گروه بورس- مجید اسکندری: تاکنون تنها پنج‌درصد سهام پالایشگاه نفت اصفهان در بورس عرضه شده است. این در حالی است که مهمانان تالار شیشه‌ای در انتظار عرضه بلوک ۲۵ درصدی پالایشگاه نفت اصفهان، به سر می‌برند و قرار است فردا این بلوک از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شود. به غیر از ۵ درصد یاد شده، ۴/۱ درصد سهام «شپنا» به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و ۴/۱درصد نیز به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده که هر دو بابت رد دیون بوده است.

از پنج‌درصد سهام «شپنا» که در بورس عرضه شده، ۵/۱درصد آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت خریداری شده است.

از سوی دیگر ۲۵درصد سهام این شرکت به سهام عدالت اختصاص یافته و ۶۷درصد باقیمانده نیز به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد در صورتی که ۲۵درصد سهام «شپنا» متشکل از یک میلیارد و ۴۰ میلیون و ۵۶۴ هزار و

۵۲۵ سهم از طریق بورس معامله شود، شرکت یاد شده، خصوصی خواهد شد و در غیر این صورت، دولتی باقی خواهد ماند.

براساس این گزارش، قیمت عرضه یاد شده با احتساب قیمت سهم روی تابلو در روز قبل از عرضه به علاوه ۲۰ درصد خواهد بود به شرطی که قیمت حاصل شده کمتر از ۸۷۶ تومان نباشد.

به این ترتیب اگر قیمت روز قبل از عرضه هر سهم، مبلغ ۷۳۰ تومان یا کمتر از آن باشد، قیمت پایه، ۸۷۶ تومان خواهد شد و در صورتی که بالاتر از ۷۳۰ تومان باشد، این قیمت به اضافه ۲۰ درصد، قیمت پایه را تشکیل خواهد داد.

براساس اطلاعات موجود، قیمت هر سهم «شپنا» در روز چهارشنبه گذشته مبلغ ۵۸۱ تومان بوده است. باتوجه به اینکه سهام یاد شده در گره معاملاتی است و ۹ میلیون صف فروش دارد به طور قطع، قیمت سهم به ۷۳۰ تومان نخواهد رسید، بنابراین قیمت پایه همان ۸۷۶ تومان خواهد بود.

طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، ارزش پایه معامله بلوکی «شپنا» ۵/۹۱۱ میلیارد تومان است و خریدار موظف است ۳۰ درصد مبلغ کل معامله (۵/۲۷۳ میلیارد تومان) را پس از ۲۰ روز کاری و ۷۰ درصد بقیه را طی ۳ سال و نیم با سود ۱۲ درصد بپردازد.

انتظار برای معامله بلوکی «شپنا» در حالی است که هفته گذشته قرار بود بلوک ۴۷/۳۱ درصدی «وپترو» نیز در بورس عرضه شود، اما این عرضه منتفی و مقرر شد این عرضه در زمان دیگری انجام شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی دلیل این تعویق را آماده نبودن شرایط بازار اعلام کرده بود، اما علی صحرایی مدیر بازار شرکت بورس دلیل منتفی شدن واگذاری «وپترو» را آگهی نشدن این عرضه توسط شرکت بورس دانست.

صحرایی درباره عرضه «شپنا» نیز معتقد است: وضعیت عرضه «شپنا» دقیقا مشابه «وپترو» خواهد بود و احتمال عدم‌عرضه آن در بورس وجود دارد.

مدیر بازار همچنین به خبرنگار ما گفته است: برای عرضه سهام باید سهام وثیقه یا سپرده برای تضمین فروش،‌ وجود داشته باشد که در این صورت واگذاری‌ بلوک موردنظر، آگهی می‌شود، اما تاکنون این فرآیند در مورد «شپنا» انجام نشده است.

از سوی دیگر دکتر مهدی کرباسیان رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت درباره این عرضه به خبرنگار ما گفت: برای خرید این بلوک، کنسرسیومی تشکیل شده، اما تاکنون به نتیجه لازم نرسیده زیرا شرایط سازمان خصوصی‌سازی را مناسب تشخیص نداده‌ایم.

وی توضیح داد: «با توجه به وضعیت نقدینگی موجود، رقم پرداخت بالا است و ما به ریاست سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرده‌ایم،‌ در صورتی که شرایط واگذاری به گونه‌‌ای تغییر کند که پیش‌پرداخت معامله ۱۰درصد و قیمت پایه نیز منطقی شود، این کنسرسیوم آمادگی خرید بلوک واگذارشده را دارد، اما با توجه به شرایط موجود و قیمت غیرمناسب، امکان خرید وجود ندارد.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد عرضه «شپنا» نیز منتفی شود، اما سازمان خصوصی‌سازی با توجه به اعلام برنامه واگذاری خود، حداقل باید برای خصوصی‌شدن این شرکت، ۱۷درصد سهام آن را تا پایان سال در بورس عرضه کند.

از سوی دیگر با توجه به بحران مالی موجود در دنیا و کاهش قیمت نفت، «شپنا» از این بحران مصون نبوده و به طور قطع تبعات این بحران دامن‌گیر شرکت خواهد شد.بنابراین؛ به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی ناگزیر است برای خصوصی شدن این شرکت سازوکار عرضه آن را تغییر دهد.