نماد پتروشیمی خارک پس از دوماه بازگشایی شد

گروه بورس- نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خارک بعد از دو ماه توقف بالاخره دیروز بازگشایی شد.

اداره ناشران سازمان بورس در اطلاعیه بازگشایی نماد «شخارک» دلیل توقف دو ماهه شرکت را اعلام نکرده است.

از سوی دیگر اداره ناشران در گزارش خود یادآور شده که هنوز از توضیحات شرکت در خصوص قرار گرفتن ۶/۳۲میلیارد تومان مالیات در سرفصل هزینه‌های عملیاتی قانع نشده است. نکته جالب دیگری که در بازگشایی نماد «شخارک» قابل توجه است، EPS ت۳۷۱ تومانی اعلامی شرکت به بازار است، چرا که مدیرعامل شرکت در مجمع قول EPS ت۳۷۵ تومانی را به سهامداران داده بود. بنابراین با توجه به اینکه EPS شرکت تغییر آنچنانی را تجربه نکرده، باید از اداره ناشران پرسید پس چرا نماد این شرکت باید دو ماه در حبس بماند؟

اگر توقف نماد در راستای اطلاع‌رسانی شفاف و اعلام اطلاعات شفاف به بازار است، پس چرا با وجود گذشت ۲ماه که سرمایه حدود ۱۰هزار سهامدار خرد و کلان شرکت بلوکه شده، اطلاعات بدون تغییر معنادار منتشر می‌شود؟

سود هر سهم «شخارک» ۶۹۷ریال افزایش یافت

شرکت پتروشیمی خارک، پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی ۸۷ با سرمایه یک هزار میلیارد ریال و افزایش ۶۹۷ ریالی به طور خالص مبلغ سه هزار و ۷۱۱ ریال اعلام کرد.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «شخارک» پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را در ۱۱اسفند ۸۶ مبلغ سه هزار و ۱۴ریال اعلام کرده بود که شرکت دلایل تغییرات را عنوان نکرده است.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۷ این شرکت در مقایسه با عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۷درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۸درصد افزایش، سود عملیاتی یک درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد. گفتنی است که پیش‌بینی خالص درآمد (هزینه‌ها)ی عملیاتی سال مالی ۸۷عمدتا ناشی از مبلغ ۳۲۶میلیارد ریال مالیات است. مطابق اطلاعات دریافتی از سازمان بورس مبلغ ۴۵۶میلیارد و ۶۹۴میلیون ریال نیز تحت عنوان تعدیل سنواتی از این بابت شناسایی شده است.

هیات‌مدیره «شرکت پتروشیمی خارک» اعلام کرده است که درنظر دارد ۸۰درصد از سود خالص ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

همچنین شرکت «شخارک» طرح‌های متانول دوم با ظرفیت تولید سالانه ۴۶/۱میلیون تن، پروژه نوسازی و افزایش ظرفیت واحد LPG را به ترتیب با برآورد سرمایه‌گذاری ۷هزارو ۶۰۴میلیارد ریال (مبلغ ۴۸۵میلیون یورو به‌صورت ارزی و یک‌هزارو ۱۰۴میلیارد ریال به‌‌صورت ریالی) و ۹۴۴میلیاردو ۲۰۵میلیون ریال در دستور کار دارد. طرح‌های یاد شده به ترتیب ۲۲ و ۴۹درصد پیشرفت کار داشته‌اند و در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۸۸ به بهره‌برداری خواهند رسید.

شرکت اعلام کرده است که در صورت به بهره‌برداری رسیدن طرح‌ها در زمان یاد شده به ترتیب مبلغ یک‌هزارو ۲۰۰ریال و ۲۸۰ ریال سودآوری به ازای هر سهم به همراه خواهد داشت.

شرکت «پتروشیمی خارک» طبق پیش‌بینی‌های انجام داده اعلام کرده که در سال ۸۷، ۱۱۰هزار تن در پروپان، به فروش رساند که در سه ماه نخست سال توانست ۲۹هزار تن از این محصول را بفروشد. گفتنی است که این میزان در مقایسه با «پروپان» فروش رفته در سه ماه اول سال مالی قبل

یک‌هزار تن افزایش داشته است. در مورد «بوتان» نیز پیش‌بینی شرکت ۱۶۵هزار تن در سال بوده که با ۲۹درصد پوشش توانست در سه ماه نخست ۴۸هزار تن از این محصول را بفروشد.

فروش «بوتان» نیز در مقایسه با فروش آن در سال مالی قبل ۱۰هزار تن افزایش داشته است.«نپتان»، «متانول» و «گوگرد» نیز طبق پیش‌بینی‌های فروش این شرکت به ترتیب ۸۰هزارتن، ۶۵۰هزار تن و ۱۷۰هزار تن در سال ۸۷ بوده است که در سه ماه نخست به ترتیب ۲۳هزار تن، ۱۸۲هزار تن و ۲۰هزار تن از این محصولات به فروش رسیده است که این محصولات نیز مانند دیگر فرآورده‌های شرکت «شخارک» مقایسه با فروش سه ماه نخست سال قبل افزایش از خود نشان می‌دهند.

شرکت «پتروشیمی خارک» پیش‌بینی نرخ فروش محصول «متانول» را در نه ماه سال (از تاریخ ۱/۴/۸۷ لغایت ۲۹/۱۲/۸۷) ۳۷۰دلار اعلام کرده است. همچنین این شرکت نرخ تسعیر ارز را مبلغ ۹ هزار و ۳۰۰ریال در نظر گرفته است.