فارس- مدیرعامل شرکت بورس گفت: با اخراج ۳۶ شرکت از بورس به دلایل مختلف و بازگشت ۲۴ شرکت دیگر به بازار دوم، پرونده تابلوی چهارم بسته شد و تعداد شرکت‌های بورس به ۳۴۴ شرکت رسید.

علی رحمانی ابعاد مختلف اخراج ۳۶ شرکت از بورس را تشریح و جزئیات این اقدام هیات پذیرش اوراق بهادار را اعلام کرد. جلوگیری از زیان بیشتر

وی در رابطه با دلایل اخراج ۳۶ شرکت از بورس اظهار داشت: هیات پذیرش در خرداد ماه سال جاری بعد از اخراج ۳۶ شرکت، به ۶۰ شرکت باقی مانده در تابلوی چهارم مهلت داده بود تا نسبت به رفع موارد مشروط و اصلاح ساختار اقدام و شرایط بورس را احراز کنند، اما با اتمام مهلت تعیین شده، ۳۶ شرکت حداقل شرایط لازم را به دست نیاورده و از بورس اخراج شدند.

وی ادامه داد: تعدادی از این شرکت‌ها در حال تسویه و یا انحلال بودند، اما اکثر شرکت‌ها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و زیان ده بودند و از طرف دیگر برای سال ۸۷ نیز باز هم زیان اعلام کرده بودند.

بنابراین گزارش‌، براساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، ‌شرکت‌های سهامی عام با اعلام زیان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

رحمانی با بیان این که حضور شرکت‌های زیان ده در بورس موجب ضرر و زیان سهامداران می‌شود، افزود: تعدادی دیگر از ۳۶ شرکت اخراجی از وضعیت اطلاع‌رسانی‌ نامناسبی در چند سال برخوردار بودند.

فرصت یک ماهه برای سهامداران ۳۶ شرکت

مدیرعامل شرکت بورس از فرصت یک ماهه به سهامداران عمده ۳۶ شرکت اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات هیات پذیرش به سهامداران عمده این شرکت‌های اخراجی مهلت یک ماهه داده شد که در صورت تمایل اقدام به خرید سهام از سهامداران خرد شرکت‌ها کنند. وی ادامه داد: براین اساس طی نامه‌ای به سهامداران عمده این دسته شرکت‌ها اعلام شد تا در صورت چنین تمایلی نماد معاملاتی شرکت در بورس باز شده تا امکان خرید سهام توسط صاحبان اصلی شرکت‌ها فراهم شود. رحمانی افزود: در غیر این صورت سهام این گروه به مانند دیگر شرکت‌های سهامی عام در خارج از بورس و به صورت وکالتی از امکان معامله برخوردار خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های حذف شده از بورس از امکان حضور در بازار فرا بورس برخوردار خواهند بود یا خیر، گفت: شرکت‌های اخراجی باید منتظر تعیین و اعلام ضوابط پذیرش در بازار فرابورس باشند تا در صورت تمایل و احراز شرایط، وارد این بازار جدید شوند، اما مسلما شرکت‌های زیان ده نخواهند توانست وارد این بازار شوند.

حذف تابلوی چهارم

مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ سوال دیگری مبنی بر این که با اخراج ۳۶ شرکت و بازگشت موقت ۲۴ شرکت دیگر این تابلو به بازار دوم، تکلیف تابلوی چهارم چه خواهد شد، اظهار کرد: با این اقدام پرونده این تابلو برای همیشه بسته شد و دیگر شرکتی وارد چنین تابلویی نخواهد شد. وی ادامه داد: از این پس براساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار به شرکت‌هایی که از شرایط تعیین شده دور شوند و نتوانند موارد تعیین شده بورس را رعایت کنند، یک‌سال مهلت داده می‌شود تا نسبت به احراز شرایط اقدام کنند. در غیر این صورت این گونه شرکت‌ها به طور خودکار از بورس حذف خواهند شد و به همین علت دیگر تابلوی چهارمی در کار نخواهد بود.

