه خانه اصفهان و دو پروژه واقع در ملک شهر اصفهان پیگیری می‌شود.

وی درباره پروژه برج جهان‌نما گفت: سامان‌گستر کارگزار ساخت این پروژه است و فروش واحدهای آن از سوی شهرداری اصفهان صورت می‌گیرد، بنابراین اتمام کار و فروش واحدهای آن تاثیری در سود «ثامان» ندارد. او همچنین درباره فروش واحدهای پروژه حکیم گفت: بخش عمده‌ای از واحدهای این پروژه فروخته شده و فروش بخشی دیگر از سوی شرکت لیزینگ در حال انجام است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد قیمت قابل‌توجه مسکن در روزهای پایانی سال گذشته آیا «ثامان» از این بابت تعدیل مثبت EPS خواهد داشت، گفت: گرچه «ثامان» در زمان افزایش قیمت مسکن، بخشی از پروژه‌های خود را همراه با افزایش قیمت‌ها فروخت، اما از آنجا که «ثامان» هم‌زمان با فروش، خریدهای گرانی را نیز انجام داده بنابراین سود شرکت از این افزایش قیمت‌ها متاثر نیست، در واقع سامان‌گستر هم فروشنده و هم خریدار مسکن است و افزایش قیمت‌ها هم به نفع شرکت تمام نمی‌شود.

مدیر مالی «ثامان» همچنین از تحقق ۱۰۰درصدی پیش‌بینی سود شرکت خبر داد و افزود: احتمال تعدیل مثبت EPS شرکت وجود دارد، و با توجه به این که برخی قراردادهای شرکت نهایی نشده، بنابراین هنوز چیزی قطعی نیست.

وی درباره سیاست تقسیم سود شرکت گفت: پیشنهاد شرکت تقسیم ۲۰تومان سود در مجمع عادی سالانه معادل ۸۰درصد از EPS تحقق یافته است.