گروه بورس- معاون مالی و اداری کمباین‌سازی ایران مهم‌ترین عامل عدم تحقق برنامه‌های شرکت برای سال‌جاری را مشکلات نقدینگی دانست.

بهرام خراعی‌نژاد، در گفت‌وگویی درباره اثرات تغییر الگوی یارانه‌ها در این شرکت بورسی گفت: پیش از این یارانه به تولیدکننده پرداخت می‌شد، اما با تغییر الگوی قبلی که برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جا افتاده بود،‌این یارانه به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود.
به گفته وی، در سال گذشته باید رقمی معادل ۲۲میلیارد تومان بابت خرید کمباین‌ به کشاورزان از سوی یک بانک دولتی تسهیلات پرداخت می‌شد که متاسفانه رقم تخصیص یافته بسیار کمتر از این مبلغ است و همین موضوع موجب شده که کشاورزان از نقدینگی لازم برای خرید کمباین برخوردار نباشند.
به گفته وی، تا آخر سال 86 رقمی معادل 5/1میلیارد تومان تسهیلات به مصرف‌کنندگان بابت خرید کمباین پرداخت شده که این رقم در مقابل رقم اختصاص یافته بسیار ناچیز است.
خزاعی‌نژاد درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای حل این مشکل گفت: از آنجا که مشکلات نقدینگی و عدم خرید کمباین از سوی کشاورزان ما را با مشکل مواجه کرد، برای حل این مشکلات با وزارتخانه‌های صنایع و کشاورزی در حال برگزاری نشست‌هایی هستیم.
مدیرمالی «تکمبا» در پاسخ به این پرسش که آیا کمباین‌سازی غیر از مشکلات نقدینگی با مشکلات دیگری از قبیل ورود ماشین‌آلات دست دوم و وجود رقبای داخلی مواجه است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر ورود کمباین کار کرده به کشور نداریم و کمباین‌سازی ایران نیز در بحث تولید این محصول در داخل کشور حرف اول را می‌زند و تولیدکننده‌های دیگر تولیدات چندانی در این زمینه ندارند، بنابراین مشکل ما واردات و وجود رقیب نیست.
وی با اشاره به مشکل خشکسالی گفت: خشکسالی در مناطق مختلف موجب شده تا کشاورزان از نقدینگی لازم جهت خرید تجهیزات کشاورزی برخوردار نباشند و این موضوع هم از جمله مشکلات مهم به وجود آمده در کشاورزی و صنایع وابسته مصوب می‌شود.
وی گفت: کمباین‌سازی ایران در حال حاضر توانایی تکمیل و عرضه 150دستگاه کمباین را دارد، در صورتی که سفارش خریدی برای آن وجود داشته باشد.
معاون مالی و اداری «تکمبا» درباره طرح توسعه شرکت گفت: این طرح مربوط به تولید محصول جدید ۶۵-۱۱ است و بحثی از تجهیزات خط مونتاژ و اتاق رنگ‌کاری را شامل می‌شود که البته این طرح توسعه هم با مشکلات نقدینگی روبه‌رو است، ولی با این حال تاکنون ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کمباین‌سازی ایران اعلام کرده است که طرح توسعه و تکمیل کارخانه را با برآورد 83میلیارد و 686میلیون ریال سرمایه‌گذاری در دست اجرا دارد.
بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، هزینه‌های انجام شده طرح «تکمبا» تاکنون با مبلغ ۲۸میلیارد و ۸۵۹میلیون ریال و پیشرفت ۳۵درصدی مواجه بوده است.
کمباین‌سازی ایران درآمد هر سهم امسال خود را با 119میلیارد و 686میلیون ریال سرمایه به طور خالص مبلغ 195ریال پیش‌بینی کرده است. «تکمبا» طی دوره سه ماهه منتهی به خرداد ماه معادل 10درصد از پیش‌بینی سود هر سهم و 19درصد از پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش امسال خود را محقق کرده است.
پیش‌بینی عملکرد کمباین‌سازی برای سال مالی ۸۷ در مقایسه با عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۸درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۵درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۳درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۳درصد کاهش نشان می‌دهد.
شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم را در 21 بهمن 86 و 29تیر ماه امسال مبلغ 573ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را عدم ارائه تسهیلات یارانه‌ای به مشتریان جهت خرید محصولات شرکت، عدم پرداخت مطالبات شرکت از سوی دولت و کاهش استقبال در تحویل و پیش خرید محصولات شرکت توسط مشتریان در پایان سال به دلیل خشکسالی در بخش عمده‌ای از مناطق کشور (که تعداد قابل توجهی از خریداران کمباین را شامل می‌شود) اعلام کرده است.
همچنین هیات مدیره «تکمبا» در نظر دارد ۸۰درصد سود را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال مالی ۸۷ پیشنهاد کند.