فرشاد به‌آبادی*

در زمینه آفریدن یک نام تجاری، درسی که گرفته می‌شود آسان و قطعی است. اگر یک نام تجاری جدید از آغاز فاقد نظامی از ارزش‌ها باشد، در درازمدت احتمال موفقیت آن در تبدیل‌شدن به یک نام تجاری بزرگ اندک است. در یک سطح عملیاتی، این بدان معنا است که در انتخاب یک نام تجاری جدید، باید به همان اندازه‌ای که به خود محصول توجه می‌شود، به تصویر بالقوه آن نیز توجه شود. در عرضه یک نام تجاری جدید، باید از منظری به آن نگریست که می‌خواهد یک نام تجاری واقعی شود و نه صرفا اسم محصولی که در تبلیغاتش می‌بینیم. ما نباید منتظر اسم محصولی شویم که شاید در درازمدت به نمادی عمیق و سرشار از معنا تبدیل شود که بسیار فراتر از خود محصول می‌رود.

زمان، به معنای پول است و طرح‌های درازمدت، مخاطره‌آمیزند. یک نام تجاری جدید، باید از ابتدا به عنوان یک منشور با هویت کامل در نظر گرفته شود، به عبارت دیگر ما باید بر ارزش‌های عملکردی و غیرعملکردی همراه آن متمرکز شویم.

مدیریت یعنی درس گرفتن از تاریخ برای صرفه‌جویی در وقت. آفریدن یک نام تجاری یعنی دیدن آن از منظر یک نام تجاری جاافتادن و غنی از نظر معنا، این امر، چند اصل تعیین‌کننده را ایجاب می‌کند. کلینکس چیست و با شنیدن این چه واژه‌ای در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ در ظاهر چیز مهمی به نظر نمی‌رسد، نرم‌ است و معروف و به صورت‌های مختلف عرضه می‌شود. کلینکس‌های ورزشی، کلینکس‌های اندازه خانواده، کلینکس‌های جیبی و... با این حال، تا به امروز، کلینکس معتبرترین نوع دستمال کاغذی شناخته شده است.

*دبیر جشنواره بین‌المللی برترین نام و نشان تجاری ایران

WWW.Br۱۶.ir