سنا- مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان در یک هفته اخیر منتشر شد. شاخص‌های بازارهای سهام جهان در طول هفته گذشته همچنان روند نزولی را در پیش گرفته بودند. بورس آمریکــا

شاخص سهام آمریکا به علت نگرانی از روند کاهشی اقتصاد جهان، این هفته کاهش یافت و شاخص S&P۵۰۰ بدترین عملکرد ماهانه را از سال ۱۹۳۸ تاکنون شاهد بود. علت کاهش سهام برزیل که به پایین‌ترین حد خود در سه سال گذشته رسید و شاخص سهام کانادا که به پایین‌ترین حد خود در ۴ سال گذشته رسید نیز همین امر بود.

بازار سهام اروپـــا

شاخص سهام بورس‌های اروپایی برای دومین بار در شش سال گذشته سقوط هفتگی شدیدی را تجربه کردند که علت آن نارضایتی سرمایه‌گذاران نسبت به درآمد شرکت‌ها بود. کاهش بیش از انتظار اقتصاد بریتانیا و پیش‌بینی ناامیدکننده سود شرکت‌های مطرحی نظیر رنو، ایرفرانس، KLM و Oerlikon در این کاهش تاثیر عمده‌ای داشتند. شاخص ها در بازارسهام بریتانیا (FTSE۱۰۰) با پیشگامی شرکت‌های بخش مالی و انرژی نظیر HSBC و Barclays کاهش یافتند. نگرانی از تداوم کاهش جهانی اقتصاد و چشم‌انداز منفی سود شرکت‌ها، کاهش قیمت سهام بورس آلمان را نیز به همراه آورد که این میزان در سه سال گذشته بی‌سابقه بود. کاهش سهام بخش خودروسازی این کشور مانند دایملر، مان و فولکس واگن بیش از سایرین بود.

بازارهای آسیــا

به دنبال نشانه‌هایی از کاهش سود و وخیم‌تر شدن بحران جهانی اعتبار، شاخص سهام آسیا برای هفتمین بار در هشت هفته گذشته کاهش یافت و به حد سال ۲۰۰۴ رسید. علت عمده کاهش سهام ژاپن (Nikkei۲۲۵) که به پایین‌ترین حد خود در ۲۶ سال گذشته رسید، کاهش پیش‌بینی سود شرکت سونی، کاهش فروش شرکت تویوتا برای نخستین بار در هفت سال گذشته و تقویت ارزش ین به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته بود. شاخص بورس کره (Kospi) بدترین عملکرد هفتگی را در دو دهه گذشته شاهد بود، از ارزش وون (واحد پول کره) نیز کاسته شد. به علاوه شاخص سهام بورس بمبئی (Sensex) هفته گذشته ۱۱ درصد کاهش یافت که این میزان کاهش هفتگی در ۱۶ سال گذشته بی‌سابقه بود، علت آن اعلام بانک مرکزی مبنی بر تداوم مبارزه علیه تورم و اعمال شرایط سخت وام‌دهی بانک‌ها بود.

بـازار کـالا

به دلیل کاهش قیمت اوراق بهادار در سطح جهان و تقاضای خرید فلزات قیمتی، قیمت طلا در نیویورک افزایش، اما قیمت نقره کاهش یافت. به دلیل رکود در صنعت ساخت و ساز و کاهش تقاضای فلزات، بهای مس کاهش یافت.

به علت رکود اقتصادی آمریکا و احتمال خرید کمتر گوشت، بهای احشام در بورس کالای شیکاگو (CME) کاهش یافت. علت کاهش کاکائو در نیویورک که در یک سال گذشته بی‌سابقه بود، شایعه کاهش شدیدتر اقتصاد کشورهای در حال توسعه و به تبع آن، کاهش تقاضای خرید کالا بود.

بـازار انـرژی

پس از اینکه تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ۵/۱میلیون بشکه‌ای نفت به علت کاهش رشد جهانی اقتصاد نتوانست خریداران را ترغیب کند، بهای نفت خام به پایین‌ترین حد خود در ۱۶ ماه گذشته رسید. OPEC در نظر دارد که برای اولین بار در دو سال گذشته میزان تولید خود را بیش از پیش کاهش دهد تا از فروپاشی قیمت‌ نفت جلوگیری کند. بهای گاز طبیعی در نیویورک نیز همراه با نفت و سایر فرآورده‌های نفتی کاهش یافت.

بازارهای در حال توسعه

در پی افزایش نگرانی از کاهش جهانی اقتصاد، بازارهای سهام و ارز کشورهای درحال توسعه کاهش یافتند. اقتصاد کره جنوبی در سه ماه آخر روند کندی را سپری کرد که از این رو با سال ۱۹۹۸ یعنی هنگامی که برای اولین بار از IMF وام اضطراری گرفت، برابری می‌کند.IMF در نظر دارد که برنامه اضطراری را جهت جلوگیری از فروپاشی بازارهای در حال توسعه از طریق دو برابر کردن وام‌های اعطایی به آن کشورها اجرا کند. این بانک به ایسلند دومیلیارد دلار وام اعطا کرد. کشورهای هند و پاکستان محدودیت‌های تولید گازهای آلاینده را پذیرفته‌اند.