گروه بورس- روغن نباتی پارس امسال با ۱۵۴میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال سرمایه، برای هر سهم مبلغ ۷۱۶ریال پیش‌بینی سود خالص اعلام کرده است.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق‌بهادار، این شرکت همچنین مبلغ ۵۲۴میلیارد و ۱۵۵میلیون ریال درآمد حاصل از فروش اعلام کرده است. این در حالی است که رقم پیش‌بینی فروش امسال در مقایسه با سال مالی قبل افزایش ۱۶۲درصدی را نشان می‌دهد. «غپارس» دلایل افزایش فروش امسال خود را افزایش مقدار، نرخ فروش و فروش آزاد اعلام کرده است.

براساس بند ۲ گزارش حسابرس مستقل: «در صورت سود و زیان پیش‌بینی شده سال مورد گزارش، قیمت‌های خرید روغن خام آزاد با ۳۲درصد افزایش نسبت به نرخ‌های سال قبل (۹۲۰۰ ریال سال قبل به ۱۲۲۰۰ ریال) و هزینه‌های اداری و عمومی با احتساب ۲۰درصد افزایش نسبت به متمم بودجه سال قبل در محاسبات منظور شده است. در صورتی‌که تا تاریخ تنظیم این گزارش، افزایش‌های واقعی نرخ‌های خرید روغن خام (۱۲هزار ریال الی ۱۷هزار ریال) با نرخ‌های پیش‌بینی شده آن متفاوت بوده و برآورد بخشی از حقوق و مزایای اداری و تشکیلاتی سال مالی ۱۳۸۷ که نسبت به دوره عملکرد سال قبل کاهش یافته، به نحو صحیح محاسبه نشده است.»مطابق با بند ۳ گزارش حسابرس مستقل: «اطلاعات مقداری تولید و فروش مبنای تهیه صورت سود و زیان پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۸۷ عبارت است از تولید و فروش انواع روغن ساخته شده و مارگارین به ترتیب به میزان ۱۰۳هزار و ۹۲ تن و ۲۱۲ تن (روزانه به میزان ۳۵۰تن برای ۲۹۵روز کاری جمعا ۱۰۳۳۰۴ تن طی سال) در کارخانه می‌باشد. در حالی‌که میزان تولید از ابتدای سال تا تاریخ این گزارش جمعا به مقدار ۳۲۶۳ تن (معادل ۹ روز کاری) می‌باشد. با توجه به شرایط موجود و کمبود نقدینگی جهت خرید مواد اولیه و همچنین محاسبه معادل ظرفیت قابل دسترسی (طی سال گذشته معادل ۴۵درصد آن تحقق یافته)، لذا برآورد میزان تولید و فروش مبنای تهیه صورت سود و زیان پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۸۷، منطبق با واقعیات موجود نیست.»روغن نباتی پارس اعلام کرده است: با توجه به زیان انباشته در پایان سال ۸۶ (واقعی و برآوردی) به مبلغ ۹۱میلیارد و ۹۴۷میلیون ریال سود پیش‌بینی شده در سال ۱۳۸۷ صرف مستهلک نمودن زیان مزبور گردیده و سود سهام بین سهامداران تقسیم نخواهد شد.