گروه بورس- بازدهی بیش از نیمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک روی نوار صعودی حرکت می‌کند. «ایمان مقدسیان»، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: مطابق با ماده 39 اساس‌نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مدیر باید حداقل یک نفر شخص حقیقی خبره در زمینه مرتبط با سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را به عنوان «مدیر سرمایه‌گذاری یا گروه مدیران سرمایه‌گذاری» معرفی کند.

وی درخصوص وظیفه این مدیر گفت: مدیر می‌تواند برخی وظایف مانند سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی سرمایه‌گذاری صندوق، تصمیم‌گیری راجع به خرید، فروش یا حفظ مالکیت دارایی‌های صندوق و تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار صندوق با رعایت دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار را انجام دهد.
8صندوق سایت‌دار شدند...
وی ادامه داد: بنابراین سوابق عملکرد مدیر و مدیر سرمایه‌گذاری صندوق‌ها می‌تواند به عنوان یکی از ملاک‌های انتخاب صندوق، مورد توجه سرمایه‌گذاران واقع شود. سوابق عملکردی مدیران صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در تارنمای مربوط به کارگزاری موردنظر موجود است. تارنمای اختصاصی ۸ صندوق سرمایه‌گذاری فعال نیز راه‌اندازی شده است و صندوق سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین هم که به تازگی مجوز پذیره‌نویسی گرفته، دارای تارنمای اختصاصی برای صندوق تحت مدیریت خویش است. در مورد تعدادی از صندوق‌ها هم که تاکنون موفق به راه‌اندازی تارنمای اختصاصی نشده‌اند، این امر به زودی محقق خواهد شد.
شاگرد اول‌های صندوقی
وی در خصوص بازدهی صندوق‌ها از ابتدای تاسیس گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس، چهار صندوق کارگزاری بانک ملی، پیشتاز، سهم آشنا و نهایت نگر پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت ۱۷۲روز از شروع فعالیت خود، ۷۸درصد بازدهی داشته و بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با ۴۶صدم درصد است.
وی ادامه داد: بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و نهایت‌نگر برابر با 62/33درصد و 16/33درصد و بازدهی متوسط روزانه این دو صندوق به ترتیب برابر با 20صدم درصد و 15صدم درصد است.
وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا هم که به تازگی با تغییرمدیر سرمایه‌گذاری خود مواجه شده است، در طول دوره حدودا ۶ ماهه فعالیت خود ۴۸/۳۳درصد بازدهی کسب کرده و بازدهی متوسط روزانه این صندوق سرمایه‌گذاری ۱۸ صدم درصد
است.
«مقدسیان» متوسط بازدهی در هفته گذشته را منفی خواند و گفت: در هفته کاری گذشته (منتهی به هشتم آبان‌ماه) بازده متوسط هفتگی صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری منفی ۹۸/۱درصد و بازدهی بازار طی مدت مشابه برابر با منفی ۸۷/۵درصد بوده است. پربازده‌ترین صندوق در هفته گذشته با کسب یک درصد بازدهی، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری آگاه بود.
چرایی تعدیل‌ها و بازدهی‌ها
وی یادآور شد: طی ۳۰روز گذشته در حالی که شاخص بازده نقدی و قیمت در هشتم مهرماه برابر با ۴۶هزار و ۸۷۰ و در تاریخ هشتم آبان ماه برابر با ۴۱هزار و ۳۹۸ بود، بازدهی بازار به حدود منفی ۱۲درصد رسید و میانگین وزنی بازدهی ماهانه ۱۳ صندوق سرمایه‌‌گذاری بازدهی برابر با حدودا منفی ۸درصدی را رقم زدند. وی در توضیح بیشتر گفت: این در حالی است که بخشی از این میزان افت در خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌ها به خاطر تعدیل‌های قیمتی رخ داده است. کارشناس سازمان بورس در مورد پربازده‌ترین صندوق، طی ماه گذشته هم گفت: پربازده‌ترین صندوق طی ماه گذشته صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا بود که با ۸۶صدم درصد بیشترین بازدهی را طی یک ماه گذشته داشته است. وی اضافه کرد: از لحاظ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام) صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با حدود ۲۳میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق محسوب می‌شود و پس از این صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری نهایت‌نگر و حافظ با ۹/۱۲ و ۶/۱۱میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
وی در پایان در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت:
تا کنون ۷۷۸ سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ۵۳درصد مالکیت صندوق‌ها در اختیار آنها است. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۲۰۴ سرمایه‌گذار حقیقی که ۸۴درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق متعلق به آنها است، بیشترین مخاطب را در بین سرمایه‌گذاران حقیقی دارا است.