شروین شهریاری

پرسش از آقای مهدی پیشیان: علت حجم بالای مطالبات شرکت مخابرات از شرکت زیر ساخت چیست؟ همچنین شرکت مخابرات بیش از دو هزار میلیارد تومان موجودی نقد دارد که هیچ استفاده‌ای از آن نکرده و حتی درآمدی از بابت سپرده‌گذاری هم نداشته است در حالی که سود بانکی این مقدار پول نیز قابل توجه است. لطفا در این باره توضیح دهید.

پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: سود قابل تقسیم مخابرات در مجمع چقدر خواهد بود؟

پاسخ: انتشار صورت‌های مالی شرکت مخابرات موجب ایجاد بحث‌ها و برخی ابهامات در بین فعالان بازار شده است، به طوری که در مدت زمان کوتاهی تفسیر‌های متعددی از صورت‌های مالی این شرکت و میزان تقسیم سود در بین سرمایه‌گذاران منتشر شده که همین مساله بر معاملات سهم در بازار نیز تاثیر گذاشته است. به نظر می‌رسد نقطه پایان این مباحثات و روشن شدن کلیه ابهامات، روز برگزاری مجمع شرکت مخابرات باشد. اما در ادامه بنا بر درخواست خوانندگان محترم، برداشت شخصی نگارنده در خصوص مسائل مطروحه ارائه شده است:

مهم‌ترین نکته‌ای که در تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی اخیر شرکت مخابرات ایران باید مد نظر قرار گیرد، این است که اطلاعات منتشر شده مربوط به تاریخ ۲۹ اسفند ۸۶ می‌باشد و این در حالی است که «اخابر» در سال جاری با تحولات مهمی‌ مواجه بوده که وضعیت صورت‌های مالی را در حال حاضر نسبت به ابتدای سال کاملا دگرگون کرده است. از جمله این موارد، بحث مطالبات از شرکت زیر ساخت است که بخشی از آن مربوط به سرمایه‌گذاری «اخابر» در این شرکت بوده و در حال حاضر بخشی از این مطالبات با اجرای کاهش سرمایه تهاتر شده است.

از سوی دیگر اجرای افزایش سرمایه مخابرات در فصل تابستان از محل وجوه قابل انتقال به حساب سرمایه، ساختار حقوق صاحبان سهام شرکت را نسبت به پایان سال گذشته متحول کرده است. با توجه به این توضیحات به نظر می‌رسد کارشناسان برای تجزیه و تحلیل درونی صحیح از وضعیت شرکت مخابرات باید اطلاعات جدید در صورت‌های مالی ۶ ماهه (منتهی به ۳۱ شهریور ۸۷) را مبنای مطالعه خود قرار دهند (البته صورت‌های مالی مذکور هنوز منتشر نشده است).

در رابطه با پرسش مطرح شده در خصوص مدیریت منابع نقدینگی در شرکت مخابرات نیز نمی‌توان به نحوی که خواننده محترم بحث را مطرح کرده‌اند، استنتاج کرد. باید توجه داشت اطلاعات ترازنامه تنها یک عکس از وضعیت مالی شرکت در یک تاریخ خاص است.

انباشت منابع ۲۱۰۰ میلیارد تومانی در حساب جاری در ۲۹ اسفند به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده ناکارآمدی مدیریت در استفاده موثر از منابع باشد بلکه برای اظهار نظر در این رابطه باید جریان گردش این حساب‌ها در طول سال را مورد مطالعه قرار داد. به ویژه آنکه این حساب‌ها از نوع دریافت و پرداخت هستند و معمولا با گردش بالایی مواجه می‌باشند. البته انتشار این گونه اطلاعات در صورت‌های مالی انجام نمی‌شود و احتمالا کسب اطلاعات موثق در این رابطه از مدیران شرکت در مجمع امکان پذیر خواهد بود.

درخصوص تقسیم سود نیز باید به چند نکته توجه داشت؛ نخست این که در صورت کسر مبلغ ۶۱۶ میلیارد تومان از سود تلفیقی بابت ماده ۱۲ قانون بودجه (کسر ۴۰ درصد از سود ناویژه) احتمالا مبلغی جهت تقسیم سود وجود نخواهد داشت.

البته بنا به رویه قبلی، الزامات این بند بودجه احتمالا تنها به سهم دولت تعلق خواهد گرفت و سرمایه‌گذاران خصوصی مشمول کسر سود نخواهند بود. در این صورت حدود ۱۳۵ ریال سود خالص تلفیقی وجود خواهد داشت که البته این رقم با فرض تصویب صورت‌های مالی در مجمع مطابق اطلاعات منتشر شده کنونی خواهد بود و به عنوان مثال تصمیمات مجمع درباره اخذ برخی اندوخته‌ها و اعمال تعدیلات می‌تواند این رقم را با تغییر مواجه سازد.

در خصوص سود شرکت اصلی (۸ تومان) نیز این احتمال وجود دارد که با مشخص شدن میزان سود تقسیمی‌در مجمع ارتباطات سیار، با لحاظ کردن درآمد مربوطه در سرفصل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت اصلی، این رقم با افزایش مواجه شود. البته باید توجه داشت که از بین سود شرکت اصلی و سود تلفیقی، هر کدام کمتر باشد ملاک تقسیم سود قرار می‌گیرد.

Shahriary_sh@yahoo.com