مذاکرات تعیین نرخ کنسانتره از سر گرفته شد

گروه بورس-نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با توجه به وجود اطلاعات متناقض در خصوص پیش‌بینی درآمد، دیروز متوقف شد.

نماد معاملاتی چادرملو در حالی روز گذشته متوقف شد که نماد معاملاتی این شرکت بعد از افزایش ۳۲ تومانی پیش‌بینی سود سال مالی ۸۷ و اعلام سود هزار و ۵۸۵ریالی در روز ۱۶ شهریور مورد بازگشایی قرار گرفت و دلایل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، افزایش نرخ فروش کنسانتره و سنگ دانه‌بندی و افزایش قیمت تمام شده کالای فروش رفته اعلام شد.

ولی در روز چهارشنبه با اعلام سازمان بورس، نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با توجه به وجود اطلاعات متناقض در خصوص پیش‌بینی درآمد، مجددا متوقف شد.

این در حالی است که مسوولان شرکت چادرملو معتقدند که قبل از بازگشایی نماد در۱۶ شهریور، اطلاعات شفاف در خصوص پیش‌بینی سود به بورس ارائه شده و اطلاعات جدیدی در این زمینه وجود ندارد.مسوولان شرکت چادرملو ضمن اظهار بی اطلاعی از دلیل توقف نماد شرکت احتمال دادند که دلیل توقف نماد در رابطه با سایر شرکت‌های مربوطه از جمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان باشد.

آنها معتقدند که نماد شرکت نمی‌تواند طولانی مدت بسته باشد و در روزهای آینده حتما دلیل توقف نماد و وجود اطلاعات متناقض مشخص و تصمیمات نهایی در این خصوص اتخاذ می شود.نماد شرکت فولاد مبارکه نیز به دلیل تغییرات قیمت سهام این شرکت طی روزهای اخیر، کاهش جهانی قیمت فولاد، افزایش قیمت سنگ‌آهن داخلی و تاثیر آن بر قیمت سهام این شرکت و همچنین نامشخص بودن نحوه پرداخت کمک به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و لزوم وجود اطلاعات بیشتر در تاریخ ۱۹ شهریور متوقف شد.

مستندات بیشتری نیاز بود

در این حال معاون نظارت به بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق‌بهادار دلیل توقف نماد چادرملو را اعلام کرد.

سید‌علی حسینی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با دلیل توقف نماد معاملاتی چادرملو اظهار داشت: بعد از تعدیل سود سهام چادرملو و بازگشایی نماد معاملاتی آن در ۱۶ شهریور ماه، نیاز به مستندات بیشتری در خصوص سوابق توافق شرکت‌های معدنی با شرکت‌های فولادی در خصوص افزایش سنگ آهن بود تا بر اساس جزئیات بیشتر اثرات آن اعلام شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل و همچنین با توجه به متوقف بودن نماد سه شرکت گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، نماد چادرملو امروز متوقف شود.حسینی ادامه داد: در این رابطه جلسه‌ای با حضور مدیران و نمایندگان ۴ شرکت یاد شده و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شده و توافق شد تا هرچه سریع‌تر مستندات و مدارک موردنظر ارائه شود.

به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، نماد ۴ شرکت چادرملو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری‌های امید و توسعه معادن و فلزات بعد از دریافت مدارک و اعلام اثرات و در اولین فرصت بازگشایی خواهد شد.

فولادی‌ها زیر قول خود زدند

محمدعلی احمدزاد اصل نیز در خصوص دلیل توقف نماد معاملاتی چادرملو که برای دومین مرتبه در سه هفته اخیر به یکباره صورت گرفت، اظهار داشت: این اقدام به دلیل نهایی نشدن قرارداد فروش سنگ آهن به شرکت‌های فولادی صورت گرفت؛ چرا که شرکت‌های فولادی زیر توافق‌های اولیه زدند و به وزیر فشار وارد آوردند تا قیمت سنگ‌آهن افزایش نیابد.

وی ادامه داد: قیمت مورد نظر شرکت های معدنی برای سنگ‌آهن، ۸۵ هزارتومان به ازای هر تن بود که بعد از چانه‌زنی‌های متعدد قیمت ۷۵ تومان با احتساب پرداخت ۱۱ تومان به صندوق بازنشستگی تصویب شد در حالی که قیمت سنگ‌آهن بدون حمل‌ونقل ۹۰دلار و با احتساب انتقال ۱۲۰‌دلار است.

وی ادامه داد: قیمت کنونی و جهانی فولاد به قیمت سال قبل رسیده و قیمت انواع ورق هنوز ۴۰‌درصد گران‌تر از سال پیش است، در حالی که به هنگام رشد قیمت‌های جهانی، شرکت‌های فولادی تیر آهن را به قیمت هر کیلو هزارو۳۲۰ تومان می‌فروختند.مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه تاکید کرد: شرکت‌های فولادی تابع مکانیزم‌ عرضه و تقاضا نیستند در حالی که قیمت ۶۴ تومان سنگ‌آهن به ازای هر کیلو یک سوم قیمت‌های جهانی است.

وی درباره زمان بازگشایی نماد چادرملو گفت: بعد از انعکاس اثرات آخرین وضعیت سنگ‌آهن، نماد این شرکت در بورس باز

خواهد شد.