شروین شهریاری

درخواست از طریق تلفن: لطفا تحلیلی از سهام شرکت تولی‌پرس ارائه دهید.

پاسخ: آخرین تحولات در مورد تولی پرس به برگزاری مجمع اخیر فوق‌العاده شرکت به منظور افزایش سرمایه باز می‌گردد که در ادامه چند نکته از موارد مطرح شده در این جلسه نقل به مضمون می‌شود:

۱ - قیمت میانگین مواد اولیه مصرفی در تولید انواع پودر در یک سال اخیر به طور میانگین با حداقل ۱۰۰‌درصد رشد مواجه شده است. به عنوان نمونه قیمت LAB در این مدت به دو برابر رسیده و قیمت STTP که از عمده‌ترین مواد اولیه مصرفی این صنعت است با رشدی بیش از ۴ برابر از ۳۵۰ دلار به ۱۵۵۰ دلار رسیده است. این مساله فشار شدیدی بر واحدهای تولیدی وارد ساخته و بهای تمام شده کالای تولیدی را با افزایش چشمگیری مواجه کرده است.

۲ - تا پیش از این، فروش یارانه‌ای انواع محصولات شوینده مشکلات متعددی برای شرکت‌های این صنعت ایجاد کرده بود. این درحالی است که از اوایل سال جاری بنا بر تصمیم دولت، یارانه پرداختی به‌این کالا حذف و فروش محصولات در بازار به صورت آزاد انجام می‌شود. گفتنی است «شتولی» بابت دریافت یارانه، حدود ۴۰‌میلیارد تومان مطالبات از دولت داشته که با تسویه تدریجی آن در سال جاری این رقم به حدود ده‌میلیارد تومان کاهش یافته است. بدیهی است با توجه به تغییر مکانیزم فروش محصولات، از این به بعد تولی پرس مطالبات معوقی از دولت نخواهد داشت که‌این مساله می‌تواند وضعیت نقدینگی شرکت را با بهبود قابل‌ملاحظه‌ای مواجه کند.

۳ - پس از حذف یارانه‌ها، قیمت انواع پودر دستی و ماشین لباسشویی در بازار با افزایش حدود صد‌درصدی مواجه شد به طوری که قیمت فروش این محصولات به ترتیب به ۵۰۰ و ۷۰۰ تومان در هر بسته رسید. این افزایش نرخ البته در وضعیت تولید‌کنندگان تاثیری نداشته است، زیرا این اقدام تنها اثر حذف یارانه را به بازار مصرف منتقل کرد. این قیمت‌های فروش برای تولیدکنندگان (وتولی‌پرس) به صرفه نبوده و با توجه به رشد شدید قیمت اولیه و بهای تمام شده، تولیدکنندگان را در وضعیت سر به سر قرار می‌داد. به منظور مقابله با این رویه و جلب حمایت مسوولان، تولی پرس اخیرا حدود ۲۰ روز فعالیت کارخانه خود را تعطیل کرد تا وضعیت نهایی قیمت‌گذاری محصولات شرکت در بازار مشخص شود. بدین ترتیب در نهایت مقرر شد که با اجرای یک افزایش نرخ دیگر، قیمت فروش پودر دستی به حدود ۶۵۰ تومان و پودر ماشین لباسشویی به حدود ۸۵۰ تومان در هر بسته برسد. پس از نهایی شدن این قیمت‌ها، تولی پرس اخیرا فعالیت تولید خود را مجددا از سر گرفته است.

۴ - در حال حاضر حاشیه سود فعالیت شرکت نسبت به سال گذشته با افت معناداری مواجه شده که همان طور که اشاره شد رشد بهای مواد اولیه و عدم افزایش متناسب قیمت فروش در این مساله نقش اساسی داشته است. با این وجود، مدیریت «شتولی» سال جاری را نقطه عطفی در دوران فعالیت شرکت دانست و خروج محصولات از شمول یارانه را رویدادی موثر و به نفع شرکت ارزیابی کرد. بدین ترتیب هرچند حاشیه سود نسبت به گذشته کوچک‌تر است، اما در عوض اولا درآمد حاصل از فروش با رشد چشمگیری مواجه شده و ثانیا دریافت نقدی بهای فروش، وضعیت نقدینگی را بهبود بخشیده و شرکت را از مشکلات پیگیری وصول مطالبات معوق دولتی رها ساخته است.

۵ - هیات‌مدیره تولی پرس در مجمع اخیر خود پیشنهاد افزایش سرمایه صد‌درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران را مطرح کرد که‌این منابع در راستای یک طرح افزایش ظرفیت و نیز بهبود ساختار سرمایه در گردش صرف شود. بخشی از این پیشنهاد از جانب سهامدار عمده مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد به منظور تامین هدف افزایش ظرفیت، سرمایه تولی‌پرس با ۵۰‌درصد افزایش از ۱۰میلیارد تومان به ۱۵‌میلیارد تومان افزایش یابد.

Shahriary_sh@yahoo.com