مهلت ۶ ماهه برای ۲۴ شرکت

رحمانی در خصوص آخرین آمار شرکت‌های بورسی گفت: تا قبل از اخراج ۳۶ شرکت در خرداد ماه، کل شرکت‌های بورسی ۴۱۶ شرکت بود که با کسر ۳۶ شرکت این آمار به ۳۸۰ شرکت رسید. وی ادامه داد: با توجه به اخراج ۳۶ شرکت دیگر و بازگشت ۲۴ شرکت به بازار دوم، هم اکنون ۳۴۴ شرکت در بازار سهام حضور دارند.

وی گفت: از این تعداد ۸۸ شرکت در بازار اول و ۲۹۲ شرکت دیگر در بازار دوم حضور دارند. به گفته رحمانی و براساس مصوبات هیات پذیرش، ۲۴ شرکت بازگشتی به بازار دوم تا پایان سال جاری مهلت دارند تا شرایط ادامه حضور در بورس را احراز کنند در غیر این صورت این دسته شرکت‌ها نیز از بورس حذف خواهند شد.

حذف سیمان آبیک از فهرست پذیرش

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه به دیگر مصوبات هیات پذیرش اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: شرکت سیمان آبیک در حالی در فهرست‌ پذیرفته شده قرار داشت که با توجه به اتمام مهلت تمدید برای عرضه سهام تا ۲۶ شهریور، این شرکت از فهرست شرکت‌های مورد پذیرش حذف شد. وی ادامه داد: این شرکت در ۲۷ اسفند سال گذشته به عنوان چهارصد و چهل و دومین شرکت بورس مورد پذیرش قرار گرفته بود و در آن زمان حداقل ۲۰ روز و حداکثر ۳ ماه مهلت داشت تا نسبت به عرضه سهام اقدام کند، اما چنین اتفاقی رخ نداد و هیات پذیرش مهلت سه ماه دیگری را برای عرضه سهام به این شرکت داد، اما در این مهلت تمدید شده نیز عرضه ای صورت نگرفت. رحمانی تصریح کرد: براساس مقررات پذیرش و در صورت عدم عرضه سهام در مهلت تعیین شده، شرکت از فهرست پذیرش حذف می‌شود. رحمانی ادامه داد: سهامداران عمده این شرکت با توجه به هزینه‌ها، تمایل به قیمت‌گذاری بالای سهام آن داشتند که شرایط کنونی چنین امکاناتی را نمی‌داد.

«رفاه» در «بورس»

مدیر عامل شرکت بورس همچنین از پذیرش مشروط فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در بورس و عرضه سهام این شرکت تا پایان سال جاری خبر داد. هیات پذیرش اوراق بهادار با تشکیل جلسه‌ای، پذیرش سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را مورد بررسی قرار داد و با پذیرش این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد. بدین ترتیب این بنگاه با سرمایه ۴۵ میلیارد تومانی در تابلوی فرعی بازار اول مورد پذیرش واقع شد.

در این رابطه رحمانی اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه صنعتی جدید در بورس است که به مانند دیگر بورس‌ها در گروه خرده فروشی قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: با توجه به برنامه وزارت بازرگانی در خصوص اصلاح نظام توزیع و توسعه آن از طریق ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پذیرش چنین شرکت‌هایی می‌تواند موجب تسریع در برنامه‌های وزارت بازرگانی و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط باشد. رحمانی درباره ترکیب سهامداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: این مجموعه حدود ۳۰ هزار سهامدار دارد که ۵ بانک ملی، تجارت،‌ سپه، صادرات و ملت به همراه شهرداری تهران و دیگر شهرداری‌ها از جمله سهامداران اصلی آن به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت بورس در رابطه با زمان عرضه سهام این شرکت گفت: بعد از رعایت شروط ۸گانه خصوصا به نام کردن سهام بی‌نام موجود، سهام این شرکت تا پایان سال جاری در بورس عرضه خواهد شد. رحمانی ادامه داد: مدیران این شرکت تاکنون همکاری مناسبی داشته و خواهان حضور این شرکت در بورس هستند.