شروین شهریاری
قیمت سیمان و تحلیل «سفارس»
درخواست از خواننده‌‌‌‌‌ها از طریق تلفن: با توجه به افزایش قیمت سیمان، وضعیت شرکت سیمان فارس و خوزستان را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

پاسخ: برای تحلیل ارزش ذاتی «سفارس»، باید مشابه روش تحلیل شرکت‌‌‌های سرمایه‌‌گذاری، به محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) بپردازیم. علت این مساله نیز به ماهیت فعالیت این هلدینگ باز می‌‌‌گردد که فعالیت تولیدی نداشته، اما سهام مجموعه‌ای از شرکت‌‌‌های عمدتا سیمانی را مدیریت می‌‌‌کند . جزییات این محاسبه در جدول زیر نمایش داده شده است :


در ارزش‌‌گذاری سهام «سفارس» باید به چند نکته توجه داشت :
1 - برای محاسبه مازاد ارزش بازار سرمایه‌‌گذاری‌‌‌ها نسبت به بهای تمام شده در جدول فوق، علاوه بر استخراج اطلاعات از آخرین وضعیت سبد سرمایه‌‌گذاری‌‌‌ها ( 31 مرداد 87)‌، اقدام به ارزش‌‌گذاری سهام شرکت سیمان آبیک شده است . بدین منظور با در نظر گرفتن آخرین EPS (حدود 48 تومان) و لحاظ کردن حداقل P/E صنعت سیمان (6) برای این شرکت‌، ارزش هر سهم آن 288 تومان به دست آمده که این رقم یک برآورد حداقلی از ارزش بازار سهام این شرکت است. گفتنی است «سابیک» به تازگی در فهرست شرکت‌‌‌های بورس تهران درج شده، اما هنوز اقدام در راستای عرضه اولیه آن توسط شرکت مادر
(فارس و خوزستان) صورت نگرفته است.
2 - در محاسبه فوق، ارزش بازار سرمایه‌‌گذاری‌‌‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده که این مساله احتیاط زیادی را در برآورد NAV منعکس می‌‌‌کند. به ویژه آنکه در سبد سهام خارج بورسی مالکیت 94 درصدی سیمان فارس نو، مالکیت 41 درصدی در سیمان خوزستان و مالکیت 30درصدی در سیمان ساوه جلب توجه می‌‌‌کند که در مجموع بهای تمام شد‌‌‌‌ه‌ای معادل 245 میلیارد تومان دارند. بدیهی است در صورت ارزش‌‌گذاری این شرکت‌‌‌ها‌، NAVمورد محاسبه دستخوش تغییراتی در جهت مثبت خواهد شد.
۳ - حقوق صاحبان سهام در جدول فوق با استفاده از صورت ‌‌‌‌های مالی حسابرسی شده برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۸۷ به دست آمده است.
4 - هرگونه تصمیم در خصوص اصلاح قیمت سیمان، تاثیری بسیار مهم در روند سودآوری عملیاتی و رشد NAV شرکت ایفا خواهد کرد. به عنوان یک نمونه بر اساس اطلاعات دو ماه قبل، NAV «سفارس » در محدوده 200 تومان به ازای هر سهم قرار داشت که با افزایش نرخ اخیر سیمان، این محاسبه محتاطانه به حدود 260 تومان افزایش یافته است.
البته در خصوص امکان افزایش نرخ مجدد سیمان باید به اشباع نسبی بازار تقاضا نیز توجه کافی داشت که اظهارات مسوولان در مجمع اخیر سیمان سپاهان مبنی بر تعادل نسبی بازار عرضه و تقاضای سیمان نیز موید همین مطلب است.
5 - «سفارس» پیش‌بینی درآمد خالص هر سهم برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 88 را 370 ریال اعلام کرده که در این برآورد افزایش نرخ اخیر فروش سیمان در شرکت‌‌‌های سرمایه پذیر را لحاظ کرده است.
البته برنامه فروش سیمان آبیک در همین سال مالی نیز برنامه‌‌‌ریزی شده که تحقق درآمد حاصل از فروش سرمایه‌‌گذاری‌‌‌ها ( ۶/۳۲ میلیارد تومان )، منوط به عرضه موفقیت آمیز سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار خواهد بود.
Shahriary_sh@yahoo.com