گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان شاهد عرضه‌های قابل‌ملاحظه بود که همین مساله اکثر نمادهای معاملاتی را تحت‌تاثیر قرار داد. در بازار سهام، معامله‌گران روز گذشته شاهد تداوم جو ضعیف معاملات بودند، امری که در وهله اول ناشی از جو ضعیف معاملات در ماه مبارک رمضان و در مرحله دوم ناشی از کمی توان نقدینگی معامله‌گران بود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد طرح مساله پرداخت ۱۰هزار میلیارد تومان سهام از سوی دولت به سازمان‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی بودند که این طرح با رد فوریت از سوی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

این واگذاری سهام در صورت طرح به صورت عادی و تصویب، یکی از بزرگ‌ترین واگذاری‌های سهام دولتی را شکل خواهد داد. از سویی با این واگذاری‌ها بازار بیش از پیش در اختیار نهادهای شبه‌دولتی قرار خواهد گرفت. نهادی که البته سهامداران حد واسطه بوده و پس از مدتی سهام دریافت شده را به سرمایه‌گذاران دیگر واگذار خواهند کرد. در بازار دیروز جو عرضه‌های قابل‌ملاحظه موجب شد تا صف خرید مخابرات ایران به عنوان یکی از سنگین‌ترین صف‌های خرید بازار با عرضه‌های قابل‌ملاحظه مواجه شده و برای دقایقی فرو ریزد، هرچند که مخابرات ایران توانست با ۷۶میلیون سهم معامله بار دیگر به جدول سهام پرتقاضای بازار بازگردد.

از سویی با توجه به اظهارنظر مدیران مخابرات ایران در مورد واگذاری باقی سهام که همچنان زمان آن نامشخص است، معامله‌گران عمده با تاکید بر نبود عرضه‌های بیشتر شاهد تشکیل صف‌های خرید قابل‌ملاحظه هستند. در معاملات دیروز نماد پتروشیمی خارک پس از مدت‌ها توقف با تعدیل قابل‌ملاحظه EPS‌ (سود هر سهم) بازگشایی شد. همچنین ضعف‌ فضای بازار در معاملات دیروز در گروه خودرویی، نمادهای زیرمجموعه سایپا را با عرضه‌های قابل‌ملاحظه مواجه کرد و صف‌های خرید آن عرضه شد.

عرضه ۹/۲۲میلیونی در نماد سایپا سنگین‌ترین عرضه سهام در این گروه را رقم زد تا به‌رغم P/E (نسبت پی بر ای) پایین این گروه، عرضه‌های سنگین، این نماد را به سوی بازارگردان هدایت کند.

در بازار دیروز نماد ملی مس همچنان با صف فروش مواجه شد که برخی از اعضای کنسرسیوم ۲۰درصدی، تلاش قابل ملاحظه‌ای را برای جمع‌آوری این صف فروش صورت دادند. این امر البته با فروش گسترده سهام در باقی نمادها به ویژه نمادهای معدنی صورت گرفت. در نمادهای فولادی نیز معامله‌گران در پایان وقت معاملاتی جمع‌آوری صف فروش دو نماد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را شاهد بودند که این امر احتمالا از سوی زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی و موسسه مهر صورت گرفت.

در معاملات دیروز در گروه فلزی نمادهای نورد و قطعات فولادی و گروه صنعت سدید بازگشایی شدند که تحت‌تاثیر جو بازار قرار گرفتند.

در گروه تجهیزات نماد صدرا با افت سنگین بازگشایی شد. صدرا با ۵۲/۲۹درصد افت به ارزش بازار ۷۵میلیارد تومان رسید.

صدرا صدرنشین سال‌های نه چندان دور بازار در سال‌جاری تاکنون البته نتوانسته است، قراردادی منعقد کند که این امر تداوم درآمد ضعیف شرکت را ایجاد خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان ضعیف بود که در آن ارزش معاملات به ۴۵میلیارد تومان رسید.

از ۱۵۰نماد مورد معامله ۳۴نماد با رشد قیمت و ۸۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز با افت ۷۷/۸۳واحدی به ۱۱هزار و ۹۱۴واحد رسید.